El document, que es portarà a aprovació en el pròxim ple, parteix d’un compromís municipal que recull una proposta de CCOO. El Pla marca quatre línies estratègiques i prioritàries: l’impuls a la inclusió social comunitària, l’orientació a la permanència de les persones al seu domicili, l’ampliació de la cobertura de places residencials públiques i concertades, i l’aposta per la qualitat dels serveis. A Manresa, les persones majors de 65 anys representen el 20% de la població, un percentatge que anirà en augment en els propers anys.
El govern de Manresa portarà a aprovació del proper ple municipal, previst per al 17 de març, el Pla Estratègic de l’Envelliment i la Dependència, un document que marca 40 accions per dur a terme en els pròxims cinc anys amb l’objectiu de millorar el benestar integral de les persones i d’avançar cap a un model de societat i de ciutat pensat per a tothom. El Pla parteix d'un compromís municipal aprovat en sessió plenària el 2017, com a resposta a una proposta formulada pel sindicat de Comissions Obreres (CCOO). Aquest dilluns al migdia, se n’ha fet la presentació pública, en una roda de premsa que ha comptat amb l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia; la regidora d’Acció i Inclusió Social, Mariona Homs Alsina; Ivan Ramos Verdegay, Secretari General de CCOO al Vallès Occidental i la Catalunya Central i Josep Fuentes Ribas membre del sindicat de pensionistes i jubilats de CCOO Manresa.
El Pla tindrà una vigència de cinc anys, a partir de la seva data d’aprovació. S’estructura en quatre grans línies estratègiques prioritàries: l’impuls a la inclusió social comunitària, l’orientació a la permanència de les persones grans al seu domicili, l’ampliació de la cobertura de places residencials públiques (concertades) i l’aposta per la qualitat dels serveis. I s’ha construït tenint en compte els drets i llibertats de les persones grans —i en especial els de les persones grans amb dependència—, com a fórmula per combatre l’edatisme (la discriminació per edat).
A Manresa, els percentatges d’envelliment (majors de 65 anys) i de sobre envelliment (majors de 85 anys) se situen per sobre de la mitjana de Catalunya, malgrat que la Covid ha frenat aquest 2020 la tendència creixent dels darrers anys. Així, el percentatge d’envelliment a la capital del Bages és del 19,9%, mentre que a Catalunya és del 19%. I el de sobre envelliment (percentatge de població de més de 85 anys dins la franja de majors de 65) és també del 19,9%, essent del 17,1% a tot Catalunya. Durant el 2020, el 22% de les persones ateses pels Equips Bàsics d’Atenció Social de Manresa tenien més de 65 anys.
L’envelliment de la societat és un fenomen mundial que comporta importants i profundes conseqüències en un nombre ampli d’àrees, com per exemple el mercat laboral, les pensions, les provisions de salut, l’habitatge o els serveis socials, entre altres. A Manresa, es preveu que la població global variï poc en els pròxims anys, però dins d’aquest mateix número d’habitants, el col·lectiu de persones de més de 65 es preveu que creixi entre un 10% i un 15% en els propers deu anys per l’evolució de la piràmide poblacional, que veurà jubilar-se la generació del ‘baby-boom’. Pel que fa a la població de més de 85, es preveu un augment d’entre el 9 i el 21%.
Davant d’aquest escenari, el document preveu 40 accions dins les quatre grans línies estratègiques. Cada una d’aquestes accions queda definida dins del Pla: se’n descriu el desplegament, el pressupost assignat, els responsables de tirar-la endavant i l’any previst d’implementació i/o execució. Cada acció compta també amb indicadors, a fi de poder efectuar un correcte seguiment i una avaluació final. En aquests moments, les accions compten amb un pressupost assignat global de 913.561 euros. Cal detallar, però, que el volum invertit serà molt major, ja que hi ha accions que es desenvoluparan directament amb recursos i personal propi de l’Ajuntament de Manresa i altres que es finançaran amb subvencions i programes provinents d’altres institucions, com la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.
L 1- INCLUSIÓ SOCIAL COMUNITÀRIA
ACCIÓ |
ANY INICI EXECUCIÓ |
PRESSUPOST ASSIGNAT |
Millorar la dotació i organització de l’equip municipal d’atenció a la dependència per tal que siguin coneguts per part de la ciutadania, amb la contractació de dues treballadores socials a jornada completa. |
2021 |
84.000 |
Realitzar campanyes informatives adreçades a les persones grans, a les persones cuidadores i a les seves famílies. |
2022 |
5.000 |
Millorar i ampliar el projecte "compartint taula", que ofereix àpats gratuïts, al migdia, per a persones grans . |
2022 |
5.000 |
Promoure menjadors socials a les residències de la ciutat. |
2022 |
20.000 |
Portar a terme programes de detecció de necessitats de les persones grans. |
2022 |
2.000 |
Creació i difusió d’una “finestreta única” a través de l’Equip d’Atenció a la Dependència i als Discapacitats (EDID). |
2022 |
42.000 |
Realitzar una campanya informativa per a la ciutadania per donar a conèixer els recursos que s’inverteixen per a les persones grans en situació de dependència. |
2022 |
3.000 |
Elaborar una guia de serveis i recursos per a persones grans i difondre-la. |
2021 |
4.000 |
Crear una comissió de treball que reflexioni i proposi un nou model de cures a les persones grans des de la xarxa comunitària. |
2023 |
Recursos propis |
Presentació d’un model de cures consensuat pels membres de la comissió. |
2022 |
Recursos propis |
Dissenyar, executar i avaluar un pla pilot del nou model d’atenció en una zona concreta del territori. |
2024 |
15.000 |
Portar a terme programes específics des del Serveis Socials amb les AAVV i entitats de la ciutat per detectar situacions d’aïllament social o necessitat de suport. |
2022 |
10.000 |
Desplegar un projecte de voluntariat social, amb la finalitat de donar suport a les persones grans soles. |
2023 |
5.000 |
Facilitar suport per campanyes de sensibilització del col·lectiu de les persones grans. |
2022 |
8.000 |
Posar a disposició de les associacions de familiars una línia específica dins de les subvencions de Serveis Socials. |
2023 |
4.000 |
Organitzar sessions de formació i acompanyament adreçat a les persones grans, a cuidadors/es informals i a les famílies. |
2022 |
5.000 |
L 2- PERMANÈNCIA DE LES PERSONES GRANS AL SEU DOMICILI
ACCIÓ |
ANY INICI EXECUCIÓ |
PRESSUPOST ASSIGNAT |
Planificar una estratègia de cobertura domiciliària amb contínuum assistencial. |
2024 |
84.000 |
Incrementar de manera progressiva l’oferta de Serveis d’Atenció a Domicili per a les persones grans de la ciutat. |
2021 |
1.200.000 // 441.140 nous |
Millorar la cobertura del Servei d'Ajuda a Domicili de tipus preventiu anomenat “SAD Social”. |
2021 |
Recursos propis |
Incorporar l’ús de la domòtica per millorar la vida quotidiana de les persones ateses consultant les línies treballades al PECT. |
2024 |
5.000 |
Programa xec-servei. Ampliar les empreses col·laboradores, la dotació econòmica i la informació del servei. |
2021 |
5.000 |
Servei d'àpats a domicili. Millorar la difusió del programa i ampliar el nombre d'àpats gratuïts. |
2021 |
130.000 // 47.421 nous |
Programa d’arranjaments d'habitatges. Incrementar els recursos econòmics i la col·laboració de les empreses. |
2022 |
Finançat per la Diputació de Barcelona |
Impulsar un banc d'ajudes tècniques de ciutat. |
2022 |
30.000 |
Adquirir, conveniar habitatges amb serveis amb la iniciativa privada i que un percentatge d’aquests sigui destinat a persones en situació de vulnerabilitat. |
2024 |
50.000 |
Estudiar la viabilitat futura d’habitatges tutelats i dels serveis que s´hi poden oferir. |
2023 |
Recursos propis |
Promoure experiències d’atenció residencial alternativa. |
2023 |
Sense determinar |
L 3: RESIDÈNCIES PER A PERSONES GRANS
ACCIÓ |
ANY INICI EXECUCIÓ |
PRESSUPOST ASSIGNAT |
Treballar perquè s'incrementi el concert de places a la ciutat. |
2022 |
Recursos propis |
Oferir al Departament de Drets Socials la sessió d’un espai i una part del finançament per la construcció d’una residència amb el 100% de places concertades. |
2022 |
Sense determinar |
Treballar perquè Manresa disposi de places temporals residencials. Programa Respir. |
2024 |
Generalitat de Catalunya |
Col·laborar i coordinar per assolir el desplegament interdepartamental d’atenció social i sanitària. |
2022 |
Recursos propis |
Coordinació amb els futurs actors de la futura integració social i sanitària. |
2023 |
Recursos propis |
Seguiment actualitzat i actiu de les llistes d’espera públiques de les residències de Manresa. |
2021 |
Recursos propis |
L4: QUALITAT DELS SERVEIS A LES PERSONES GRANS
ACCIÓ |
ANY INICI EXECUCIÓ |
PRESSUPOST ASSIGNAT |
Establir sistemes de revisió de la qualitat i la satisfacció de les persones ateses en els serveis propis i a les entitats proveïdores de serveis, centres especialitzats. |
2022 |
15.000 |
Col·laborar en la millora de la capacitació professional d’aquelles persones que es dediquen a l’atenció a les persones grans. |
2022 |
5.000 |
Col.laborar amb els sindicats i entitats socials per a la millora de les condicions laborals de les treballadores dels serveis d’atenció a les persones. |
2022 |
Recursos propis |
Creació de l'observatori de l'envelliment. |
2022 |
14.000 |
Establir de manera consensuada un sistema de recollida de dades de les persones usuàries dels serveis socials. |
2022 |
Recursos propis |
Establir Manresa com a unitat bàsica d’anàlisi. |
2021 |
Recursos propis |
Convocar la Comissió de l'Envelliment i la Dependència com a òrgan clau per a la participació social del col·lectiu de les persones grans. |
2022 |
Recursos propis |
Millorar la percepció de la ciutadania en relació als serveis socials d’atenció a les persones grans de Manresa. |
2023 |
5.000 |
Un pas darrera un altre
El Pla Estratègic de l’Envelliment i la Dependència a Manresa se centra bàsicament en la part assistencial de les cures, en les necessitats de suport i en les situacions d’exclusió —com són les condicions de l’habitatge o la pobresa—. En aquest sentit, es tracta d’un “pla parcial”, en paraules de la regidora responsable, Mariona Homs Alsina, que explica que el document ha de ser “el punt de partida per a una reflexió més amplia, profunda i acurada de la situació global de l’envelliment, tenint en compte la persona des que es jubila fins al final de vida, i més enllà de la cobertura de les necessitats provocades principalment per la dependència”.
Replantejament a causa de la Covid
El Pla parteix d'un compromís municipal acordat en el ple de l'Ajuntament del 16 de maig del 2017, en el qual es va aprovar l'elaboració d'una “diagnosi de les necessitats assistencials actuals i futures de la gent gran de Manresa", com a resposta a una proposta formulada pel sindicat de CCOO dins el marc d'una audiència pública. Durant el 2018 i el 2019 es va elaborar la diagnosi i es va crear una comissió formada per diferents institucions del territori, que havia de permetre durant el 2019 i 2020 fer la planificació estratègica d'actuacions.
La Covid, però, ho va fer trontollar tot, i va deixar en paper mullat moltes de les conclusions que s’estaven extraient. Per aquest motiu, es va decidir refer de dalt a baixa la diagnosi, l’anàlisi i el pla d’actuacions, introduint tota l’experiència que ha generat la gestió de la pandèmia.