L’acte de presentació va tenir lloc ahir a la tarda al nou Institut de Cal Gravat, amb l’assistència de centenars de persones, majoritàriament estudiants, professors, membres de la comunitat educativa de Manresa i també famílies. Va ser presidit per l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent i altres representants institucionals.
Una demostració del funcionament dels robots dissenyats per estudiants de secundària. Un petit concert dels Pizzicants, el grup d’instruments de corda format per alumnes de 3r i 4t de primària de l’escola Pare Algué. L’emotiu relat del projecte Manresa-Mauthausen, al qual participen alumnes d’instituts i que ha inclòs visites a aquest camp de concentració. Les vivències dels presidents de tres cooperatives formades per alumnes de 5è de primària, que van dissenyar, elaborar i vendre un producte. L’explicació del projecte musical amb alumnes d’escola bressol. La reivindicació dels drets dels infants de nens de P5, o els rodolins que es van inventar. O un fi de festa a càrrec de la Big Band formada per alumnes de 1r i 2n d’ESO de l’institut Guillem Catà.
Tot això i més es va poder viure ahir al gimnàs del nou institut de Cal Gravat, que va quedar petit per acollir els centenars de persones que hi van assistir. L’Ajuntament de Manresa va presentar els projectes educatius duts a terme el curs anterior a les escoles, en un acte que substitueix l’anterior inauguració de curs al Saló de sessions, i que se centra en les experiències educatives i vitals dels autèntics protagonistes dels projectes, els alumnes i els seus professors. L’acte va contenir moltes emocions i va convertir-se en una autèntica festa i en una reivindicació de la bona feina educativa dels professionals i del treball en equip. També va servir per reconèixer els alumnes amb millors expedients acadèmics i per fer l’estrena oficial del nou i flamant edifici de l’institut de Cal Gravat.
L’acte va ser presidit per l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent; el tinent d’alcalde d’Ensenyament i Universitats i director general de Centres Públics de la Generalitat de Catalunya, Antoni Llobet; el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament de la Catalunya Central, Josep Ramírez Roma; el gerent dels Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona, Jordi Plana; i el director de l’institut Cal Gravat, Antoni Massegú.
Els projectes educatius presentats davant els representants de la comunitat educativa manresana van ser: Fem Música a l’Escola Bressol, Manifest dels Drets dels Infants, Escola Emprenedora, Tallers de Robòtica, Acostem la música a l’Escola i la Big Band de l’Institut Guillem Catà. També es va presentar el projecte Manresa-Mathausen, per part d’alumnes dels instituts de secundària Lluis de Peguera i Pius Font i Quer.
Després de la presentació de cadascun dels projectes a càrrec de representants del professorat i l’alumnat, es va donar pas al reconeixement dels 9 alumnes de batxillerat que han obtingut la millor de Selectivitat (Roger Argelich, Marta Chavarria, Antoni Garcés, Aitor Garrido, Eva Giménez, Carmen Hans, Queralt Herms, Laura Marín i Roger Porta); dels 5 alumnes amb millor expedient acadèmic dels cicles formatius de grau mitjà i Grau Professional delConservatori (Francisco Antequera, Asmae El Aitor, Dídac Mas, Miquel Millan i Laia Tatjé); i dels 4 alumnes amb millor expedient dels cicles formatius de grau superior (Mireia Fuentes, Ariadna Íñiguez, Gerard Leyes i Jordi Ramírez).
L’acte es va completar amb dues intervencions musicals a càrrec de l’alumnat dels projectes Acostem la música a l’Escola (Escola Pare Algué amb la col·laboració del Conservatori de Música) i la Big Band d l’Institut Guillem Catà.
En el capítol de parlaments, l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, va remarcar el fet que “a Manresa tenim un nivell d’ensenyament de gran qualitat en totes les etapes educatives” i va considerar que els projectes presentats ahir són sovint “fruit de col·laboració entre diversos centres, de tota mena, cosa que ens referma en la idea que l’ensenyament significa compartir i no competir”. Per a l’alcalde, l’alt nivell dels “docents i els professionals que es dediquen a l’ensenyament, la seva implicació personal i professional, per damunt de les lleis educatives que van canviant, fa que estiguem orgullosos de la seva feina”.
Al seu torn, el gerent dels serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona, Jordi Plana, va assegurar que l’acte d’ahir demostra la “tenacitat i bona feina” dels centres educatius, dels docents i també de l’Ajuntament per tirar endavant programes d’aquesta qualitat, “una cosa que no passa a tot arreu. Avui s’ha demostrat que l’ensenyament és una àrea estratègica del vostre ajuntament i la vostra ciutat, i això és molt positiu”.
També el gerent dels Serveis Territorials d’Ensenyament de la Catalunya central, Josep Ramírez Roma, va qualificar l’acte de “festa en majúscules”, plena de valors educatius. Segons ell, “sovint l’èxit escolar es mesura en estadístiques i xifres, però el que hem fet avui i aquí també ho hem d’entendre com un gran èxit escolar. Tant individual, dels alumnes que hem reconegut, com col·lectiu, per l’extraordinari valor dels projectes que s’han presentat. Això és bo per a cada alumne, per a cada grup classe, per a cada escola però també per la ciutat i és motiu de satisfacció”.
Finalment, l’acte es va tancar amb una fotografia de grup dels participants als diversos projectes, amb un recorregut per les instal·lacions del nou institut i amb una visita de l’exposició de l’Escola Municipal d’Art de Manresa i Laboràlia.
Els projectes educatius de Manresa
- Fem Música a l’Escola Bressol
Cada curs alumnes de les llars d’infants públiques de la ciutat participen en el projecte “Fem música a l’escola bressol”. És una proposta que es fa conjuntament amb el Conservatori Municipal de Música de Manresa des de fa uns anys. Els seus objectius són els següents:
-Despertar el gust per la música als infants i introduir-los en un ric entorn musical, mitjançant la veu, l'escolta i els instruments.
-Donar a conèixer als infants uns instruments musicals concrets.
-Potenciar i desenvolupar les seves capacitats cognitives, psicomotrius i afectives, mitjançant l'exploració, manipulació, experimentació i interpretació i amb un repertori de cançons.
-Ser capaços de seguir el fil conductor de l’activitat programada.
-Construir cada infant un instrument musical.
-Mostrar a les famílies el resultat del treball realitzat.
-Donar a conèixer, a infants i famílies, l’Escola de Música iConservatoride Manresa i l’auditori de què disposa.
-Establir vincles de col·laboració entre centres educatius de la ciutat.
A partir d’un conte o fil conductor escollit per les educadores de les llars d’infants, el Conservatori prepara un arranjament musical per donar-hi continuïtat i enllaçar les cançons amb el text. El conte triat canvia cada curs.
És una activitat musical que s’adequa a la programació curricular d’aquestes escoles i en què tots els alumnes poden participar activament. Per això cal fer tot un treball previ des de l’escola amb els infants: explicar el conte, cantar les cançons, practicar l’escola activa i construir un instrument per poder participar i fer xerinola a l’última part del conte.
Els nens i nenes confeccionen els seus propis instruments musicals a partir d’elements reciclats per utilitzar-los durant la visita que fan al Conservatori Municipal de Música de Manresa. En el concert final un narrador explica el conte i es canten totes les cançons amb l’acompanyament d’instrumentistes del Conservatori que prèviament han anat a les escoles per conèixer un instrument concret i assajar les cançons.
Les visites dels instrumentistes es fan els dies previs al concert final, que tenen lloc a l’Auditori de l’edifici Balcells del Conservatori de Música. Instruments que han vist a les llars d’infants: piano, violí, viola, trompeta, fagot, flauta travessera, guitarra…
Els concerts finals són oberts a la participació de les famílies dels infants, que també tenen l’oportunitat de conèixer elConservatoriMunicipal de Música de Manresa.
- Manifest del Drets dels Infants
Des de fa 4 cursos escolars es celebra la setmana dels Drets dels Infants amb alumnat de les escoles de Manresa. Cada curs, dos escoles són les encarregades de dur-ho a terme.
El curs passat per primer cop es va decidir treballar amb l’alumnat de P5, i per tal de fer una activitat adaptada a l’edat es va fer un conte amb una cançó que es presenta en aquest acte. Les escoles participants van ser Joviat i Sant Ignasi.
- Projecte Manresa-Mauthausen
El centenari del naixement de l’escriptor manresà Joaquim Amat-Piniella va animar l’Ajuntament de Manresa, ÒmniumCultural,la Institucióde les Lletres Catalanes i l’associació Memòria.cat a sumar esforços per dissenyar un programa ampli i divers que contribuís a donar a conèixer la seva obra i a reconèixer la seva figura com a intel·lectual compromès, que ha esdevingut símbol i testimoni del seu temps.
Els instituts Pius Font i Quer i Lluís de Peguera, juntament amb el Centre de Recursos Pedagògics del Bages, ens vam implicar estretament en la celebració, aportant-hi la nostra vessant pedagògica. Així va començar a caminar el Projecte Manresa-Mauthausen. Més enllà d’aquesta efemèride puntual, aquests centres educatius han volgut donar continuïtat, integrant-se enla Xarxa de Memòria i Prevenció del Feixisme, proposta de treball plantejada per l’Amical de Mauthausen i altres camps; i també hi han donat extensió, ampliant el focus d’interès a la deportació bagenca –catalana i espanyola-. La tasca pedagògica s’inscriu en la Xarxa Europeu de Memòria i Prevenció del Feixisime.
El projecte té l’objectiu de fer arribar i difondre la història dels camps de concentració a l’alumnat, per tal que en siguin coneixedors i per què mai caigui en l’oblit la greu situació viscuda. També, esdevenir una eina actual que pugui ajudar a l’alumnat a prendre consciència dels valors democràtics i esdevenir crítics davant d’algunes situacions presents. Per tant, és un projecte obert que es pot aplicar cada curs per anar conscienciant diferents promocions.
- Escola Emprenedora
Es tracta d’un projecte per al foment de les competències i els valors de l’emprenedoria a través de la creació i la gestió d’una cooperativa a l’escola. Actualment hi participen l’Escola L’Espill, Joviat i Salle amb alumnat de 5è.
Les fases del projecte que es desenvolupen al llarg d’un curs escolar consisteixen en :
-Constitució de la Cooperativa. Cada grup-classe constitueix la seva pròpia cooperativa. - Escullen els càrrecs (president, secretari i tresorer). Estudien vies de finançament.
-Elecció del producte
-Imatge corporativa. Dissenyen la imatge de l’empresa, difusió i projecció externa.
-Producció i venda en un mercat local. A Manresa la venda es realitza al Mercat de la Font dels Capellans.
-Aportació dels beneficis a projectes socials. Un percentatge dels beneficis es destinen a una entitat que aporti beneficis socials al municipi.
Escola Emprenedora és un projecte que compta amb el suport tècnic i econòmic de la Diputació de Barcelona
- Tallers de robòtica
Es tracta d’una activitat adreçada a alumnat secundaria, impulsada per la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Manresa i l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria ( EPSEM ).
Consisteix a muntar i programar robots lego mindstorms, que després es programen perquè segueixi unes ordres determinades. Tenen diversos sensors que simulen els sentits, els alumnes aprenen a abordar un problema de manera ordenada, tot desenvolupant la seva imaginació i creativitat.
El contingut d’aquest taller és una petita mostra del que fan els estudiants del Grau d’Enginyeria de sistemes TIC que entre d’altres tipus de dispositius utilitzen en alguna pràctica aquests robots per aplicacions més avançades.
Aquest curs hi participaran alumnes de 9 centres de secundària de la ciutat. L’objectiu es poder-ho ampliar a la totalitat de centres del municipi.
- Acostem la Música a l’Escola
Es tracta d’un projecte de col·laboració entre el Conservatori Municipal de Música de Manresa i escoles de primària. Fins ara l’experiència s’ha dut a terme amb l’escola Pare Algué, on des de fa ja tres cursos alumnat de 3r i 4t, dins l’horari lectiu, reben classes per part de professorat delConservatoriamb l’objectiu de reforçar la formació musical i fer-la extensiva fins arribar a la pràctica instrumental.
- Big Bang Guillem Catà
Projecte de l’institut Guillem Catà que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa. Consisteix en la creació d’una Big Band amb alumnat de 1r i 2n d’ESO.
L’objectiu final és que els alumnes s’especialitzin en la pràctica d’un instrument concret (teclat, bateria, guitarres, baixos, trompetes, saxos, clarinets, trombons,...) i siguin capaços d’interpretar diferents peces musicals de manera grupal.
L’Ajuntament col·labora i dóna suport a aquests dos projectes musicals (Acostem la Música a l’Escola i Big Bang Guilllem Catà) , tant per l’oportunitat que representa de democratitzar la pràctica musical, com per tots els beneficis que aporta: interrelació social i sentiment de grup, desenvolupament de les emocions i de destreses motrius, millora de capacitats de la intel·ligència,.. i sobretot per la multitud d’estudis que demostren la relació directa entre la pràctica de la música i l’èxit escolar.