L’actual concessió finalitza el maig del 2023. La gestió directa permetrà que els beneficis puguin revertir en la millora de la ciutat, en especial a la mobilitat, la sostenibilitat i l’espai públic. També implicarà que la ciutadania no hagi de pagar l’IVA que ara s’aplica a les tarifes vigents.
El govern de Manresa portarà a aprovació del ple municipal d’aquest mes d’octubre la modificació de la gestió del servei de zona blava, que passarà a ser de gestió directa. Des del 2005, el servei s’està prestant a través d’una empresa concessionària (Eysa), en una operació lligada a la construcció de l’aparcament i de la plaça de la Reforma, amb un contracte que finalitza el 25 de maig del 2023. L’estudi de la remunicipalització del servei és un compromís de l’equip de govern, recollit en el Pla d’Actuació Municipal.
Així ho ha explicat aquest migdia l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, en una compareixença de premsa en la qual ha estat acompanyat del tercer tinent d’alcalde, Joan Calmet Piqué, i del regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López Martí.
Segons ha subratllat l’alcalde, la gestió directa permetrà que els beneficis puguin revertir en la millora de la ciutat, amb atenció especial a les polítiques de mobilitat, sostenibilitat i espai públic. També implicarà que la ciutadania no hagi de pagar l’IVA que ara s’aplica a les tarifes vigents, ja que el cobrament s’establirà a través d’una taxa —que no estan subjectes a IVA—, la qual cosa significarà d’entrada una reducció del preu que paga l’usuari, que ara és d’1,80 euros l’hora a la zona blava, d’1,60 euros l’hora a la zona taronja (tarifa reduïda, amb aparcament a segona corona) i de 0,90 euros l’hora per als vehicles de zero emissions.
L’alcalde també ha apuntat que amb la remunicipalització l’Ajuntament “recupera la sobirania”, fet que permetrà “ser molt més flexibles en la presa de decisions que afecten la mobilitat de la ciutat”.
Pel que fa als treballadors, el personal adscrit actualment al servei consta d’11 persones, als quals se’ls proposarà una subrogació.
Actualment, a la ciutat hi ha un total de 733 places de zona blava i 443 places de zona taronja. També hi ha 73 places de zona verda i 21 places mixtes de tarifa verda i taronja (al pàrquing de la Dama). Pel que fa als expenedors, n’hi ha 56.
Les zones d’aparcament en superfície sota temps limitat estan pensades per frenar el volum i la congestió del trànsit al centre de la ciutat, potenciant la rotació de vehicles als punts de més concentració comercial.
En aquest sentit, el regidor David Aaron López Martí ha recordat que la diagnosi del nou Pla de Mobilitat que s’està realitzant “ens indica que Manresa encara té una alta dependència del cotxe privat, tant a nivell local com comarcal”, i ha afirmat que la recuperació de la gestió de la zona blava “ens permetrà fer un nou mapa de l’aparcament a la ciutat sense les cotilles que teníem amb l’actual contracte, ordenant i planificant bé les polítiques que cal tirar endavant en el marc del nou Pla de Mobilitat”.