El bus urbà de Manresa bat el rècord de passatgers i supera per primer cop el llindar dels tres milions d’usuaris

Al llarg del 2024 s’han transportat 3.228.224 persones, trencant el rècord del 2023 amb un increment absolut de gairebé 350.000 usuaris. Les bonificacions al transport, finançades per l’Estat i l’Ajuntament, i les mesures que ha dut a terme el consistori manresà per promocionar el transport públic expliquen l’increment d’usuaris fins a nivells rècord

imagen

El bus urbà de Manresa ha trencat per segon any consecutiu, aquest 2024, tots els rècords de viatgers assolits fins ara i per primer cop ha superat la barrera dels tres milions de passatgers. En concret, el bus urbà ha transportat en un any la xifra rècord de 3.228.224 persones. L’increment és del 12,2%, amb un total de 349.577 usuaris més que el 2023. La mitjana diària d’usuaris en dies feiners és d’11.477 viatgers, tot i que al novembre va ser de 12.332 persones. El nombre màxim de viatgers diaris es va assolir el 22 d’octubre, amb 14.645 persones.

L’increment del 2024 arriba després d’un important augment de passatgers durant el 2023. Aquell any, el bus urbà va guanyar 709.959 viatgers, un increment del 33% en comparació amb el 2022. Això suposa que en dos anys hi ha hagut un augment d’1.059.536 viatgers, que equival a un 49%. A més a més, s’encadenen quatre anys consecutius de creixement i se supera en més d’un milió els 2.218.621 usuaris del 2019, l’últim any abans de la pandèmia.

Les xifres les ha donat a conèixer aquest matí l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia Estany, en una roda de premsa en la qual també hi ha assistit Xavier Sanllehí Hernández, director d’explotació de Manresa Bus, concessionària del servei. Tal com han subratllat, es tracta d’uns números “més que bons” que evidencien el bon funcionament de les mesures aplicades per incrementar el nombre de persones que utilitzen el transport públic a la ciutat.

L’increment de viatgers s’ha produït en totes les línies, amb més d’un 10% en cadascuna. A nivell absolut, la línia que ha crescut més ha estat l’L8 (Perimetral), que ja supera els 1,3 milions de viatgers l’any, amb 1.305.052 passatgers totals (10,6% més respecte de l’any anterior). Les altres dues línies més utilitzades continuen sent l’L1 (Balconada), amb 743.505 viatgers (el 10,2% més) i l’L2 (La Parada), amb un total de 642.407 viatgers (el 14,8% més).

Pel que fa als títols, els més utilitzats són la T-10, amb un 24% dels viatges, i els títols destinats a joves (entre la T-Jove 18 i la T-16 sumen el 20% dels viatgers). Seguidament, s’hi troba la T-Bonificada (títol gratuït per persones de més de 60 anys o amb discapacitat que ingressen menys del SMI), amb un 13%, i  la T-Mes, amb un 12,5% dels usuaris.

Una ciutat sostenible

La valoració de les xifres que han fet l’alcalde Aloy i el regidor Garcia ha estat molt positiva. Ambdós han subratllat que aquest rècord d’usuaris és fruit de la voluntat del govern local per fer de Manresa una ciutat cada cop més sostenible i per introduir polítiques alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que marca l’Agenda 2030. En aquest sentit, han recordat la inversió global de 6.140.951 euros realitzada recentment (2.366.050 dels quals procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat amb els fons europeus Next Generation). Uns diners que han permès electrificar la meitat la flota del bus urbà i que ara sigui 100% verda, adaptar les instal·lacions per poder realitzar la recàrrega elèctrica dels vehicles i instal·lar noves pantalles digitals, marquesines i càmeres de videovigilància.

També han recordat l’aposta de l’Ajuntament per adherir-se a les bonificacions al transport públic del govern estatal per fer front a la inflació, que han permès aplicar rebaixes temporals de fins al 50% (el 30% el posa l’Estat i el 20% l’Ajuntament). Aquest any 2024,  la T-10 ha tingut un cost de 6,05 euros (0.605 euros el viatge) i la T-Mes, 17,05 euros (que permet fer viatges il·limitats durant un mes per només 17,05 euros, amb la clara voluntat de fidelitzar els usuaris del servei).

Per aquest 2025, es continuarà aplicant la rebaixa del 50%, malgrat que el preu augmentarà per l’actualització de preus en la T-10 i la T-Mes, amb un increment mitjà del 3,5%. Així, la T-10 passarà a costar 6,30 euros, mentre que la T-Mes passarà a costar 17,60 euros. Pel que fa al bitllet senzill, el preu es manté en 2 euros, i la T-2 en 1,80 euros.  Els nous preus s’aplicaran a partir del 15 de gener.

Aposta pels joves

Entre les mesures impulsades per l’Ajuntament, l’alcalde i el regidor també han destacat la posada en marxa de la T-Jove 18, un títol municipal que permet als joves de 16 a 18 anys fer viatges il·limitats i gratuïts al transport públic urbà i en els transports interurbans, fent parada a Manresa. Durant aquest 2024 l’han utilitzat més de 600 joves i s’han realitzat 73.585 viatges amb aquest títol (2,3% del total de viatges de bus urbà). Aquesta xifra suposa el 34% dels joves en aquesta franja d’edat que hi ha a la ciutat i que podien fer servir el bus urbà per als seus desplaçaments.

Es tracta d’un títol “estratègic”, pensat perquè els joves d’entre 16 i 18 anys puguin continuar utilitzant el bus un cop se’ls ha acabat la T-16 (títol de la Generalitat), amb la voluntat que no perdin l’hàbit de moure’s en transport públic per la ciutat, i que el conservin en l’etapa adulta.

Tots els joves que enguany facin 17 o 18 anys ja poden sol·licitar la T-Jove 18 a través de la web municipal, presencialment a l’Espai Jove Joan Amades (carrer Sant Blai 14) o a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC) de la plaça Major número 1. La targeta es rebrà al domicili on s’estigui empadronat. Cal pagar una única taxa de 6,60 euros.

També per facilitar la conciliació familiar i alhora fomentar la mobilitat sostenible i acostumar els més joves a l’ús del transport públic, hi ha el programa Conciliabús. Aquesta iniciativa, que és gratuïta per a les famílies, promou que l’alumnat vagi als centres educatius aprofitant les rutes del bus urbà acompanyats d’un monitor o monitora. Actualment, el programa dona servei a sis centres educatius, amb uns 140 alumnes inscrits, en 10 rutes diferents. A més, s’està treballant per incorporar, en breu, una onzena ruta.

Altres incentius per a l’ús del transport públic urbà

Durant l’any també es duen a terme accions per fomentar l’ús del transport públic i donar-lo a conèixer a nous usuaris, com ara la gratuïtat del servei per Sant Jordi, el bus nocturn per Festa Major o els reforços en dies de fires i esdeveniments rellevants, com per exemple amb un bus llançadora al Campi qui Jugui.

A més a més, a partir del proper 20 de gener, el bus urbà incorporarà noves millores. Així, tal com ja es va explicar el passat 16 de desembre, es donarà servei en dies festius als barris de Sant Pau, Viladordis, Pujada Roja i Comtals. També s’amplien els horaris a totes les línies per donar servei fins a la mitjanit i s’allarga la línia 4 fins a dins la zona esportiva del Congost, amb una parada davant del Complex Esportiu Vell Congost i una altra al tanatori del Pont Nou. En les dues noves parades s’hi ha instal·lat una andana prefabricada per fer-les 100% accessibles i que es pugui pujar i baixar dels vehicles amb més comoditat.

A més a més, s’afegeix un bus a la línia 8 – Perimetral, per tal de millorar-ne la puntualitat, donant resposta a l’increment d’usuaris de la línia i s’integren dins el servei ordinari els reforços de transport públic en horari d’accés als centres escolars de les línies L2, L8 i L4.

En la mateixa línia per millorar el servei i la sostenibilitat ambiental, s’han adquirit tres busos elèctrics, que ja s’estan fabricant i es preveu que es posin en servei al novembre. D’aquesta forma, tota la flota estarà formada per vehicles elèctrics o híbrids, inclús els vehicles de reserva.

Històric de dades

ANY

USUARIS

2005

1.699.150

2006

1.833.891

2007

2.052.489

2008

2.246.557

2009

2.129.675

2010

2.103.826

2011

2.065.877

2012

1.871.274

2013

1.726.410

2014

1.673.736

2015

1.740.101

2016

1.836.062

2017

1.921.893

2018

2.043.825

2019

2.218.621

2020

1.376.003

2021

1.750.326

2022

2.168.688

2023

2.878.647

2024

3.228.224

 

(*) Peu de foto: El regidor d'Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia, l'alcalde Marc Aloy i el director d'explotació de Bus Manresa, Xavier Sanllehí 

Documents relacionats

  • imagen
  • imagen