L'Ajuntament de Manresa presenta un pressupost de 127,4 milions d’euros que reforça les polítiques estratègiques per millorar la qualitat de vida de la ciutadania

El pressupost corrent creix un 4,1%, però les inversions es redueixen un 43,6% perquè el gruix del finançament per al polígon del Pont Nou II, el carrer Guimerà i el projecte de façanes i cobertes de la Fàbrica Nova ja estava inclòs en aquest 2025. També cal tenir en compte que el pressupost per a l’any vinent no inclou encara les subvencions sol·licitades per al pavelló del Nou Congost, el Pla de Barris i la continuació d’obres a la Fàbrica Nova, estimades en 40 milions d’euros, i que els ajuts europeus Next Generation també s’han esgotat aquest 2025. En el global, el pressupost per al 2026 registra una disminució del 5,8% respecte del 2025. La proposta preveu increments significatius en línies estratègiques que tenen l’objectiu de millorar la qualitat de vida de la ciutadania, la cohesió social i la sostenibilitat, com la promoció econòmica, el comerç, l’habitatge, els esports, la neteja, la seguretat, l’espai públic, la llengua, l’acció comunitària i les polítiques d’infància, joventut, feminismes i persones grans, entre altres.

imagen

L’Ajuntament de Manresa ha presentat la proposta de pressupost per al 2026, que es debatrà i es votarà en el Ple municipal d’aquest dijous. En el seu global, el pressupost registra una disminució del 5,8% respecte del 2025. El pressupost corrent creix un 4,1%, però les inversions es redueixen un 43,6% perquè el gruix del finançament per al polígon del Pont Nou II, el carrer Guimerà i el projecte de façanes i cobertes de la Fàbrica Nova ja estava inclòs en aquest 2025. També cal tenir en compte que el pressupost per a l’any vinent no inclou encara les subvencions sol·licitades per al pavelló del Nou Congost, el Pla de Barris i la continuació d’obres a la Fàbrica Nova, estimades en 40 milions d’euros, i que els ajuts europeus Next Generation també s’han esgotat aquest 2025.

 

La proposta ha estat explicada avui per l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Hisenda, Pere Massegú Bruguera, que han estat acompanyats pels tinents d’alcalde Anjo Valentí Moll, Mariona Homs Alsina i Joan Vila Marta. En la seva exposició, l’alcalde ha detallat que el 2025 ha estat un any rècord pel que fa a les inversions i ha apuntat també que, malgrat que de sortida es prevegi una disminució en aquest capítol, al llarg del 2026 podria augmentar amb les subvencions que s’esperen del govern estatal, de la Generalitat i de la Diputació de Barcelona per poder fer front als grans projectes que està afrontant la ciutat.

 

Així mateix, també ha afirmat que la proposta per al 2026 preveu increments significatius en les línies estratègiques que el govern local es va marcar per fer de Manresa una ciutat més pròspera, amb més qualitat de vida, més sostenible i amb major cohesió social. Aquestes polítiques estan recollides en el Pla d’Actuació Municipal (PAM) i s’estructuren en cinc eixos. En el primer, Prosperitat, s’inclou el projecte de la Fàbrica Nova, amb la continuació de les obres, els polígons d’activitat econòmica del Pont Nou II i el Parc Tecnològic, el carrer Guimerà i la promoció econòmica, amb un especial pes per al Comerç.

 

En el segon eix, Qualitat de Vida, trobem les polítiques d’Esports, Seguretat, Neteja de l’espai públic, Cultura i Habitatge, que augmenten el seu pressupost. En Esports, es destinaran 5,5 milions d’euros (augment del 25,7%) per millorar instal·lacions i serveis de consergeria, fomentar la pràctica esportiva i donar suport a les entitats. En Seguretat, es preveuen 9,1 milions d’euros (+11,73%) per consolidar el cos d’agents, renovar el parc de vehicles i instal·lar més càmeres de vigilància. En Neteja de l’espai públic es contemplen 5 milions d’euros (+13,06%) per desplegar el nou contracte i ampliar els serveis. En Cultura es destinaran 6,1 milions (+0,44%) per reforçar la programació d’esdeveniments, la Festa Major i les activitats de Nadal i la Cavalcada de Reis. I, en Habitatge, es preveuen 4,37 milions (+1,6%) per incentivar l’habitatge social, amb compra i rehabilitació d’immobles i amb tasques tècniques de preparació del sòl.

 

En el tercer eix, Sostenibilitat, hi trobem les polítiques de Mobilitat i Transport Urbà, Residus, Espai Públic i Acció Climàtica. En Mobilitat i Transport Urbà es contemplen 4,5 milions (+9,78%) per ampliar el servei de bus urbà, fer la prova pilot del bus al Centre Històric i incorporar quatre nous vehicles elèctrics, un dels quals servirà per augmentar la flota i els altres tres per renovar busos actuals. En Residus, el pressupost és molt similar al de l’any passat, amb 9,5 milions d’euros (-1,38%), que serviran per consolidar el nou model de recollida, crear l’ordenança que ha de regular el servei i fer la revisió de la taxa tenint en compte el pagament per generació. Pel que fa a l’Espai Públic, hi ha un fort augment del 45,7%, amb un total de 3,7 milions, que es destinaran íntegrament al manteniment i millora de voreres, carrers i places. I, en Acció Climàtica, es preveuen 2,6 milions d’euros (+3,58%) per al nou contracte del verd urbà, per al pla de plantació d’arbres i per continuar la inversió a l’Anella Verda.

 

Finalment, el quart eix, Cohesió Social, recull les polítiques de Llengua, Barris i Acció Comunitària, Infància, Joventut, Feminismes i Persones Grans. Per a Llengua, s’ha previst un augment del 20,90% (180.000 euros) per al desplegament del Pla de suport al català i per incrementar la formació. En Barris i Acció Comunitària, es contemplen 780.000 euros per fer créixer les accions als barris i per ampliar els horaris de les biblioteques veïnals. En Infància, Joventut i Feminismes es destinaran 1,7 milions d’euros (+17,82%) per desplegar el Pla Local de Joventut i el Pla d’Igualtat, i per reforçar les activitats vinculades al Nadal. I, en Persones Grans, es preveuen 2,6 milions d’euros (+20,94%) per continuar augmentant les hores d’atenció a domicili, per desplegar el Pla de les Persones Grans i per posar en marxa en projectes de dinars acompanyats.

 

 

Pressupost equilibrat

 

En la seva intervenció, el regidor d’Hisenda ha assegurat que es tracta “d’un pressupost equilibrat, amb previsions raonables d’ingressos i despeses”. Pel que fa als ingressos, del total del pressupost, 46,8 milions d’euros provindran dels impostos directes, 4,5 milions dels impostos indirectes, 25,2 milions de les taxes i dels preus públics, 37,1 milions de les transferències corrents, 1,2 milions de les transferències de capital, 11,1 milions de préstec i 1, 3 milions d’ingressos patrimonials.

 

Si ens fixem en els ingressos per origen (sense operacions financeres), 69,8 milions d’euros (60,1%) provenen dels tributs de l’Ajuntament, 32,5 milions (28%) dels ingressos de l’Estat, 10,9 milions (9,4%) dels ingressos de la Generalitat, 2,7 milions (2,3%) dels ingressos de la Diputació i 0,1 milions (0,1%) dels ingressos de la Unió Europea.

 

Pel que fa a les despeses, 47,1 milions d’euros són de personal (37%), 46,8 milions per a béns i serveis (36,8%), 15,6 milions per a les inversions (12,2%), 10,4 milions de transferències corrents (8,2%) i 7,4 milions per altres conceptes (5,8%).

 

El regidor Massegú ha destacat que “el pes de les despeses de personal respecte del total de despesa corrent s’ha reduït en 0,6 punts si es compara amb el 2025, mantenint-se entorn del 42% en els darrers 4 anys”. Pel que fa a les despeses financeres, “es redueixen significativament d’1,5 a 1 milió d’euros, per haver-se destinat el superàvit de 7 milions d’euros de l’exercici 2024 a l’amortització de deute”. Massegú també ha destacat que els 15,6 milions d’euros d’inversions es finançaran en un 71% amb crèdit.

 

 

(*) Podeu trobar informació detallada sobre el pressupost en aquest document


(**) Peu de foto: L'alcalde de Manresa i el regidor d'Hisenda, amb els tinents d'alcalde Anjo Valentí Moll, Mariona Homs Alsina i Joan Vila Marta, després de la roda de premsa

Documents relacionats

Pressupost 2026
  • imagen