L’Espai 1522 acull “Transformació”, la segona part del cicle Quinze Vint-i-dos, durant el mes de novembre

El cicle Quinze Vint-i-dos vol oferir una lectura renovada dels conceptes Acollida i Transformació, conceptes estretament lligats a l’experiència d’Ignasi de Loiola a Manresa,  a  través de la música i les arts escèniques. Mentre la primera part del cicle es titulava Acollida i consistia a acollir joves formacions musicals, la segona part, anomenada Transformació, són diàlegs creatius entre artistes de diferents disciplines, com la música, la dansa o el circ, sense assaig previ i que estableixen una interacció en viu davant del públic.

imagen

El cicle Quinze Vint-i-dos ja té a punt la programació de la segona part d’aquesta iniciativa impulsada per la Fundació Turisme i Fires de Manresa, Manresa 2022 i l’Ajuntament de Manresa que, amb propostes musicals i artístiques, pretén fer una lectura renovada de l’Acollida i la Transformació, conceptes estretament lligats a l’experiència  d’Ignasi de Loiola a Manresa.

 

La primera part d’aquest  cicle que es va estrenar el març passat va portar per títol “Acollida” i va consistir a acollir formacions musicals joves, de diferents estils i amb vinculació a Manresa, que estan començant el seu camí, però que tenen entre mans un projecte musical amb vocació de futur. Els primers concerts van anar a càrrec dels grups Quartet Matisse i Il·lúria.

 

Ara, en la aquesta segona part, titulada “Transformació”, serà el torn de’una proposta musical i dansa amb el nom de “Cap a la llum”, amb Dan Arisa, Ariadna Guitart i Nàdia Pesarrodona –dissabte, 10 de novembre-;  i una proposta de música i circ titulada “Trànsit”, amb Carmen Paula Romero, Viviana Salisi, Mar Carrasco i Marc Ene –dissabte 24 de novembre-.  Les dues propostes tenen la voluntat d’establir diàlegs creatius entre artistes de diferents disciplines, com la música, la dansa o el circ, sense assaig previ i que estableixen una interacció en viu davant del públic.

 

Els detalls del cicle s’han presentat  avui en una roda de premsa amb l’assistència del regidor de Turisme, Joan Calmet; i el coordinador de serveis turístics de Manresa i responsable del cicle, Ivan Padilla.

 

Calmet ha mostrat la satisfacció de tirar endavant la segona part d’aquesta iniciativa “emmarcada en un projecte com és el de Manresa 2022, un projecte de ciutat, de ciutadans, que té la voluntat de ser ampli, variat i que pugui arribar a totes les persones”. El regidor ha recordat que la primera part del cicle,  que va estar dedicada a l’Acollida, el mes de març passat, “va anar molt bé i ens va deixar prou satisfets del retorn del públic”. Finalment, Calmet ha animat a tothom a assistir a les propostes d’aquest novembre, que sorprendran per la seva qualitat en un entorn íntim com és l’Espai 1522.

 

Al seu torn, Iván Padilla ha recordat que en la primera part del cicle van actuar grups nous musicals que busquen el seu camí, i en aquesta segona part, la Transformació “ seran propostes de diferents disciplines que, sense assaig previ, establiran una interacció en viu davant del públic i en directe”.  El responsable del cicle ha posat en valor “el risc que assumeixen els artistes –tots amb algun tipus de vinculació amb la ciutat de Manresa- a l’hora de construir aquests espectacles, però també la il·lusió i els guanys dels espectadors que podran gaudir d’aquestes interaccions que fusionarà llenguatges musicals i artístics diferents”.

 

L’Espai 1522, un punt clau per interpretar la Manresa ignasiana  


L’any 1522 Manresa va acollir Ignasi de Loiola i, durant la seva estada a la ciutat, es va produir la seva profunda transformació espiritual. El Convent dels Predicadors va ser un els espais més freqüentats per Sant Ignasi. Avui, la galeria del claustre del convent acull l’Espai Manresa 1522.

 

Emmarcat dins del projecte Manresa 2022, un aposta estratègica de la ciutat amb l’objectiu de celebrar els 500 anys de l’arribada de Sant Ignasi, l’Espai 1522 esdevé un centre d’interpretació de la Manresa ignasiana i del patrimoni perdut, que vol donar a conèixer, al centre de la ciutat, la importància històrica i la universalitat del personatge i l’empremta manresana en la seva biografia.

 

El cicle Quinze Vint-i-dos neix amb la voluntat de dotar un dels espais principals del projecte Manresa 2022, l’Espai Manresa 1522, d’una oferta cultural i artística complementària a la seva activitat habitual per tal d’atraure un major nombre de  visitants, augmentar el coneixement del centre d’interpretació i donar major difusió al projecte Manresa 2022. 

 

Un cicle amb dues parts al llarg de l’any


Els ítems “acollida” i “transformació” són claus en el projecte Manresa 2022 i, també, en la concepció de l’Espai 1522, que a través dels seus continguts, explica la ciutat que va acollir Sant Ignasi i en la qual va dur a terme la seva transformació espiritual.

 

Tenint en compte que l’Espai Manresa 1522 també té un alt valor patrimonial i artístic, ampliem el seu espectre en el segon apartat, i l’acostem a les arts escèniques i musicals amb dos petits cicles anuals que lliguen acollida i transformació a la música, el teatre i la dansa, dotant els conceptes ignasians d’una nova dimensió artística i una altra connexió amb l’actualitat.

 

L’Acollida, que es va fer al març coincidint amb l’arribada de Sant Ignasi a la ciutat, va consistir a donar aixopluc a noves propostes musicals amb presència manresana: el Quartet Matisse, una formació de música clàssica, i Il·lúria, un grup de pop rock actual amb repertori propi.

 

I la Transformació que arriba el novembre, situant-la a l’època en què està a punt de produir-se l’esclat de la transformació espiritual d’Ignasi, són trobades entre artistes de diferents disciplines que, amb la interacció, evolucionen i transformen el seu art. Es tracta de dues trobades entre artistes manresans o amb relació amb la ciutat i la comarca, sense assaig previ i només marcant unes regles de joc, que improvisen un espectacle conjunt en base a una de les temàtiques de l’espai. Això  donarà lloc a la transformació del seu art a través de la interacció a l’instant. En aquesta edició, les percussions i la bateria es trobaran amb diverses formes de dansa el dia 10 de novembre, i la música clàssica del piano i la lírica dialogaran amb la disciplina dels equilibris de circ el dia 24 de novembre.

 

Programació de la segona part del cicle: Transformació


Dissabte 10 de novembre · 20h

CAP A LA LLUM. Amb Dan Arisa, Ariadna Guitart i Nàdia Pesarrodona.

Percussió + dansa

El viatge de la lluita interior i els dubtes cap a la il·lustració, cap a la il·luminació, a través de la bateria i les percussions del Dan i els moviments de dansa de dues ballarines de formació i estil divers, l'Ariadna i la Nàdia.

 

Dissabte 24 de novembre · 20h

TRÀNSIT. Amb Carmen Paula Romero, Viviana Salisi, Mar Carrasco i Marc Ene

Música clàssica + circ

Peces de Haydn o Mompou que ens parlen del canvi de l'evolució, interpretades al piano per la Viviana i cantades per la Carmen Paula, dialoguen sobre la transformació amb els equilibris i l'especialitat mans-mans de la Mar i el Marc.

 

· Preu i entrades

 

El preu de cada concert, d’aproximadament una hora de durada, és de 8,00€, que inclou un tast de productes del Pelegrí, com són el caldo, el dolç, els vins històrics o el mossec.

 

Les entrades es poden comprar de forma anticipada a través de la web www.manresaturisme.cat i a l’Oficina de Turisme (Plaça Major, 10) o bé, al mateix Espai Manresa 1522 (C. Mestre Blanch, 4) el dia del concert, en horari de 10 a 14 i de 17 a 20h.

 

 

ANNEX: PARTICIPANTS DEL QUINZE VINT-I-DOS. TRANSFORMACIÓ

 

· DAN ARISA (Manresa, 1982)


Dan Arisa neix a Manresa el 7 de juliol del 1982. S’inicia en la música als quatre anys i dos anys després comença els estudis musicals al Conservatori Municipal de Música de Manresa.

 

Als tretze anys forma el seu primer grup de música, anomenat “Tijuana”, a Santpedor, el poble on transcorre la seva infantesa. Només dos anys després passa a formar part de l’orquestra del seu pare Santi Arisa, “La tribu de Santi Arisa”, on actua com a bateria, percussionista i cantant durant una dècada.

 

A partir d’aquest moment comença a estudiar música moderna i jazz a Barcelona, tot rebent classes de piano, bateria, percussió i veu. Aviat s’adona que finançar una carrera artística no és fàcil, així que decideix començar a impartir classes particulars de bateria a nenes i nens. És durant aquest període, i a arrel d’una necessitat, que es desperta el seu interès per la pedagogia.

 

Més endavant es trasllada a Barcelona i s’incorpora a treballar com a professor de bateria, percussió i teoria musical a la innovadora escola de música “MusicActiva”, escola on el procés d’aprenentatge és guiat per una metodologia creativa. Els fundadors i directors de l’escola, Abel Castelló, Míriam Darriba i Isabel Darriba, s’encarreguen de transmetre-li tota la formació del programa d’ensenyament creatiu “MusicActiva–Mètode Creatiu”. Compagina, des d’aleshores, la seva carrera de músic amb la de professor.

 

Com a percussionista entra a formar part, l’any 2008, de la banda de jazz-fusió “Pegasus”. Graven un disc el 2013 i actualment segueixen en actiu realitzant actuacions a diferents teatres i festivals a nivell estatal. Cal destacar el seu pas pel Festival de Jazz de Barcelona, el Festival de San Javier i el Festival de Jazz de Madrid.

 

Com a bateria, des del 2014 i fins a l’actualitat, forma part de “Max Sunyer Trio”, juntament amb Max Sunyer i Toni Cuenca. Graven un disc i realitzen gires nacionals. L’any 2015 la seva projecció com a músic es desplega a nivell internacional quan entra a “D’Black Blues Orchestra”, banda oficial de tribut a Eric Clapton, resident a Samara (Rússia). L’orquestra, en actiu, realitza concerts per Rússia i Armènia, en un dels quals s’enregistra un DVD en directe juntament amb la Filharmònica de Togliatti.

 

Des dels seus inicis l’any 1996 al món de l’espectacle, recull també una àmplia experiència com a director musical. A més d’intèrpret, és ajudant de direcció en varis projectes com “Concert Trofeu Joan Gamper – F.C.B”, 34ª edició (1999); “Santi Arisa & Explosion Band”,gravació del disc i actuacions a l’Estadi Olímpic de Barcelona pels “X Jocs Mundials de Policies i Bombers” (2003); “Percussi´oi Dansa” Cia. Coco Comín (2005); “Piromusical de la Mercè” a Barcelona (2008); “Celebració d’Any Nou a Barcelona” amb Focus Produccions (2014 i 2015).

 

Durant la seva carrera musical ha composat un repertori variat tot mesclant diferents gèneres. L’any 2012 composa la banda sonora original íntegra per l’espectacle “Relats Terrorífics d’Edgar Allan Poe”, on actua encara com a pianista juntament amb la seva germana, l’actriu Iris Arisa. És també a partir del 2012 que comença a desenvolupar una metodologia pròpia i inèdita d’ensenyament musical i percutiu que esdevé, a la vegada, una forma d’interpretació musical.

 

Explotant la música de la seva metodologia, construeix els seus propis projectes com a director artístic, musical i de producció: “TOKATÚ”, un taller didàctic i creatiu de percussió dirigit a escoles; “Tallers de Percussió”, tallers-espectacle de percussió participatius; impartició de classes de percussió a grups d’infants i adults; i “Cia. Fun Dan Mondays”, companyia artística multidisciplinària de base percutiva i musical que dirigeix des del seu naixement l’any 2014. Aquesta companyia inclou una escola de formació de grups de percussió que treballen amb la metodologia, així com diferents espectacles de percussió i música (i d’altres especialitats artístiques) on totes les composicions musicals són pròpies. Dan Arisa és un músic d’ànima, amb fusta de mestre i talent per l’art de la comunicació.

 

· ARIADNA GUITART (Manresa, 1985)


Formada com a ballarina professional a l’escola Som-hi dansa de Barcelona, ha format part de la companyia professional Som-hi dansa amb l’espectacle familiar “El Trencanous”. S’ha format també a l’escola Coco Comín, a Núria Dansa amb el ballarí Víctor Rodrigo i ha format part com a ballarina del muntatge “Phedre” creat pel corògraf Emmanuel Le Menelec.

 

Durant molts anys fou ballarina de competició de balls de saló en modalitat estàndard i llatins sota el mestratge de Jesús Rubio, Karina Rubio i Mauro Rossi.

 

És Coreògrafa i ballarina de les Innocentada de Manresa des de l’any 2011. I Component de l’esbart Manresà de l’Agrupació Cultural del Bages des de ben petita.

 

És professora de Jazz musical a l’Apuntdeball, a Manresa Teatre Musical i a Duo.

 

Diplomada en educació física (UAB), ha coreografiat els musicals de gran format de l’escola de Fonollosa (Boscos Endins, Hairspray, la Botiga dels Horros, Set Noies per Set Germans i Matilda).  

 

· NÀDIA PESARRODONA (Fals, 1985)


Ballarina, coreògrafa i professora de dansa. Llicenciada en CAFE (Ciències de l’Activitat Física i l’Esport). Inicia la formació professional com a ballarina l’any 2002, en múltiples disciplines, a Barcelona, Los Angeles, Berlín, París i Senegal. Des de llavors, la seva formació i desenvolupament com a ballarina segueix dia a dia buscant i descobrint nous camins i tècniques en la dansa. Actualment és ballarina de la companyia de dansa, música i audiovisuals “Girasomnis” i també col·labora amb la companyia de Hip Hop Brodas Bros. Ballarina de Next Zone amb l’espectacle DreamTime (Copenhaguen i Groenlàndia, 2015); de Cobosmika Company amb l’espectacle “Scrakeja’t” (2009-2013); de Banca Li a “Macadam Macadam” (2012-2013); del grup de teatre de carrer Gog i Magog (2000-2013); entre d’altres.

 

Com a coreògrafa ha dut a terme la direcció artística de diferents esdeveniments tant a nivellnacional com internacional. Des del 2003 treballa en diferents escoles com a professora de hip hop, acrobàcia, psicomotricitat, expressió corporal, dansa contemporania i creativa amb nens/es i adults de tots els nivells. Aquest curs també imparteix classes com a professora d’expressió corporal, dansa i salut a la Universitat de Girona i l’Inefc de Barcelona. Directora des de 2013 “d’Estiu Endansa” un projecte educatiu en format de colònies de dansa. Des de ben petita combina la dansa amb altres passions com acrobàcia, llit elàstic, dansa aèria, escalada, percussió i arts escèniques. També és una enamorada de l’esport, les activitats a la natura, els animals i la cuina energètica i terapèutica.

 

· CARMEN PAULA ROMERO (Murcia, 1983)


Carmen Paula Romero inicia els seus estudis musicals a Dénia (Alacant) on estudia piano i comença la seva formació vocal amb Pepa Álvarez. Obté el títol superior de piano al Conservatori Superior de Música de Castelló, realitzant posteriorment els cursos anuals de perfeccionament pianístic de l'Acadèmia Musikeon de València, dirigits per Luca Chiantore. El 2012 obté el títol superior de cant a l'Esmuc (Escola Superior de Música de Catalunya) en la classe de la professora Enedina Lloris i la repertorista Viviana Salisi.

 

Entre els anys 2011 i 2013 realitza estudis del Màster de Lied i Oratori a la Universität für Musik und Darstellende Kunst a Viena a la classe de cant del professor Sebastian Vittucci, i amb la professora Gabriel Fontana i el pianista Dieter Paier, finalitzant els seus estudis amb matrícula d'honor i sent becària durant tota la seva formació de la Fundació Victòria dels Àngels. Des de 2006 ha cantat en diferents festivals i teatres com ara el Cicle de Joves Intèrprets del Palau de la Música de València, el Festival de Música Sacra de Catarroja (València), el XII Cicle d'Orgue d'Urdaibai (Biscaia), el Festival de Música clàssica de Teulada-Moraira (Alacant) al Palau de la Música Catalana, la Universitat Politècnica de Cartagena (Múrcia), al Palau Robert (Barcelona), al Teatre Alegria de Terrassa (Barcelona), l'Auditori ADOC d'Elda, al Palau de la música de València; el Palau del Marqués de Dos Aigües (València), al Teatre Llantiol (Barcelona), la SGAE de Barcelona, l'Auditori de Conca, el teatre del Palau de Schönbrunn (Viena) oa la Maison Comunale de Bienne (Suïssa).

 

Carmen ha rebut entre d'altres, el 2n Premi en el XII Concurs Internacional de Cant Luís Mariano al juliol de 2014, una borsa d'estudis en el III Concurs Internacional de Cant d'Elda al setembre de 2014, el premi PROALPE en el II Concurs Internacional de cant d'Elda, el 1r premi al Concurs d'Interpretació Musical Arjau (Barcelona) i el 2n premi en el II Concurs Internacional de Música de Cambra de Villalgordo del Xúquer en 2012.

 

Al desembre de 2015 va fer el seu debut al Teatre de la Sarsuela amb la sarsuela Los flamencos, dirigida per Cristóbal Soler, participant com madrigalista, al març de 2016, en l'òpera barroca La guerra de los gigantes amb la Capella Mediterranea dirigida per García- Alarcón i amb direcció escènica de Gustavo Tambascio. Al gener de 2017 ha debutat en els Teatres del Canal amb la sarsuela El chaleco blanco dirigida per Jordi Navarro i amb direcció escènica de Rita Cosentino. En 2017 Carmen és membre de l'Acadèmia de la Setmana de Música Religiosa de Conca, creada per Cristóbal Soler i amb direcció musical de José Sanchís. Entre els seus propers projectes destaca la participació a El gato montés al Teatre de la Sarsuela dirigida pel mestre Ramón Tebar, un cicle de concerts amb el grup de cambra barroc Transbaroque i el Rèquiem de Fauré i la Missa, dirigida per Pepa Álvarez.

 

· VIVIANA SALISI (Manresa, 1968)


Ha treballat durant més de 20 anys com a pianista acompanyant de cantants lírics i com correpetidora. Durant els seus estudis de piano a Barcelona amb Ludovica Mosca i Albert Attenelle va descobrir el seu amor per l'acompanyament vocal, que posteriorment va aprofundir gràcies a una beca de la "Fundació Humbolt" a l'acadèmia de Música "Franz Liszt" de Weimar, el que li va brindar l'oportunitat de formar-se i obtenir la titulació de correpetidora i acompanyant vocal (titulació inexistent a Espanya).

 

Com a pianista acompanyant ha participat al Festival d'Òpera de Bad Hersfeld i Heidenheim a Alemanya, ha estat assistent musical de l'Òpera de Sabadell a Barcelona, i ha treballat entre d'altres, per al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, la Fundació La Caixa, l'Escolania de Montserrat, l'Orquestra de Cambra Catalana, Amics de l'Òpera de Castelló, Fundació Jacinto y Inocencio Guerrero, Cor infantil Amics de la Unió, etc. Des de 2001 fins a l'actualitat ha estat pianista repertorista de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), recolzant la feina dels professors de cant i alhora investigant i experimentant noves vies en la pedagogia de la lírica. En el mateix centre és professora també del màster de lied "Victòria dels Àngels".

 

Al costat del seu marit Artur Arranz, va fundar la companyia lírica "Òpera Còmica de Barcelona" que redescobreix obres musicals oblidades, principalment operetes i sarsueles i amb la qual ha actuat en tot l'àmbit català. La seva tasca d'investigació va ser guardonada el 2013 amb el prestigiós premi de teatre "Serra d'or". Com a membre de diversos grups de música de cambra, porta a terme una carrera de concertista molt activa a tot Espanya. Actualment és col·laboradora habitual de Amics de l'Òpera de Sarrià en la seva temporada lírica de cambra.

 

Forma duo amb la soprano Carmen Paula Romero des de l'inici dels estudis d'aquesta en l'Escola Superior de Música de Catalunya. La seva amistat ràpidament va traspassar els murs de l'escola per donar pas a una activitat conjunta que continua desenvolupant-se des de llavors.

 

· MAR CARRASCO I MARC ENE. Equilibristes de circ.

 

 

Documents relacionats

  • imagen