L’Ajuntament de Manresa inicia l’operació Guimerà amb la transformació dels carrers Saclosa, Cardenal Lluch i Pompeu Fabra

La inversió, de prop d’un milió d’euros, permetrà ampliar l’espai destinat als vianants i guanyar arbrat als tres carrers i a la plaça Independència. La reforma és necessària perquè aquests carrers acolliran el pas del bus un cop l’actuació del carrer Guimerà estigui completada. Aquesta setmana s’ha prohibit l’estacionament als carrers Saclosa i Cardenal Lluch i a la plaça Independència, i partir del dia 16 es tallarà el trànsit al carrer Pompeu Fabra.

imagen

Tret de sortida a una de les transformacions més importants de l’espai públic que s’han fet al centre de la ciutat en els darrers anys: la conversió del carrer Guimerà en illa de vianants i la reforma i reordenació del trànsit dels seus entorns: el carrer Pompeu Fabra, el Cardenal Lluch, la plaça de la Independència i el tram del carrer Saclosa fins al carrer del Bruc, una obra que es porta a terme perquè aquests vials acolliran el pas del bus un cop tota l’actuació estigui completada i el bus deixi de passar pel Guimerà.

 

Aquest matí, l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia Estany, han explicat els detalls d’un projecte “molt rellevant” que permetrà guanyar espai per als vianants i noves zones verdes, potenciar el transport públic, racionalitzar el trànsit i reforçar l’àrea central de la ciutat com a lloc de passeig, de lleure i comercial: “volem que sigui un espai de referència per la ciutadania, el comerç i el veïnat”, ha assegurat l’alcalde.

 

En el seu conjunt, es tracta d’una actuació de 5,74 milions d’euros, 4,76 dels quals corresponen al carrer Guimerà —que inclou el tram nord del carrer Esquilets— i la resta a la reurbanització dels entorns, que suma prop d’un milió d’euros.

 

Els treballs han començat aquesta setmana. Tal com ha explicat el regidor Garcia, la proposta d’actuació preveu l’ampliació de la vorera del tram de Saclosa comprès entre Carrió i Bruc (costat carrer Carrió), les voreres de Cardenal Lluch i la vorera de Pompeu Fabra (l’esquerra en el sentit de circulació actual). La proposta també contempla la transformació de la plaça de la Independència en un espai arbrat destinat als vianants. L’amplada de les noves voreres en els tres carrers se situarà entre els 3,85 i els 4,45 metres i en els 6,45 metres a la zona del Pompeu Fabra on es posaran les marquesines de bus (tram abans d’arribar al Cardenal Lluch). En el conjunt de l’actuació es plantaran 58 arbres i es mantindran les 16 alzines. Les obres inclouen també la renovació de la xarxa d’aigua i de clavegueram. Podeu veure un plànol del projecte en aquest enllaç.

 

Pel que fa a la zona blava, s’eliminaran les 51 places que hi ha actualment, 11 de les quals es reubicaran dins el mateix àmbit d’actuació, al carrer Saclosa, i la resta en punts propers. Al Pompeu Fabra hi haurà places de càrrega i descàrrega, una plaça per a persones amb mobilitat reduïda i 4 places per a motocicletes.

 

Les obres en aquests carrers es faran per fases. La fase 1, que és la que ha començat ara, correspon al Pompeu Fabra i tindrà una durada de 4 mesos. La fase 2 correspon al Cardenal Lluch, la fase 3 a la plaça Independència i la fase 4 al tram del Saclosa fins al carrer del Bruc. En el seu conjunt, l’actuació té un termini de 12 mesos. Podeu veure el detall de les fases en aquest enllaç.

 

Pel que fa a l’actuació del carrer Guimerà, actualment el projecte es troba en procés de licitació, en la fase de recepció d’ofertes. És previst que les obres s’iniciïn entre finals del 2024 i principis del 2025.

 

 

Afectacions a la mobilitat

 

Les obres comportaran afectacions a la mobilitat. Tal com es va explicar, aquesta setmana ja s’ha prohibit l’estacionament als carrers Saclosa, Cardenal Lluch i plaça Independència i a partir del dilluns 16 de setembre es tallarà el trànsit de vehicles al carrer Pompeu Fabra. Per aquest motiu, s’habilitarà un doble sentit de circulació pel carrer Cardenal Lluch, des de la plaça Independència, per donar accés rodat al veïnat, al transport de mercaderies i als dos pàrquings (Catalònia i SAM). A banda, si s’entra a la ciutat per la carretera de Cardona, es permetrà el gir a l’esquerra cap al carrer del Bruc.

 

 

Nou itinerari del bus i nova mobilitat

 

Un cop el Guimerà esdevingui illa de vianants, les tres línies de bus que ara hi passen (L1, L2 i L3) ja no hi entraran. Així, a la plaça Neus Català, giraran en sentit Guimerà nord (prolongació) fins a la plaça Lluís Companys i baixaran pel carrer Bruc, Saclosa, Cardenal Lluch i Pompeu Fabra per arribar fins a la Carretera de Cardona i seguir els seus itineraris.

 

Així doncs, el tram del Saclosa entre el carrer del Bruc i la plaça de la Independència i els carrers Cardenal Lluch i Pompeu Fabra canviaran el seu sentit de circulació. La reordenació està pensada  perquè el trànsit es redueixi significativament al centre de la ciutat, ja que es crearan nous itineraris. Per aquest motiu, es restringirà el pas de vehicles des de la plaça Independència fins a la Carretera de Cardona, tot i que es mantindrà l’accés als usos actuals. Així doncs, a més a més del bus, sí que hi podran passar les persones usuàries dels pàrquings Catalònia i Sam, el veïnat, els comerciants i el transport de mercaderies, així com les persones amb mobilitat reduïda i els vehicles d’emergències, entre altres.

 

Pel que fa a les parades, se suprimirà l’actual que hi ha al carrer Guimerà i se’n faran de noves a la zona de la plaça Neus Català, al Pompeu Fabra i als entorns de Can Jorba.

Documents relacionats

Plànol Guimerà entorns
Plànol fases Guimerà entorns
  • imagen