Manresa recupera l'històric lema “Manresa, cor de Catalunya” per a la seva nova marca de ciutat

L’Ajuntament presenta la nova imatge coincidint amb la celebració aquest cap de setmana de La Marató de TV3, que en l’edició d’enguany està dedicada a les malalties del cor, i organitza una visita guiada solidària pels llocs més emblemàtics de Manresa.

imagen

L’Ajuntament de Manresa ha presentat avui la nova marca de ciutat "Manresa, cor de Catalunya”, recuperant l’històric lema amb què s’ha relacionat la ciutat des dels anys 60, i coincidint amb la celebració aquest cap de setmana de La Marató de TV3, que en l’edició d’enguany està dedicada a les malalties del cor.

La presentació ha anat a càrrec de l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent; la regidora de Promoció Econòmica Comerç i Turisme, Sílvia Gratacós; i els representants de l’Estudi de Comunicació E2S de Cardona, Núria i Dani Sala. L’acte ha comptat també amb la presència, molt emotiva, del manresà Manel Cucurella, autor de la primera marca “Manresa cor de Catalunya” l’any 1969.

Junyent ha assegurat que l’objectiu de la nova marca “és visualitzar una imatge clarament positiva de Manresa que faci augmentar l’autoestima dels manresans per la seva ciutat i la capacitat d’atracció de Manresa per potenciar el turisme i la instal·lació de les noves empreses”.

L’alcalde de Manresa ha recordat que fa dos anys vam presentar la campanya “Manresa al centre de tot “que tenia per objectiu reforçar la centralitat geogràfica de la ciutat. Un cop reforçada aquesta idea de centralitat, hem considerat que calia apostar per una imatge de ciutat que se sent viva, que ofereix una bona qualitat de vida als seus ciutadans, que batega, que es mou, una ciutat amb ànima que té valors humans, com la solidaritat o l’estimació per les persones”.

Per la seva part, Sílvia Gratacós ha explicat que “Manresa, cor de Catalunya” ha estat la marca de la ciutat de Manresa que més ha perdurat al llarg del temps en l’imaginari col·lectiu i que molts manresans i molts catalans, amb el pas dels anys, han acabat fent seu”. La regidora de Promoció Econòmica ha afegit que “el disseny i la conceptualització de la nova marca de Manresa s’ha marcat per destacar quatre elements bàsics de Manresa com són la centralitat, la qualitat de vida, el dinamisme i l’emoció”.

Al seu torn, Dani Sala ha explicat el disseny i la significació de la nova marca que inclou els conceptes de centralitat, de motor econòmic, d’emoció, de qualitat de vida i de dinamisme. Núria Sala ha afegit que “la marca vol ser amigable, simpàtica i empàtica. Es pretén que sigui una marca que tingui vida, que sigui dinàmica i s’hi adapti a múltiples aplicacions”.

Amb motiu d’aquesta presentació, s’ha preparat per dissabte i diumenge una visita guiada solidària que amb el nom de “Manresa, cor de Catalunya” recorrerà els llocs més emblemàtics de la ciutat. El cost d’inscripció serà de 7 euros i els diners recaptats es destinaran íntegrament a la Marató de TV3.

L’acció de la nova marca de ciutat s’emmarca dins del programa de govern “Una ciutat atractiva”, que ja vam presentar el 2012, i que té com a objectiu potenciar Manresa com a capital comercial, afavorir la projecció exterior de la ciutat, i al mateix temps incrementar l’atractiu turístic – i ara també com a ciutat per viure-hi- de Manresa.

En el cas concret de la Marca Manresa es plantejava la creació d'una marca de Manresa que identifiqui la ciutat com a capital de la Catalunya Central i destaqui els seus principals atractius. El govern municipal va fer un primer pas en aquesta direcció a mb el “Manresa al centre de tot”, presentat a l’ExpoBages el maig de 2012 i que ha estat vigent fins ara.

Els fonaments de la nova marca

La nova marca parteix de la idea que la construcció i la projecció de la imatge de ciutat són responsabilitat i obra de tots, però és també el fruit de la seva història, la seva cultura, les seves tradicions i els seus valors, els quals, juntament amb els elements vinculats a la situació geogràfica, el clima o la gastronomia, que formen part de la seva identitat.

Igualment, es considera que la marca que ha d’identificar i diferenciar la ciutat no és el logotip ni una campanya publicitària, sinó allò que a tothom li ve al cap quan pensa en aquella ciutat. Per tant, s’ha considerat fonamental treballar sobre les percepcions de la gent per crear aquesta nova marca de ciutat.

El relat de la nova marca, a més a més, ha d’apel·lar a valors compartits, s’ha de centrar en el que diferencia la ciutat o en els seus trets més característics i ha de vincular emocionalment el receptor, provocar sentiments.

Els disseny i la conceptualització de la nova marca de Manresa s’ha marcat com a objectiu de complir el principi bàsic per poder aconseguir l’efectivitat que busquem: triar tres o quatre atributs clau, que diferenciïn Manresa, i que siguin rellevants i creïbles.

Després d’un detallat procés d’anàlisi, s’han destacat quatre elements bàsics que es relacionen directament amb la imatge Manresa: centralitat, qualitat de vida, dinamisme i emoció. A més amés, s’ha constatat que aquests quatre elements es poden associar a la idea del “cor” com a òrgan central i motor (d’un cos, d’un organisme, d’un país...), la part central d’una cosa, la més essencial; sinònim de vida, d’humanitat, d’emoció, de tendresa, de solidaritat, d’estimació...; el cor que batega remet igualment a la idea de dinamisme i també expressa valors (fer les coses de cor...). Per tant, podem considerar que el “cor” expressa centralitat, vida i la idea de motor.

L’antecendent històric

El desembre de 1969, l’impressor manresà Manuel Cucurella Traveria va registrar un adhesiu amb la inscripció ''Manresa, cor de Catalunya" amb 1 'escut de Manresa al centre i la senyera a cada punta, amb la Mare de Déu de Montserrat i uns sardanistes de fons, i va cedir els drets a l’Ajuntament de Manresa.

En el seu origen, la idea remetia a la gran quantitat d’eixos de comunicació que connectaven Manresa amb la resta de Catalunya i a la seva posició geogràfica al centre del país. Un centre neuràlgic en el qual bategava fortament la indústria, per la qual cosa va concloure: batec igual a cor, doncs Manresa, cor de Catalunya.

L’Ajuntament va fer seu l’eslògan i es van imprimir 2.500 adhesius que es van vendre per 100 pessetes. Més enllà d’aquest fet que es pot considerar anecdòtic i malgrat la seva difusió limitada, ''Manresa, cor de Catalunya" ha estat la marca de la ciutat de Manresa que més ha perdurat al llarg del temps en l’imaginari col·lectiu i que molts manresans i molts catalans, amb el pas dels anys, han acabat fent seu.

Els objectius de la nova marca

La nova imatge ha de servir, doncs, per millorar l’opinió que els manresans tenen de la seva ciutat i per atraure turisme, inversions i nous habitants a la ciutat. I aquests objectius haurien de ser percebuts tant des del punt de vista ciutadà com des de l’exterior.

Així, la nova marca proposada “Manresa, cor de Catalunya” hauria de donar continuïtat a l’actual marca vigent “Manresa al centre de tot”, com una evolució lògica en el camí que Manresa ha de recórrer per aconseguir més notorietat, millorar l’autoestima dels manresans i reforçar la seva projecció exterior.

La intenció de la marca “Manresa al centre de tot” ha estat principalment situar la ciutat al seu lloc geogràfic, el centre de Catalunya, reforçant la seva centralitat; però també ressituar-la conceptualment com una ciutat amb certes potencialitats que es proposa recuperar el seu esplendor passat apostant per elements com la innovaci&o acute;, la cultura o el turisme.

Un cop fixada aquesta idea de centralitat i del potencial de creixement de la ciutat, podem considerar que ha arribat l’hora d’apostar per oferir una imatge de ciutat que segueix mantenint la seva centralitat, però que se sent viva, que ofereix una bona qualitat de vida als seus ciutadans, que batega, que es mou, una ciutat amb ànima que té valors més humans, com la solidaritat o l’estimació per les persones.

Els atributs de la nova marca de ciutat de Manresa han de tenir presents els que són inherents al projecte Manresa 2022. L’any 2022 se celebrarà el 500 aniversari de l’estada de Sant Ignasi a la ciutat de Manresa. En aquest context, ha d’aprofitar aquesta commemoració des d’una dimensió ciutadana, per a la revitalització i la projecció cultural, social i econòmica de la ciutat.

De fet, el desencadenant del procés que ens ha portat a la conceptualització de la nova marca arrenca dels treballs que es fan sobre com millorar la imatge de la ciutat i la seva capacitat d’atracció per arribar en les millors condicions a la fita del 2022.

En resum, l’objectiu de la marca és visualitzar una imatge clarament positiva de Manresa que faci augmentar l’autoestima dels manresans per la seva ciutat i la capacitat d’atracció de Manresa per potenciar el turisme i la instal·lació de noves empreses.

El disseny de la marca

La nova imatge de la marca de Manresa que ha idea l’Estudi de Comunicació E2S, de Cardona, s'ha dissenyat amb l’objectiu d’aconseguir crear una marca que formalment inclogui de forma explícita els conceptes de centralitat i d’emoció, que ja anuncia el nou lema de ciutat, i que remeti també implícitament a la idea dels altres dos conceptes que es consideren fonamentals: qualitat de vida i dinamisme.

La marca està pensada perquè sigui dinàmica i adaptativa, ja que els seus creadors consideren que és important que la marca no sempre es vegi aplicada de la mateixa, tot i que ha de mantenir la seva identitat.

A més a més, té la voluntat de ser una marca amigable, simpàtica. Per això, la marca que s'ha creat admet la personificació del cor quan això sigui necessari per generar múltiples aplicacions i tenir la capacitat de sorprendre.

La nova imatge aposta també per la simplicitat, amb una icona simple i que sigui molt fàcilment reconeixible, i per un disseny que neix amb el propòsit de ser perdurable en el temps.

La visita guiada solidària per la Marató de TV3 inclou el Geoparc

Coincidint amb la celebració de la Marató de TV3 aquest cap de setmana i amb el llançament de la nova marca de ciutat, l’Oficina de Turisme de Manresa presenta també una nova visita guiada, “Manresa, cor de Catalunya”, que es farà dissabte i diumenge que ve i recorrerà els espais més emblemàtics de la ciutat.

La sortida serà a les 11.00 de la mateixa Oficina de Turisme (Plaça Major, 10) i en aquesta ocasió, es tracta d’una visita solidària, ja que tota la recaptació (7€ per persona) aniran destinats a la Marató, que enguany recapta fons per a la investigació de les malalties del cor.

El guió de la nova visita ha estat redactat per l’historiador manresà Jordi Piñero i per primera vegada s’ha incorporat al relat contingut sobre el paisatge i sobre el Geoparc de la Catalunya Ce ntral, per la qual cosa s’ha comptat amb la col·laboració del Consell Comarcal del Bages i amb el director científic del Geoparc, Ferran Climent.

El recorregut s’inicia a l’Oficina de Turisme de Manresa, on s’introdueix la visita, que girarà entorn “els cors” de Manresa, abans d’anar cap al Parc de la Seu. Després de visitar la basílica, la visita segueix cap al Carrer del Balç fins el Pou de la Gallina i des de Plaça Major, el recorregut segueix fins a la Plana de l’Om. Des d’aquí, pel Carrer del Born, s’avança cap al Passeig de Pere III, on, a l’alçada del Kursaal, es posa punt i final a la visita.

En el relat, a banda del patrimoni i la història de la ciutat, s’expliquen els principals recursos turístics de la ciutat, com el Parc de la Sèquia o el Museu Comarcal, del Projecte Estratègic M anresa 2022 i d’altres aspectes com la gastronomia, el comerç o els vins de la D. O. Pla de Bages.

A banda d’aquestes dues primeres visites per la Marató, la visita s’oferirà de manera periòdica a través de l’Oficina de Turisme a partir del mes de febrer.

Mira una animació de la nova imatge aquí

Documents relacionats

  • imagen