Els vehicles s’han mostrat aquest matí en una trobada amb la premsa en la qual s’ha detallat la inversió global, que ascendeix a 6,1 milions d’euros, i que a banda dels busos inclou l’adaptació de les instal·lacions per poder realitzar la recàrrega elèctrica i la millora de l’eficiència i digitalització del servei, amb noves pantalles d’informació, càmeres de videovigilància i noves marquesines. Dels 6,1 milions d’euros, 2,3 arribaran dels fons Next Generation. Els nous busos elèctrics —8 en total— entraran en servei de manera progressiva durant el mes de desembre.
Els primers dos busos 100% elèctrics ja han arribat a Manresa. Aquest dilluns al matí, s’han mostrat a la premsa en una trobada a les cotxeres que ha comptat amb el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López Martí, i amb representants de Manresa Bus (Grup Sagalés), empresa que té la concessió del bus urbà a la ciutat. El regidor ha detallat que la inversió global per renovar la flota i millorar el servei ascendeix a 6.140.951,86 euros, 2.366.050,15 dels quals arribaran a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) finançat amb els fons europeus Next Generation.
Segons ha exposat, la inversió inclou la compra de 8 busos (5.111.040 euros), l’adaptació de les instal·lacions per poder realitzar la recàrrega elèctrica de la flota, amb una estació transformadora i 8 punts de càrrega (628.832,22 euros) i la millora de l’eficiència i la digitalització del servei, que inclou noves pantalles d’informació a les parades, càmeres de videovigilància per als vehicles i noves marquesines (401.079,64 euros).
Tal com ja es va avançar el passat setembre, els primers autobusos 100% elèctrics que faran el servei regular de transport urbà entraran en circulació durant el mes de desembre i s’aniran incorporant a la flota de Bus Manresa de manera progressiva. Un cop estiguin tots en circulació, Manresa tindrà una flota de busos 100% sostenible, amb 8 busos elèctrics i 7 d’híbrids. Només en quedaran 3 (els vehicles de reserva) que funcionen amb gasoil.
Amb aquesta decisió, l’Ajuntament de Manresa fa una aposta clara per un canvi de model que es veu necessari, i que permetrà una reducció dràstica de l’ús de combustibles fòssils i d’emissions contaminants, així com una reducció molt important del soroll, la qual cosa millorarà la confortabilitat tant dels usuaris del transport públic com de la resta de ciutadania. L’objectiu final és el de millorar el transport públic per guanyar nous usuaris en una ciutat en la qual l’ús del vehicle privat continua sent elevat, tal com es va detectar en la diagnosi prèvia a la redacció del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.
Tal com està establert en el marc de la concessió, la inversió de 6,1 milions d’euros la sufraga d’entrada l’empresa concessionària, que amortitzarà la inversió feta al llarg dels pròxims 14 anys a través dels pagaments que efectuarà l’Ajuntament de Manresa. L’arribada de 2,3 milions d’euros dels Next Generation permetrà a l’Ajuntament de Manresa pagar part dels busos de manera directa i rebaixar, d’aquesta manera, les quotes que pagarà durant els 14 anys.