L’equipament estrena una mostra que recupera la història d’un dels moviments feministes que van contribuir a transformar la societat manresana durant la Transició
El Museu de Manresa estrena la mostra sota el títol “Els primers passos cap a la democràcia (1976-1978): L’Associació de Dones del Bages, de la reivindicació a l’acció”. La proposta s'emmarca en el projecte “Memòria en Xarxa”, que s'impulsa des de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona per recuperar, preservar i difondre la memòria històrica local dels municipis de la província. L’acte d’obertura de l’exposició tindrà lloc aquest dijous, a les 18 h.
La mostra, que es podrà visitar de manera lliure fins al 29 de novembre, posa en valor a una entitat clau en la història del moviment feminista a Manresa i a la comarca durant la Transició, tot recuperant la trajectòria de l’associació i enaltint el seu paper en la defensa i el suport dels drets de les dones.
L'Associació de Dones del Bages, legalitzada l’any 1978, es va convertir en un espai de trobada i suport per a dones de tot el Bages. Entre les seves activitats hi havia l’assessorament psicològic, sexològic i jurídic, l’organització de xerrades i activitats de divulgació feminista i l’acompanyament en casos de discriminació.
Un dels seus assoliments va ser la creació d’un centre de planificació familiar a Manresa, projecte que es va materialitzar l’any 1981 esdevenint un servei pioner públic i gratuït a la comarca en àmbits com la prevenció ginecològica o la informació anticonceptiva en un moment en què encara no existia una atenció pública específica en matèria de salut sexual i reproductiva.
Una taula rodona per recuperar la memòria de l’associació
Com a activitat complementària, el 18 de novembre a les 18 h, tindrà lloc al mateix espai de la mostra una taula rodona que reunirà diverses veus vinculades a la trajectòria de l’entitat i al moviment feminista a Manresa.
Hi participaran Marga Martínez Figueras, membre de l’Associació de Dones del Bages; Montserrat Mestres Angla, membre del Consell Municipal de les Dones, i Anna Vilaseca Grané, llevadora del Servei de Planificació Familiar de Manresa “Rosa Suñé” i del servei d'Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) Bages-Solsonès-Moianès i Calaf. El debat serà moderat per Gal·la Garcia Casarramona, historiadora i autora del llibre ‘El moviment feminista a Manresa’.
Amb aquesta mostra, el Museu de Manresa reafirma el seu compromís de recuperar i divulgar la memòria històrica de la ciutat, posant el focus en les iniciatives, els col·lectius i els moviments que han contribuït a les transformacions democràtiques, socials i culturals de Manresa i el seu territori. Una iniciativa feta realitat gràcies al projecte “Memòria en Xarxa”, de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, amb la col·laboració de Memorial Democràtic i l’Associació Memòria i Història de Manresa.
(*) Peu de foto: parada muntada per l'Associació de Dones del Bages a la plaça Sant Domènec de Manresa, el 8 de març de 1982. Arxiu Marga Martínez Figueras.