La prova pilot entre l’Ajuntament i la Salle Manresa per identificar nius a protegir permet crear una guia per a tots els instituts

Alumnes de 3r d’ESO de la Salle han ajudat a censar i protegir nous nius d’orenetes, falciots i ballesters a Manresa, considerades espècies protegides. El projecte ha permès crear un dossier per a professorat que permetrà, a partir d’ara, fer aquesta assignatura autònoma en qualsevol institut de la ciutat. La iniciativa, que té el suport de l’Institut Català d’Ornitologia de Catalunya i de la Diputació de Barcelona, té com a objectiu conservar la biodiversitat urbana i fomentar la conscienciació de l’alumnat.

imagen

L’Ajuntament de Manresa, a través de la regidoria de Ciutat Verda, i la Salle Manresa han finalitzat la prova pilot que ha permès a l’alumnat de 3r d’ESO del centre educatiu ajudar a identificar i censar nous nius d’orenetes, falciots i ballesters, per tal de facilitar-ne la protecció municipal. Com a resultat de l’experiència, s’ha elaborat una guia per a professorat que permetrà, a partir del curs vinent, fer aquesta assignatura de manera autònoma en qualsevol institut de Manresa i ajudar altres municipis a replicar el projecte.

La iniciativa forma part del projecte de l’Anella Verda de Manresa i s’emmarca en la línia d’actuació sobre el voluntariat i l'educació ambiental com a manera d'implicar la ciutadania en la cura i el respecte de l'entorn. El projecte compta amb l’assessorament de l’Institut d’Ornitologia de Catalunya (ICO) i el finançament de la Diputació de Barcelona. L'inventari que els alumnes fan d’aquests nius permetrà protegir-los en les tasques de rehabilitació i enderroc que es fan als edificis de la ciutat, ja que la informació es podrà incorporar a la base de dades existent a la ciutat, amb altres condicionants urbanístics que afecten les llicències d'activitats.
 

L’experiència pilot, feta entre el segon i el tercer trimestre amb els cursos de 3r d’ESO de la Salle Manresa, ha constat d'unes sessions d'aprenentatge i unes de servei. En l'aprenentatge, s'han explicat com són els ocells urbans, com nidifiquen, les especificitats de les orenetes, falciots i ballesters i el projectes de ciència ciutadana que permeten inventariar-los i compartir informació a la xarxa.  En les hores de servei, s'han fet els censos, acompanyats de personal tècnic de l'ICO, que han ajudat a reconèixer les espècies i els seus nius. Els alumnes, a més, han elaborat material per difondre a les xarxes socials. També s'han fet altres propostes, com ara crear material divulgatiu i construir nius artificials.
 

La prova pilot feta a la Salle ha permès adequar el projecte ideat inicialment a les necessitats dels instituts, tot adaptant les hores de treball, el contingut de les classes teòriques i els tipus de servei . El resultat ha estat elaborar la guia per al professorat, que serveixi de model a partir d’ara per a qualsevol institut de Manresa o de fora de la ciutat. Tots els instituts que estiguin interessats en el projecte poden posar-se en contacte amb l’Anella Verda a través del mail anellaverda@anellaverdamanresa.cat.
 

Ocells protegits que contribueixen a la renaturalització de la ciutat
 

Les orenetes, els falciots i els ballesters són espècies estan protegides per la Llei 42/2007, del Patrimoni natural i la biodiversitat, que prohibeix matar o molestar aquests ocells, així com destruir o deteriorar-ne els nius. Però, a més, aquestes aus i altres espècies de la biodiversitat urbana subministren un seguit de serveis ecosistèmics, fins ara poc valorats, que contribueixen a la renaturalització de la ciutat, al benestar de les persones i a mitigar l’emergència climàtica (aquests valors són molt pensant en arbres; en el cas d’aquests ocells, podríem parlar del control de mosquits i de plagues en general, ja que són insectívors. Són, per tant, un patrimoni cada cop més valorat pels seus beneficis ambientals i socials.
 

Un important avantatge addicional del projecte és la conscienciació de l’alumnat i de les seves famílies sobre la importància de conèixer i protegir la biodiversitat urbana. Així, els nois i noies se senten col·laboradors d’un projecte comú que contribueix a millorar la ciutat.

Documents relacionats

  • imagen