Els vehicles entraran en funcionament de manera progressiva. Amb aquesta compra, els quinze autobusos que fan el servei regular de transport urbà a Manresa seran sostenibles: els 100% elèctrics s’afegeixen als 7 híbrids que ja estan en funcionament. Només en quedaran 3 (els vehicles de reserva) que funcionen amb gasoil.
Els primers autobusos 100% elèctrics que faran el servei regular de transport urbà entraran en circulació durant el mes de desembre i s’aniran incorporant a la flota de Bus Manresa de manera progressiva al llarg de tot el mateix mes. Així ho ha anunciat el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López Martí, coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat i amb la celebració, també aquesta setmana, del darrer Consell de Mobilitat de la ciutat.
Amb aquesta compra —que es finança parcialment amb els fons Next Generation— els quinze autobusos de la flota de transport urbà seran sostenibles, ja que els 8 que són 100% elèctrics s’afegeixen als 7 híbrids que ja estan en funcionament. Només en quedaran 3 (els vehicles de reserva) que funcionen amb gasoil.
Amb aquesta decisió, l’Ajuntament de Manresa i Bus Manresa fan una aposta clara per la sostenibilitat, fet que provocarà una reducció dràstica de l’ús de combustibles fòssils i d’emissions contaminants, així com una reducció molt important de soroll, la qual cosa millorarà la confortabilitat tant dels usuaris del transport públic com de la resta de persones. L’objectiu és el de millorar el transport públic per guanyar nous usuaris en una ciutat en la qual l’ús del vehicle privat continua sent elevat, tal com es va detectar en la diagnosi prèvia a la redacció del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.
Campanyes permanents
En la mateixa línia, l’Ajuntament de Manresa ofereix promocions constants al llarg de l’any al transport públic de la ciutat, com la TJove 18, un títol propi que permet als joves de 16 a 18 anys viatjar de manera gratuïta, i que utilitzen més de 400 joves, o la targeta bonificada per a persones de més de 60 anys amb ingressos baixos, que a la ciutat utilitzen més de 3.000 persones. En moments significatius també es realitzen promocions de reforç de servei per actes a la ciutat i de gratuïtat al bus, com ara per la Festa Major (el bus nocturn), que aquest any ha dut a 13.732 viatgers, un 39% més que l’any anterior, o també per promocionar noves parades, com s’ha fet durant l’estiu amb les línies de Festius (L6 i L7) que ara arriben als Trullols i al Parc de l’Agulla, parada on s’han registrat 1.028 viatgers. A aquestes promocions s’hi afegeix la rebaixa del 30% a la T10 i del 43% a la TMes que s’ha començat a aplicar aquest setembre, conseqüència dels ajuts aprovats pel govern espanyol.
A banda, durant aquest darrer trimestre de l’any s’instal·laran a les parades 5 noves marquesines i 27 pantalles electròniques solars amb indicació del temps real de pas dels autobusos, la qual cosa proporciona més fiabilitat als usuaris.
Es recuperen les xifres d’abans de la pandèmia
Tal com ja es va explicar aquest juliol, el bus urbà de Manresa ha recuperat el primer semestre del 2022 pràcticament els viatgers que tenia abans de la pandèmia. En concret, durant el primer semestre hi ha hagut 1.069.056 viatgers, la qual cosa suposa un increment del 28% respecte del mateix període de 2021. En total, la xifra representa un 94% del total de viatgers que hi va haver durant els primers sis mesos del 2019, any en què es va acabar assolint un rècord de viatgers, 2.218.621 en total.
*Imatge: un dels busos elèctrics amb els que es van fer proves a la ciutat