Èxit total de la jornada centrada en l’etapa educativa 0-3

Eva Sargatal, amb una xerrada sobre la vida quotidiana a l’escola bressol, i Marta Roig amb una sobre literatura infantil, van inaugurar i cloure la jornada, que va aplegar 160 persones. El gran interès pels tallers va obligar a desdoblar algunes de les propostes per poder atendre totes les demandes. La jornada és resultat de la col·laboració entre l’Ajuntament de Manresa i els estudis d’Educació de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UManresa)

imagen

«Hem fet un Oques Grasses». El degà de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, Marc Bernadich, va utilitzar aquesta expressió per referir-se a l’èxit de la convocatòria de la Jornada d’Educació 0-3 coorganitzada per l’Ajuntament de Manresa i els estudis d’Educació d’UManresa.

160 persones, la majoria mestres i estudiants d’Educació Infantil, van participar dissabte, 15 de novembre, en aquesta jornada que, amb el títol «De mestres a mestres: converses sobre el 0-3», volia servir i va servir per reivindicar el valor d’aquesta etapa educativa. L’èxit de la convocatòria es va fer palès de seguida que es van obrir les inscripcions, que es van haver de tancar 15 dies abans. El gran nombre de persones apuntades també va obligar a desdoblar alguns dels tallers programats, la majoria d’ells protagonitzats i dirigits per equips docents d’escoles bressol de la ciutat.

Reivindicar una etapa educativa poc reconeguda

Un dels objectius de la jornada era posar en valor la tasca educativa que es duu a terme en l’etapa educativa dels 0 als 3 anys. En aquest sentit, Bernadich va assegurar que el gran nombre d’assistents era una mostra del «compromís» de les persones que treballen en aquest àmbit. De la seva banda, el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Manresa, Pol Huguet Estrada, va referir-se a la importància de «dignificar» aquesta etapa educativa i va explicar com el consistori ha apostat per millorar les condicions laborals de les mestres que exerceixen a les escoles bressol municipals.

 

Eva Sargatal, mestra i impulsora de la Plataforma 0-3 Catalunya, que va impartir la conferència inaugural de la jornada, va posar sobre la taula l’oblit al qual les administracions sotmeten aquesta etapa educativa. En la seva conferència, titulada 'El quotidià com a forma de vida', va afirmar que es treu valor a aquesta quotidianitat, quan en realitat "caldria elevar-la a la categoria dels drets dels infants". Va referir-se a drets dels infants com el dret a ser mirat, a ser escoltat, a pensar i el dret a estar. També va referir-se al concepte de vida quotidiana com un equilibri, com un temps ple de coses que no són improvisades i que aporten benestar a l’infant. Segons Sargatal, la vida quotidiana a l’escola bressol requereix calma, planificació, context, seguretat, vincle, confiança, curiositat, relacions, acompanyament, observació, paraules, preguntes, mirades, gestos, esperes, silencis, comunicacions, presències i absències.

La cloenda de la jornada va anar a càrrec de Marta Roig, diplomada en Biblioteconomia i Documentació i màster en Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura. Amb la xerrada 'Al ritme de les paraules', Roig va oferir una classe magistral posant en valor les "moltes literatures" que conformen l’univers literari adreçat als infants. La seva va ser una intervenció pràctica sobre les moltes dimensions de la literatura per a aquesta etapa educativa, fent referència a la importància de l’oralitat, l’exploració dels llibres, el modelatge i el paper dels adults per donar claus per a la lectura, la importància de les pauses i els silencis o del xiuxiueig durant les narracions, entre d’altres.

Tallers i experiències pràctiques

Un dels objectius de la jornada era afavorir el contacte entre professionals d’aquesta etapa educativa, així com donar a conèixer exemples de bones pràctiques. Aquesta part de la jornada va evidenciar l’interès de les mestres i futures mestres per conèixer experiències pràctiques d’altres equips. De fet, la majoria dels tallers programats es van haver de desdoblar per donar resposta a totes les inscripcions i poder fer sessions amb grups més reduïts.

Bona part dels tallers eren experiències de proximitat, d’escoles bressol municipals. Així, l’equip de l’escola bressol Bressolvent va oferir un taller sobre estils de criança; el Petit Príncep, sobre cuidar els que cuiden; i l’escola bressol Estel, sobre la literatura en el 0-3. Pel que fa a experiències d’escoles bressol, la de la universitat, la Upetita, va impartir un taller sobre la importància de l’observació per compartir amb les famílies. Els estudis d’Educació d’UManresa també van protagonitzar dos tallers: un sobre presa de decisions efectives en els equips educatius, que va anar a càrrec de la coordinadora del CFGS d’Educació Infantil, Laura Torreguitart, i un altre sobre el potencial científic dels infants de 0-3, que va anar a càrrec de la coordinadora del grau en Mestre d’Educació Infantil, Loli Vázquez.

El llistat es va completar amb un taller sobre sorrals i renaturalització d’espais, que va anar a càrrec d’Ita Sánchez, i un sobre diversitat, a càrrec del Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç de Manresa.


(*) Peu de foto: dues de les participants en la jornada prenen part en una de les activitats

Documents relacionats

  • imagen