Més de 600 alumnes han participat enguany en aquest òrgan de participació que durant aquest curs ha treballat els temes de la cultura i els espectacles. Les tasques s’han realitzat a partir de l’elaboració de qüestionaris i entrevistes que mostren que la majoria dels menuts han vist algun espectacle al llarg de la seva vida i que els que més els hi agrada és la màgia i el circ.
El Consell d’Infants ha celebrat avui el matí l’últim plenari del curs al pati del teatre Kursaal. Més de 600 alumnes de les escoles Muntanya del drac, Renaixença, Joviat, La Salle, L’Espill, Ítaca, Jeroni de Moragas, Bages i Vedruna han pres part en aquest òrgan de participació amb l’objectiu de fer propostes i prendre decisions de com poden fer una ciutat més a la seva mida. Durant aquest curs han treballat els temes de la cultura i els espectacles conjuntament amb Manresana d’Equipaments Escènics i el suport del Servei d’Estadística de la Universitat Autònoma de Barcelona.
La valoració de la tasca realitzada pel Consell d’Infants i la metodologia seguida durant aquest curs escolar ha estat presentada avui al teatre Kursaal per la regidora de Participació Ciutadana, Joventut i Gent Gran, Àuria Caus; el gerent de Manresana d’Equipaments Escènics, Jordi Basomba; i les representants del Servei d'Estadística de la Universitat Autònoma de Barcelona, Anna Espinalt i Alba Navarro.
Caus ha agraït la feina desenvolupada per tots els agents implicats, les escoles, l’equip del teatre Kursaal, les estadístiques i sobretot ha encoratjat als alumnes “que continuïn treballant com a ciutadans actius fent propostes i participant en processos de decisions que ajudin a construir una ciutat millor per tots els ciutadans i pels infants en particular”.
També han intervingut en la presentació alumnes del Consell d’Infants en representació de cadascuna de les escoles participants que han explicat els resultats obtinguts derivats del treball realitzat durant el curs. Així han destacat que els espectacles que més agrada als nens de 10 a 12 anys és la màgia i el circ, i els que menys els recitals de poesia i l’òpera. A més, han constatat que els millors dies per anar al teatre són el dissabte i diumenge a la tarda.
El gerent de Manresana d’Equipaments Escènics ha agafat la paraula als menuts hi ha assegurat que en la pròxima programació del teatre Kursaal han deixat un espai en blanc per muntar un espectacle d’acord als resultats obtinguts. Tot i que, ha seguit Basomba, “unir màgia i circ al Kursaal amb lleons i animals serà difícil, però si que es farà una funció adient als gustos dels nens, en l’horari que ells han preferit i s’anunciarà com a tal”.
Metodologia de treball
Amb l’objectiu específic de conèixer la realitat cultural de la ciutat a nivell infantil, els diferents tipus d’espectacles que existeixen i entendre conceptes estadístics i saber-los aplicar, així com interpretar els resultats, els nens i nenes han dissenyat dos qüestionaris, un adreçat a les famílies i l’altre adreçat a l’alumnat de 5è i 6è de primària.
En aquest últim plenari els nens i nenes han valorat els resultats dels gràfics obtinguts a partir de la informació recollida per formular unes conclusions finals i fer les valoracions pertinents a partir de creuar les dades dels resultats dels seus propis qüestionaris i dels de les famílies.
Altres accions que s’han portat a terme han estat una visita guiada al teatre Kursaal, conjuntament amb les famílies, i l’assistència dels alumnes del Consell a diferents tipus d’espectacles per tal de poder opinar sobre allò que els ha agradat i el que no.
A partir d’aquí, s’han fet diverses sessions de treball amb el menuts per entendre i distingir les diferències entre els diversos tipus d’espectacles i posteriorment analitzar i presentar dades estadístiques. Mitjançant aquest projecte s’ha recavat informació estadística sobre el consum i els gustos en arts escèniques entre els infants de 10 a 12 anys.
En aquest sentit les representants del Servei d’Estadística de la Universitat Autònoma de Barcelona han exposat el treball tècnic basat en la recollida de dades obtingudes mitjançant la anàlisis del llenguatge quotidià, les valoracions dels nens en relació a diferents representacions, estudis d’opinió, etc. a través dels quals s’han fet uns gràfics que han donat els resultats ja esmentats.
Temàtiques treballades
L’objectiu final del Consell d’Infants és desenvolupar la participació dels nens i nenes com un procés d’aprenentatge per ser ciutadans actius. Amb aquesta finalitat la canalla treballa una temàtica diferent cada curs. Aquestes temàtiques es poden triar de dues maneres: perquè les escullen els propis nens o per encàrrec municipal.
Els últims anys sempre s’han desenvolupat les propostes dels propis nens. Així, el curs passat el Consell va decidir fer un carnet de descomptes. Per dur-lo a terme es va anar a veure diferents botigues i equipaments per demanar que s’apuntessin al projecte.
Aquest curs, però s’ha treballat per encàrrec municipal. La proposta va sorgir del llavors gerent del teatre Kursaal, Valentí Oviedo, arrel de la visita que van fer els alumnes amb les seves famílies a l’equipament. Oviedo els va demanar que l’ajudessin a saber què els hi agradava als nens de la seva edat ja que no hi havia cap estudi sobre aquest tema i també els hi va proposar conèixer més aspectes del món dels espectacles
Posteriorment, el mateix gerent va intervenir a l’últim plenari del curs passat per exposar la seva proposta de treball conjunt, amb el suport del Departament d’Estadística de la UAB, i els nens i nenes del Consell van aprovar per votació la temàtica suggerida.