Durant la sessió, s’ha donat compte del tancament del Pressupost 2025 i de la denominació de set carrers de la ciutat amb noms de dones científiques.
L’Ajuntament de Manresa ha celebrat aquest dijous al matí el Ple ordinari del mes de març, que s’ha iniciat amb l’explicació de les resolucions d’alcaldia, entre les quals s’ha detallat el tancament del Pressupost 2025. Tal com ja es va informar aquesta setmana, l’any s’ha tancat amb uns comptes sanejats, un resultat de l’exercici i un romanent de tresoreria positius, un coeficient d’endeutament baix i una mitjana anual de pagament a proveïdors per sota de l’exigit legalment (més informació en aquest enllaç). En aquest apartat, també s’ha explicat que s’han denominat set nous espais de la ciutat amb noms de dones científiques i referents (més informació en aquest enllaç).
Tot seguit, s’ha passat a l’apartat de dictàmens, que s’ha iniciat amb el debat dels set punts relatius a la Comissió Informativa de Serveis Generals, els tres primers dels quals han estat de la Regidoria de Recursos Humans i Govern Obert i han servit per aprovar els criteris generals per l’assignació del complement de productivitat del personal de l’Ajuntament per al 2026, la modificació de la relació de llocs de treball de l’Ajuntament i la modificació del Pla Estratègic de Subvencions de l’Ajuntament de Manresa per al període 2025–2027. El primer punt s’ha aprovat per unanimitat de tots els grups municipals (ERC, PSC i Impulsem, que formen el govern, i Junts, Fem, Grup Nacionalista i Vox), mentre que el segon i el tercer s’han aprovat amb els vots a favor de tots els grups excepte el de Fem i Vox, que s’han abstingut.
En altres quatre punts, tots de la Regidoria d’Hisenda, s’ha aprovat reconèixer factures a dos proveïdors per serveis prestats i dues modificacions de crèdit per tal de realitzar moviments interns de partides pressupostàries —amb el vot del govern i l’abstenció de l’oposició— i autoritzar una despesa plurianual per fer front en dos anys (2026 i 2027) a la fase 2 de la rehabilitació de L’Anònima, que ascendeix a 1.659.765 euros. Aquest punt s’ha aprovat amb els vots a favor del govern i del Grup Nacionalista, mentre que la resta de grups s’han abstingut.
Seguidament, s’han tractat els temes de la Comissió Informativa de Territori, que contenia tres punts. En el primer, s’ha aprovat la liquidació del servei de bus urbà, amb 571.004 euros a favor de l’Ajuntament de Manresa, amb els vots a favor de tots els grups excepte Grup Nacionalista i Vox, que s’han abstingut. En els dos següents, tots dos de caràcter administratiu, s’ha aprovat la cessió d’ús de places d’aparcament en el marc de la concessió administrativa de la plaça Porxada, amb els vots a favor de tots els grups excepte Fem i Vox, que s’han abstingut.
Els dos darrers dictàmens que s’han tractat han estat de la Comissió Informativa de Drets i Serveis a les Persones, ambdós de la regidoria d’Educació. En el primer s’ha aprovat per àmplia majoria (amb el sí de tots els grups excepte Vox) sol·licitar la desafecció d’un habitatge del carrer Mestre Albagés i, en el segon, s’han aprovat les bases per a les beques d’escolarització, els ajuts de menjador i el servei d’acollida a les escoles bressol municipals per al curs 2026-2027, amb els vots de tots els grups excepte el del Grup Nacionalista i Vox, que s’han abstingut.
Abans de les mocions que contenia l’ordre del dia, s’ha n’ha debatut una que ha entrat com a sobrevinguda. L’ha entrat el sindicat USTEC per “demanar a l’Ajuntament de Manresa que insti la Generalitat de Catalunya a millorar les condicions del personal educatiu i la qualitat de l'educació pública”. S’ha aprovat amb els vots a favor d’ERC, Junts, Fem i el Grup Nacionalista, que han sumat 18 dels 25 vots del Ple (PSC, Impulsem i Vox s’han abstingut). En aquest apartat del Ple, Fem i Junts han entrat també instàncies fora de termini, però en aquest cas no s’han tractat perquè el Ple ha considerat que no s’havia justificat la urgència, i s’ha traslladat el seu debat a una sessió plenària posterior.
Ja en l’apartat de mocions, en aquest Ple se n’han debatut un total de 7. La primera ha estat presentada per Fem, que ha demanat “el compliment de l’acord plenari d’impuls del Servei d’Atenció a Homes per a la promoció de relacions no violentes”. La moció no ha prosperat perquè no ha rebut els suports necessaris.
La segona ha estat presentada conjuntament per ERC, Junts, PSC, Impulsem i el Grup Nacionalista per “refermar el compromís de Manresa amb el Bon Tracte a la Infància”. Enmig del debat d’aquest punt, l’alcalde de Manresa ha fet fora la representant que Vox té al Ple per pronunciar discursos d’odi. La sessió ha continuat ja sense Vox a la sala i el punt s’ha aprovat per unanimitat dels grups presents (24 dels 25 vots del Ple).
La tercera moció ha estat presentada conjuntament per ERC i PSC, a proposta del Consell Municipal de Solidaritat, “en defensa de la Pau a Iran, Orient Pròxim, els drets humans i la legalitat internacional”. S’ha aprovat amb el sí dels grups proposants i també de Fem, que han sumat 14 dels 24 regidors i regidores que hi havia en aquell moment a la sala. Junts, Impulsem i el Grup Nacionalista s’han abstingut. El vot de Vox, en estar absent a la sala, ha comptat com a abstenció.
Després d’aquesta tercera moció, s’ha fet el recés habitual de 15 minuts. A la tornada, la sessió ha continuat amb la representant de Vox de nou a la sala i amb el debat de la quarta moció, que ha estat presentada pel PSC “en defensa del nou model de finançament per a Catalunya”. Ha estat aprovada pel mateix PSC i també per ERC i Impulsem, que han sumat 13 dels 25 vots.
La cinquena ha estat presentada per Junts “per a la cessió dels pisos propietat de la SAREB, a favor de l’Ajuntament de Manresa”. Ha rebut una esmena dels grups de govern, que han pactat amb Junts, i que ha estat el text que al final ha entrat a debat. La moció s’ha aprovat amb el sí de tots els grups excepte Vox, que s’ha abstingut.
I la sisena i la setena han estat presentades per Vox, “per regular l’accés a les dependències municipals en casos d’ocultació integral del rostre” i “sobre la imposició dels menús halal en menjadors escolars i hospitals”. No han prosperat perquè només han rebut el suport de la representant de Vox.
La sessió plenària ha encarat la part final amb el torn de precs i preguntes que els grups municipals fan a l’equip de govern. En aquest Ple, hi havia quatre preguntes i un prec. Junts ha fet tres de les quatre preguntes i el prec per demanar sobre els contenidors del carrer Verge de les Angústies, sobre els contenidors de recollida de roba, sobre l’ordenança de terrasses i sobre el protocol de tancament del Parc de Casa Caritat. Fem ha realitzat l’altra pregunta i ha demanat per l’oficina d’atenció afectades per les ocupacions il·legals.
(*) Podeu recuperar íntegrament el Ple de març al canal de YouTube de l’Ajuntament de Manresa