Manresa inicia les obres per estendre la via verda que ve de Santpedor fins a l’interior de la ciutat i millorar la connectivitat ciclista i de vianants

Aquesta setmana han començat els treballs al perímetre de Can Font, primera fase d’un projecte en dues etapes que connectarà el Parc de l’Agulla amb el nucli urbà a través d’un itinerari segur i sostenible.

imagen

L’Ajuntament de Manresa ha donat aquesta setmana el tret de sortida a les obres del nou tram de via verda que vorejarà el parc de Can Font. Es tracta de la primera actuació d’un pla de dues fases pensat per completar la connexió de la xarxa verda que va de Santpedor a Manresa amb l’interior de la ciutat i per reforçar la mobilitat sostenible, segura i accessible per a veïns i visitants.

Aquest primer tram actuarà sobre un punt fins ara desconnectat entre el carrer Concòrdia i les instal·lacions del Gimnàstic de Manresa, un recorregut clau per articular la xarxa de mobilitat no motoritzada. L’objectiu és garantir la continuïtat dels itineraris per a vianants, ciclistes i vehicles no motoritzats, millorant alhora la seguretat i l’accessibilitat de tot l’entorn.

La intervenció se centra en un tram de la carretera de Santpedor, amb una superfície total d’actuació de 1.918,94 m² i un pressupost de 249.808,09 euros. La durada estimada de les obres és de dos mesos.

La proposta planteja la creació d’un recorregut pavimentat sobre la calçada actual, transformant-la en una infraestructura amb un sol carril de circulació i franja d’aparcament a banda i banda. La nova secció proposada preveu una vorera ampla de cinc metres que garanteix la comoditat i la circulació fluida dels vianants. A un costat s’hi ubica un carril bici segregat, protegit mitjançant una franja d’arbrat d’alineació que separa de manera clara i física l’espai destinat a les bicicletes del pas de vianants. Finalment, tot el conjunt queda aïllat de la calçada gràcies a un sistema d’aparcament encaixonat que actua com a barrera protectora entre el trànsit rodat i els usos més tous de l’espai públic.

A partir de l’àmbit de Can Font, es manté la vorera existent i el carril bici es desenvolupa per la calçada, delimitat amb separadors fins connectar amb el carril existent al carrer Concòrdia.

L’actuació incorpora arbrat d’alineació en dues fileres (Populus alba “bolleana” i Koelreuteria paniculata) i totes les plantacions comptaran amb sistema de rec per degoteig.

Segona fase: connexió directa amb el Parc de l’Agulla

La segona actuació completarà el desplegament de la via verda fins al Parc de l’Agulla. Es tracta de la implantació d’un itinerari per a bicicletes i vianants sobre la carretera BV-4501, entre el punt quilomètric 2+470 i el número 254 de la Carretera de Santpedor.

L’actuació prevista a Manresa permetrà donar continuïtat a aquest eix metropolità i integrar-lo plenament dins del teixit urbà. El projecte abasta una superfície d’intervenció de 4.262,16 m² i disposa d’un pressupost de 345.661,83 euros. L’execució de les obres està programada per al primer semestre de 2026.

La proposta preveu un camí verd de 3 metres d’amplada. El recorregut es disposarà sobre la calçada existent, amb pendents transversals entre el 2% i el 4% i delimitació mitjançant vorada de formigó.

En la zona amb front edificat, el projecte amplia l’espai de la via verda fins als límits de les edificacions, mentre que a partir del pont sobre la C-55 es crea una vorera amb carril bici segregat i separació vegetal amb arbrat d’alineació, amb les mateixes espècies previstes en la primera fase i reg per degoteig.

Aquesta actuació s’emmarca en l’aposta global de l’Ajuntament per una mobilitat més sostenible i saludable, que combina la transformació de l’espai públic amb noves eines per facilitar els desplaçaments quotidians. La via verda es connectarà amb els principals punts d’aparcament de bicicletes de la ciutat i amb les zones específiques per a bicicletes, com els punts de parada del Baik i els carrils bici que s’estan ampliant. Paral·lelament, el consistori impulsa millores en el transport públic i en l’eficiència del bus per reduir la dependència del vehicle privat, mentre es treballa per potenciar les connexions naturals de Manresa amb els seus entorns verds. Tot plegat forma un model integrat que vol facilitar la mobilitat quotidiana, reduir emissions i acostar la ciutat a un patró de desplaçaments més segur, accessible i sostenible.

Documents relacionats

  • imagen