El secretari general del Departament de Vicepresidència i Territori, Ricard Font i Hereu, i l’alcalde de Manresa, Marc Aloy i Guàrdia, posen en servei la infraestructura, que ha comportat una inversió de prop de 6,3 MEUR. Es preveu que el nou vial capti uns 5.600 vehicles diaris, cosa que permetrà estalviar temps i recorregut, a banda de 440 tones d’emissions de CO2 anuals.
El secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, i l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, han visitat avui el perllongament de l’avinguda dels Països Catalans, que ha entrat avui en servei. Aquesta actuació, amb una inversió de prop de 6,3 MEUR, afavorirà la mobilitat interna de Manresa i la connexió de la ciutat amb la ronda de Manresa de la C-55 i l’autopista C-16. El nou vial, que captarà 5.600 vehicles diaris, farà més eficients els trajectes i suposarà un estalvi de 51.000 hores anuals a les persones usuàries i de 440 tones en emissions de CO2 anuals.
El secretari Ricard Font ha remarcat que aquesta obra, “pensada pel municipi i també en global i en gran”, amb “efectes sobre la qualitat de vida de les persones”. Així, és una “actuació no només que millora la mobilitat, sinó que també relliga barris, que pensa en la gent que camina i en la que vindrà en vehicle, que serà elèctric, amb els objectius de connectar i descarbonitzar”.
A més, Font ha posat de relleu que l’obra s’emmarca “en una agenda d’actuacions per a millorar la connectivitat a Manresa, en coordinació amb el territori” i ha destacat “el consens” també en el desenvolupament d’aquesta actuació.
Per la seva banda, l’alcalde Marc Aloy ha subratllat que “es tracta de la inversió més important en espai púbic que s’ha fet a la ciutat en els últims quinze anys, des que es va finalitzar la urbanització del polígon dels Dolors. Una actuació que dobla en cost la plaça de la Bonavista i la recent urbanització de l’entorn de la Via Sant Ignasi”.
Tal i com ha afegit l’alcalde, “el nou vial permetrà una nova mobilitat a la ciutat, tot connectant barris, especialment el de la Font dels Capellans i la Sagrada Família, i reduint notablement el trànsit a l’interior de la ciutat, especialment al carrer Sant Cristòfol i a la carretera del Pont de Vilomara”. Aquest fet, ha assenyalat Aloy, “permetrà que es puguin anar transformant per pacificar-los, una llarga reivindicació veïnal”. Finalment, ha agraït el treball conjunt entre la Generalitat i l’Ajuntament de Manresa “i de totes les persones que ho han fet possible”.
Els treballs han consistit en la construcció d’una nova avinguda, prevista d’acord amb el planejament urbà de Manresa, entre la carretera de Viladordis i la plaça Prat de la Riba. Té 800 metres de longitud i 14,5 metres d’amplada, 8,5 dels quals corresponen a l’espai de la calçada i l’aparcament, amb un carril per sentit; el traçat s’inicia amb un nou encreuament amb la carretera de Viladordis, que permet enllaçar amb la C-55, primer, i amb l’autopista C-16, posteriorment.
El traçat es desenvolupa seguint el corredor establert en el planejament, el qual, a llarg termini, preveu que l’avinguda que ara s’urbanitza tingui unes característiques similars als de l’avinguda Universitària: amb dues calçades separades per una mitjana arbrada, una vorera arbrada al costat oest i un passeig lateral ampli amb espai per a vianants, bicicletes i espais de descans al costat est.
D’aquest conjunt d’elements, l’actuació que ara entra en servei correspon a la primera fase i inclou la calçada i la vorera arbrada del costat oest (situada a l’esquerra, en el sentit de carretera de Viladordis a Prat de la Riba), i la mitjana arbrada. Ara s’han construït dos carrils de circulació, un en cada sentit, i quan l’avinguda estigui del tot completada, hi haurà dos carrils per a cada sentit, separats per la mitjana central.
L’Ajuntament de Manresa està ultimant les obres de la segona fase, que correspon al perllongament del vial de l'avinguda Països Catalans des de la carretera de Viladordis fins a l’àmbit existent de la zona comercial dels Trullols, una connexió llargament reivindicada.
Característiques del nou vial
El nou vial té una secció que, majoritàriament, consta d’una vorera de 3,5 metres d’amplada, arbrada, i també una zona d’aparcament de 2,3 metres d’amplada i una calçada amb dos carrils de 3,2 metres d’amplada cadascun. Per la banda nord, compta amb una franja arbrada de 1,6 metres corresponent a la futura mitjana de l’avinguda.
Per a facilitar les connexions, s’ha construït una rotonda a la cruïlla amb la carretera de Viladordis, de 52 metres de diàmetre exterior, i una altra al carrer Fra Jacint Coma i Galí, de 46 metres. El traçat finalitza a la plaça Prat de la Riba, que s’ha adequat, per enllaçar amb la vialitat existent.
L’obra també ha inclòs la connexió de la nova avinguda amb el sistema viari existent. D’aquesta manera, s’ha perllongat el carrer Granollers, una de les espines dorsals del barri de la Font dels Capellans, i el carrer Concepció Piniella, per tal que tots dos vials quedin connectats a la nova avinguda. També s’ha completat el tram de vorera del carrer Viladordis entre el carrer Montcau i la nova avinguda per facilitar la mobilitat dels vianants.
La nova urbanització s’ha construït amb els paràmetres ja utilitzats recentment a la Via Sant Ignasi de Manresa, amb voreres àmplies i arbrades per facilitar el passeig i ajudar a enverdir la ciutat, amb l’objectiu de fer-la més agradable. En aquest sentit, s’han plantat més de 300 arbres i unes 2.500 plantes arbustives. Pel que fa a l’enllumenat públic, també és del tipus LED, amb una gran qualitat lumínica, i eficient energèticament.
D’altra banda, durant les obres s’han incorporat modificacions a petició tant del barri com de la residència de la Font dels Capellans. D’aquesta manera, s’ha ampliat i millorat el jardí de la residència i el seu tancament amb muret perimetral. Amb aquesta actuació, tot el jardí de la residència serà accessible per a les persones usuàries del centre.
També s’han incorporat actuacions per a millorar de les zones verdes properes al carrer Concepció Piniella i la gran esplanada entre els carrers Granollers i Fra Jacint Coma i Galí. Finalment, s’ha habilitat un solar al carrer Rosa Sensat com a aparcament per a 40 places.
Mobilitat més eficient
Aquesta nova avinguda, que uneix la plaça Prat de la Riba amb el carrer Viladordis, esdevindrà una nova ronda de circumval·lació de la ciutat pel seu sector est i perllongarà la que actualment conforma l’avinguda de les Bases de Manresa, de manera que farà el paper de connector entre barris de la ciutat. Permet la distribució dels vehicles que entren a la ciutat per la carretera de Vic o pel carrer Viladordis cap als barris de la Font dels Capellans i la Sagrada Família, sense necessitat de penetrar cap a l’interior de la ciutat. Així mateix, estableix una connexió directa entre la zona de les Bases i la Parada i els barris esmentats.
Aquesta actuació emmarca en un conveni de col·laboració entre el Departament, que en finança el 60%, i l’Ajuntament, que aporta el 40%. Així mateix, la Generalitat ha executat les obres, per a les quals el govern municipal ha posat a disposició els terrenys necessaris. Un cop executat el nou vial, la Generalitat el cedirà a l’Ajuntament. D’altra banda, Aigües de Manresa s’ha fet càrrec del cost del col·lector que recull les aigües pluvials.