El punt està situat al costat de la Universitat Politècnica de Manresa (UPC). Per al seu ús caldrà sol·licitar una targeta a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’Ajuntament.
L’Ajuntament de Manresa ha estrenat avui el primer punt de recàrrega públic i gratuït per a vehicles elèctrics que està ubicat al carrer Bertrand de Castellbell, proper a la cruïlla amb avinguda Bases de Manresa, al costat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Aquesta instal·lació s’emmarca dins les iniciatives incloses al pla d’acció de les regidories de Medi Ambient i de Mobilitat per donar impuls a la implantació del vehicle elèctric amb l’objectiu de reduir les emissions contaminants i potenciar la mobilitat sostenible a la ciutat de Manresa.
La presentació d’aquest punt ha anat a càrrec del regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat de l’Ajuntament de Manresa, Jordi Serracanta; la directora de l'EPSEM, Rosa Argelaguet; del professor del departament d'Enginyeria Elèctrica de l’EPSEM, Joan Bergas; i del representant de l'empresa Selba, Gabriel Prat. Els ha acompanyat també Manel Solera, representant de l'empresa SECE.
Serracanta ha manifestat la seva satisfacció per l’estrena d’aquest primer punt públic de recàrrega elèctrica que s’inclou dins el pla estratègic d’implantació del vehicle elèctric de la Diputació de Barcelona i “que té dos objectius: per una banda és un acció que serveix de motor de les polítiques de mobilitat sostenible i, per l’altra, de buscar sinergies amb la UPC”. Per al regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat “des de l’Ajuntament de Manresa fem una aposta raonada i tranquil•la per la introducció del vehicle elèctric que comença a ser una realitat a curt i mig termini”.
En el torn d’intervencions, Rosa Arguelaguet ha valorat de forma molt positiva aquesta aposta i la decisió d’instal·lar aquest punt al costat de la UPC. El professor i expert en vehicles elèctrics, Joan Ber gas, ha aplaudit aquesta iniciativa que “és un petit pas, però que ajudarà a augmentar la penetració de l’energia elèctrica”. Gabriel Prat ha lloat la iniciativa de Ajuntament “que fa que Manresa se situï en el mapa de la mobilitat sostenible”. El representant de l’empresa Selba ha explicat que en aquests moments la seva empresa ha instal•lat punts també a Santpedor i Igualada.
El regidor Serracanta ha explicat que aquest primer punt de recàrrega municipal se suma a l’oferta privada que s’ofereix a la ciutat en aquests moments, concretament a dos pàrquings públics de titularitat privada (Europa i La Farola) que disposen de punts de recàrrega de vehicle elèctric a la disposició dels seus usuaris, així com altres tres activitats privades que ofereixen als seus clients aquesta opció (un hotel, una gran superf&iac ute;cie i un concessionari de vehicles).
La ubicació triada per al primer punt municipal ha estat al costat de la UPC, ja que és una zona d’alta rotació i demanda d’estacionament. L’Ajuntament de Manresa i la Universitat Politècnica han treballat des de un primer moment en col·laboració per tal de sumar sinèrgies que ajudin a la difusió i utilització d’aquest punt de recàrrega.
Punt de càrrega simultània per a un cotxe i una moto
El punt de recàrrega es pot utilitzar simultàniament per a un cotxe i per una motocicleta, atès que disposa de dos connectors: un connector model Mennekes que permet una recàrrega semi-ràpida, apte per a la majoria de vehicles, en el que s’assoleix una recàrrega complerta en dues- tres hores aproximadament, i un segon connector model Schuko apt e per a motocicletes i per a molts models de vehicles. Aquest segon model és el més utilitzat en l’àmbit domèstic, però la seva recàrrega és més lenta, per tant és apte per motocicletes o per estacionaments de vehicles de llarga durada.
L’ús del servei es farà mitjançant una targeta sense contacte intel·ligent, que permet la seva personalització. Aquesta targeta es facilitarà tant a titulars de vehicles elèctrics com a activitats que en vulguin fomentar el seu ús. Temporalment es podrà obtenir sense cost per l’usuari, i caldrà sol•licitar-la a les oficines de l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’Ajuntament.
En aquesta fase inicial, la targeta facultarà al seu titular a realitzar un nombre il·limitat d’operacions de recàrrega de bateria del vehicle elèctric. La durada de cada operació de recàrrega no podrà superar les tres hores, per tal de fomentar el seu ús, i permetre’n la rotació.
El punt de recàrrega està fabricat per l’empresa Selba, de Sant Salvador de Guardiola, especialitzada en aquest tipus d’instal·lacions. Consta d’una estació de recàrrega semi-ràpida d’intempèrie tipus monòlit, amb una presa de 22kW trifàsica tipus 2 i una de 3,6 kW monofàsica tipus Schuko. Aquesta instal·lació disposa també d’accessoris per connexió remota i software de programació i gestió, que permeten donar informació online de l’estat de la màquina, així com estadístiques de les hores realitzades de recàrrega.
La instal·lació i el manteniment del punt de recàrrega es realitza per l’empresa SECE, que tindrà un telèfon per emergències a disposició de l’usuari.
Projecte de col·laboració i difusió UPC, Ajuntament de Manresa i les empreses Selba i SECE
A partir d’aquesta primera instal·lació de punt de recàrrega s’ha establert un projecte de col·laboració entre l’empresa fabricant i instal.ladora, Selba i SECE, la UPC i l’Ajuntament de Manresa, en el que hi ha previst en una primera fase elaborar un aplicatiu que permeti saber als usuaris la disponibilitat a temps real del punt de recàrrega a través de les webs de les tres entitats, així com un aplicatiu que permetrà fer la reserva del punt de recàrrega amb anticipació, per tal de garantir l’eficàcia a l’usuari.
Des del dia d’avui el punt de recàr rega es podrà veure a les webs especialitzades en vehicle elèctric com són “electromaps”, “ICAEN” i a la mateixa web de l’empresa “Selba”.
També tant l’Ajuntament com la UPC incorporaran informació a les seves webs de temes relacionats amb la implantació a Manresa del vehicle elèctric, com el punt de recàrrega, el pla de mobilitat del vehicle elèctric i enllaços a les webs relacionades.
Pla d’implantació del vehicle elèctric a Manresa
Amb l’objectiu de disminuir la contaminació atmosfèrica local, reduir les emissions de contaminants i gasos d’efecte hivernacle, així com fer una ciutat més agradable per viure-hi, les regidories de Medi Ambient i de Mobilitat, han sumat els seus esforços per tal de donar un impuls a la implantació del v ehicle elèctric a la ciutat. Donant compliment a documents marcs com són el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i els Plans d’Acció per a l’Energia Sostenible (PAES), en els quals es marquen línies estratègiques i actuacions concretes per tal d’assolir aquests objectius.
En primer lloc amb un ajut de la Diputació de Barcelona, s’ha redactat un pla de mobilitat del vehicle elèctric a la ciutat.
Aquest pla té com a objectius principals, a banda de la reducció d’emissions contaminants, potenciar la mobilitat sostenible a la ciutat i sectors estratègics, incentivar la utilització de vehicles no contaminants en l’àmbit privat i serveis públics, i planificar una implantació sostenible (dotant la ciutat d’infraestructura de recàrregues i un model de gestió).
En aquest estudi s’ha elaborat u n mapa amb les ubicacions actuals de punts de recàrrega de vehicles elèctrics (actualment d’activitats privades d’ús públic). També s’estableix una proposta de noves instal•lacions de punts de recàrrega tant a la via pública com a pàrquings públics, per tal de impulsar l’adquisició de vehicles elèctrics. També es defineixen propostes de col•laboració públic – privada per tal d’identificar activitats implicades en la mobilitat i poder establir estratègies comunes per tal d’impulsar l’ús del vehicle elèctric; estudiar la seva incorporació progressiva als serveis municipals i l’adopció de campanyes d’informació i promoció.
Avantatges del vehicle elèctric
El vehicle elèctric actualment està en una etapa d e maduresa, molts fabricants comercialitzen vehicles elèctrics competitius tècnica i econòmicament al mercat que poden ser una bona alternativa al vehicle amb combustible fòssil. Tot i que els costos d’adquisició són superiors, els costos d’explotació són netament inferiors, en especial en consum on l’estalvi pot arribar a un 70%.
El vehicle elèctric a banda de no contaminar és molt útil per moure’s a diari per la ciutat, ja que l’autonomia mitjana d’aquests vehicles és entre 100 i 200 km, i a banda de la importància de les seves emissions 0, permet una conducció molt relaxada pel fet de no fer soroll.
Per tal de fomentar-ne l’ús s’ha establert una bonificació del 75% a l’impost municipal de circulació per a vehicles elèctrics, i d’un 50% per a vehicles híbrids.
Ús del vehicle elèctric a la flota municipal
La flota municipal de l’ajuntament també està apostant poc a poc per la introducció a la seva flota de vehicles menys contaminants com el vehicle elèctric, sobretot a través de clàusules en les concessions municipals, que fomenten l’adquisició d’aquest tipus de vehicles en les seves renovacions de flotes.
Actualment el servei de transport públic disposa d’una furgoneta 100% elèctrica, i està en procés de compra de dos autobusos híbrids que substituiran dos autobusos diesel. El servei de jardineria disposa també d’una furgoneta 100% elèctrica, i la concessió de Recollida de residus i neteja viària disposa de 8 vehicles elèctrics i un híbrid a la seva flota i el servei d’Enllumenat públic disposa d&r squo;un vehicle híbrid.