L’Auditoria de l’Espai Urbà forma part dels acords d’investidura i governabilitat CiU-ERC i té l’objectiu de detectar i executar les accions més necessàries per al manteniment dels barris de la ciutat.
Des del juliol passat, l’Ajuntament de Manresa ha iniciat una Auditoria de l’Espai Urbà de Manresa que té l’objectiu de detectar, prioritzar i programar les actuacions més necessàries als barris amb la col·laboració de les entitats veïnals i altres col·lectius de la ciutat. L’auditoria està impulsada des de les regidories de Barris i Acció Comunitària i d’Espai Urbà i Entorn Natural en el marc de l’acord d’investidura i governabilitat signat entre els grups municipals de CiU i ERC.
Els detalls d’aquesta auditoria han estat presentats aquest migdia pel regidor d’Espai Urbà i Entorn Natural, Jordi Serracanta; i el regidor de Barris i Acció Comunitària, Joan Calmet.
Serracanta ha manifestat que l’Auditoria de l’Espai Urbà “és una de les accions prioritàries de l’equip de govern per aquesta legislatura i que dóna resposta també als acords de governabilitat signats entre CiU i ERC”. El regidor ha explicat que amb l’auditoria “pretenem aconseguir una fotografia detallada de la ciutat".
El regidor d’Espai Urbà i Entorn Natural ha ressaltat que “per fer aquesta fotografia abocarem el treball dels diferents departaments de l’Ajuntament, de les empreses concessionàries i la completarem amb el treball de camp d'una empresa externa que acabarà de dibuixar l’estat real de l’Espai Urbà. Tota aquesta informació ens permetrà prendre decisions per actuar”. Serracanta ha avançat que en el pressupost del 2016 ja hi haurà una partida destinada per resoldre mancances a la ciutat.
Al seu torn, Joan Calmet ha assegurat que l’auditoria i les actuacions que se’n derivin serà una de les accions “de més calat d’aquesta legislatura” i ha afegit que, a banda dels treball dels tècnics municipals, de les empreses concessionàries i el treball de l’empresa especialitzada“, serà fonamental totes les aportacions que faran les associacions de veïns i els diferents col·lectius de ciutadans, ja que són els que coneixen més bé i de primera mà quines són les principals mancances de la ciutat”.
El regidor de Barris i Acció Comunitària ha explicat que durant l’estiu “hem fet moltes reunions amb els barris i els hem lliurat un qüestionari que ens permetrà recollir una informació que per nosaltres serà molt important a l’hora de determinar el pla de xoc i definir les actuacions prioritàries”. Calmet ha avançat que, a banda dels canals de recepció esmentats, volem que l’aplicació Viu Manresa "sigui també una bona eina per facilitar la recollida d’informació".
Dignificar l’espai públic
La necessitat de realització de l’auditoria per part del govern municipal neix de la constatació que hi ha mancances i problemàtiques a l’espai públic que cal millorar per dignificar l’entorn més proper dels ciutadans.
El treball d’auditoria ja s’està duent a terme pels tècnics de les diferents seccions i departaments de l’Ajuntament de Manresa i, posteriorment, es complementarà amb la col·laboració d’una empresa externa –un cop es faci el procediment de contractació- que hi contribuirà en el treball de camp. Aquest document recollirà informació detallada sobre l’estat de les calçades/ferm, voreres, rebaixos, passos de vianants, mobiliari urbà, parcs i jardins, enllumenat i neteja.
En els cas dels parcs i jardins, enllumenat i neteja, com que aquests serveis estan gestionats per empreses concessionàries, aquestes ja fan valoracions internes i que s’inclouran en aquesta auditoria, així com també es tindran en compte les auditories de neteja que duen a terme ciutadans voluntaris en col·laboració amb els tècnics municipals.
Un treball obert a la participació de la ciutat
El treball d’Auditoria de l’Espai Urbà està obert a la participació de les entitats veïnals i diversos col·lectius de la ciutat que coneixen de primera mà quines són les mancances del dia a dia i els aspectes de millora que cal abordar i donar solució de forma més immediata.
L’Ajuntament de Manresa, amb la voluntat de recollir la informació d’aquests col·lectius, va iniciar el mes de juny i juliol reunions amb les associacions de veïns de la ciutat a les quals se’ls va passar un model d’enquesta perquè puguin valorar la situació del barri així com demanar les seves propostes de millora per enriquir el document.
Les properes setmanes l’Ajuntament preveu la realització de trobades amb diferents col·lectius de la ciutat (gent gran, escoles, persones amb mobilitat reduïda i altres col·lectius), que també podran aportar la seva opinió.
L’enquesta facilitada per l’Ajuntament a entitats veïnals i altres col·lectius demana informació dels carrers de cada barri i on s’ha de valorar diferents aspectes com són l’estat del paviment, calçada, esvorancs; estat voreres, rajoles en mal estat; manca de rebaixos; amplada de vorera no adequada; manca de senyalització vertical o horitzontal; enllumenat deficient; pintura parets; manca o mal estat de baranes, bancs, pilones i papereres; mal estat de plantes, arbres i jardins; arrels d’arbres a les voreres; rec deficient o inadequat; fonts en mal estat i manteniment d’estàtues, fonts ornamentals i d’altres elements patrimonials.
Mostra pilot a tres carrers de la ciutat
La diagnosi final de l’auditoria s’haurà de contrastar amb el POUM i el planejament de la ciutat i un cop feta l’avaluació permetrà determinar les actuacions prioritàries i urgents
L’Ajuntament de Manresa iniciarà aquest mes de setembre el treball amb una mostra pilot a tres carrers: un del Centre Històric, un de la Manresa nova (Avinguda de les Bases) i un altre d'un barri allunyat del centre.