865 nens i nenes d’escoles de música de Catalunya canten aquest diumenge al Kursaal

Els infants, d'entre 3 i 8 anys, participaran a les funcions de la 7a edició de la cantata que enguany porta per títol "Boix el bruixot i la ciutat meravella". L’espectacle suma esforços amb l’entitat Ampans amb motiu de la celebració del seu 50è aniversari.

imagen

El Teatre Kursaal de Manresa estrenarà aquest diumenge, 15 de març, l´espectacle "Boix el bruixot i la ciutat meravella", una cantata on hi participaran un total de 865 nens i nenes d´entre 3 i 8 anys de vint-i-una escoles de música de diferents punts de la Catalunya Central, procedents de les comarques del Bages, Berguedà, Osona, Solsonès i Baix Llobregat i majoritàriament associades a l´Associació Catalana d´Escoles de Música (ACEM).

Aquesta setena edició de la cantata l’ACEM sumarà esforços amb l’entitat Ampans que aquest any celebra el seu 50é aniversari, atès la cantata “Boix el Bruixot i la ciutat de Meravella”, escrita per Manel Justícia i amb música de Jordi González, és un conte en què es reivindica el missatge que “la diferència és enriquidora, té força, i ben gestionada i amb un bon objectiu té un poder que no es pot desaprofitar.&rdq uo;

Els detalls de la cantata han estat presentats, aquest migdia a l’Ajuntament de Manresa, pel regidor de Cultura, Joan Calmet; per Ruth Matamala, representant de l'ACEM; Cristina Llohis i Montse Barat, en representació d'Ampans; Manel Justícia, creador del conte, les il·lustracions i narrador de dia de la cantata; i Jordi González, compositor de la cantata.

Joan Calmet ha mostrat la seva satisfacció per la celebració novament a Manresa d’un esdeveniment d’aquesta qualitat on hi estan implicades les escoles de música de la Catalunya Central. Ruth Matamala ha destacat la celebració d’aquesta setena cantata i l`’èxit d’un projecte que implica als alumnes més petits. Montse Barat també s’ha mostrat “il·lusionada” en la participació d’Ampans en la cantata amb motiu del 50è aniversari de l’ent itat.

Al seu torn, Manel Justícia ha lloat la participació que ha tingut dels alumnes d’Ampans a l’hora de crear la personalitat dels personatges i construir els decorats que l’han ajudat a crear un conte especial “que potencia el valor de la diferència i on al final les tres ciutats, la roja, la blava i la verda s’uneixen fent una sola ciutat multicolor i diferent”.

Finalment, el músic Jordi González ha qualificat de “gran repte” la composició de la cantata, en la qual “he barrejat diferents estils, amb influències de jazz i música llatina” amb l’objectiu d’aconseguir lligar-la amb el conte, però també aconseguir la complicitat “dels nens i dels adults”.

La posada en escena

Tots els nens de totes les escoles repartits en tres sessions, estaran sempre dirigits per en David Sisó, professor del Conservatori de Manresa i director del Cor Infantil del mateix centre que són els que han gravat el CD que acompanya el conte a l’ESMUC (Escola Superior de música de Catalunya). Tots els nens estrenaran samarreta aquell dia per poder anar tots junts en el moment del concert, i els nens se la podran endur de record.

El fet de poder fer la cantata al Kursaal ha fet que la posada en escena sigui molt pensada per ser teatralitzada amb la intervenció de la companyia Maîtres que juntament amb en Manel Justícia, a banda de fer gags que acompanyin la música i el text, faran anar uns titelles d’escuma creats expressament per l’ocasió. La música en directe la interpretaran Jordi Camp (baix elèctrict); Jaume Badrenas (saxo), Jordi González (piano) i Lluis Ribalta (bateria).

També s’han treballat qüestions de decorats c om una gran torre que ha fet persones d’AMPANS o les parets de la ciutat de meravella que és un mosaic fet de rajoles pintades per tots els nens que han participat a la cantata, una manera de simbolitzar la unió de tots amb un objectiu comú.

Hi participen vint-i -una escoles de música


Degut al gran nombre de nens participants ha calgut programar tres sessions per poder garantir l’aforament: una a les 11’15, una altra a les 13’30 i l’altra a les 17’30h de la tarda. Les escoles de música que participaran són:

1r torn ( 11'15 h.)

• Abrera
• Cardona
• Esclat
• Puig-Reig
• Castellbell. Coral 2 la formiga
• Viladecavalls
• Vacarisses
• Callús
• Navàs
• Jeroni de Moragas

2n torn ( 13'30h.)

• Torelló
• Roda i l'ESquirol
• Sallent
• Abrera
• St Joan de Vilatorrada
• Berga
• Vacarisses
• Solosna
• La Seu d’Urgell 

3r torn ( 17'30h.)

• Olesa de Montserrat
• Collbató
• Taradell
• Conservatori Manresa

Preu de les entrades

L´entrada de l´espectacle té un cost de 5 euros per a les famílies dels alumnes de les escoles associades a l´Acem, i 7 euros per a les famílies de les escoles no associades i per al públic en general.

Els creadors

Per cinquè any consecutiu Manel Justícia és el creador del conte i les il·lustracions que l’acompanyen, així com el dibuix de la samarreta, el cartell, el programa de mà, les acreditacions i cartells varis. Justícia és un gran artista en molts sentits aboca tota la seva creativitat, les seves dots pedagògiques i la seva màgia per captivar petits i grans, i és el màxim responsable que a 18 pobles diferents de la Catalunya Central, 800 nens i nenes ja coneguin la cantata “La Vaca Florinda” (any 2012) i estiguin units per les mateixes tonades i els mateixos missatges que el conte vol donar.

Pel que fa a la música l’ha escrit en Jordi González, professor del Conservatori de Manresa i un gran arranjador i compositor que té l’experiència del dia a dia gràcies als treballs que fa pels seus alumnes, destacant especialment els arranjaments que fa pels concerts de Nadal del Centre per tal que orquestra i cor de nens treguin el millor de si mateixos. Fa poc també s’han posat a l’abast per les escoles de música els arranjaments que en Jordi González ha fet de les músiques del correfoc de Manresa.

La cantata

“Som diferents... però a tots ens mou el cor”, aquest és el missatge de la cantata “Boix el bruixot i la ciutat Meravella”. Boix el bruixot, que té ganes de fer amics i el fan fora de ciutat roja, ciutat blava i ciutat verda, se’n porta un desengany tan gran que llança una maledicció: mai més podran veure el sol i les estrelles i aixeca una torre en forma de mà, que aguanta uns núvols permanents damunt les tres ciutats.

En Xavier, la Lola i la Flora, els protagonistes, són especials perquè tenen algunes dificultats que, aparentment, no tenen la resta d’habitants de la seva ciutat. Però ells ens ensenyaran que si aprenem a acceptar la diferència, ens podem trobar amb el descobriment d’un do, d’una virt ut, d’unes capacitats, potser no prou ben valorades però que en canvi ens fan sentir bé quan tenim aquestes persones a prop.

Gràcies a ells, faran entrar en raó a el Bruixot, sense fer massa coses: fent una abraçada, escoltant amb atenció, cantant un cançó…grans remeis que curen grans mals com la rancúnia, l’odi, l’amargor…

Un conte que potencia el valor de la diferència, doncs al final les tres ciutats de tres colors s’uneixen fent una sola ciutat multicolor i diferent...LA CIUTAT DE MERAVELLA


S’editarà el llibre amb la música

Per quarta edició, s’editarà el llibre (Editorial Zenobita) que inclou el conte pensat per a nens d’Educació Infantil i de Cicle Inicial de Primària i per tant amb lletra de pal i lletra lligada; amb moltes il· ;lustracions a tot color (els originals fets amb aquarel·les ); amb el CD de les músiques de la cantata . A més al CD no només seran les t cançons sinó que a més hi haurà la versió cantata per ser escoltada de dalt a baix, i també la possibilitat de fer playback sobre les cançons que sonaran instrumentals; amb les partitures de les 7 cançons; amb el text íntegre de la cantata.

Els organitzadors

L’ACEM actualment engloba 114 escoles de música de tot Catalunya amb una quantitat de projectes que mostren la diversitat i la capacitat d’innovació de l’educació artística avui.. D’aquestes 114 escoles associades, 19 pertanyen al que s’anomena la zona 6 de la Catalunya Central.

Els objectius de l’ACEM són coordinar esforços, intercanviar experiències i coneixe ment i impulsar iniciatives que beneficiïn i garanteixin la qualitat i la quantitat de l’ensenyament artístic, tant per als professionals com per als seus usuaris. En aquest camí, volem informar i tenir presents els diferents projectes d’escoles i el seu impacte en l’entorn; els projectes comunitaris i el servei públic.

Documents relacionats

  • imagen