El tinent d’alcalde i regidor d’Habitatge de l’Ajuntament de Manresa, Antoni Llobet, ha explicat que el principal objectiu de les actuacions és aconseguir el major nombre d’habitatges disponibles i oferir-los a preus assequibles. Llobet ha explicat els efectes positius pel que incrementar el nombre de pisos al mercat que representaran el Pla Local d'Habitatge, el programa d'inspecció de pisos desocupats i el fons d'habitatge de lloguer destinat a polítiques socials. També ha remarcat la resposta que ha donat l'Ajuntament als 15 casos de desnonament (12 per impossibilitat de fer front al lloguer) que hi ha hagut a Manresa des de l'inici del mandat, i han anunciat noves partides per a habitatge en el pressupost 2016.
El primer tinent d’alcalde i regidor d’Habitatge de l’Ajuntament de Manresa, Antoni Llobet, ha presentat aquest migdia les principals línies d’actuació engegades pel govern municipal de Manresa en l’actual mandat per aconseguir “el major nombre d’habitatges a disposició de les persones que ho necessitin i a un preu assequible”.
Llobet ha detallat les cinc línies d’actuació en matèria d’habitatge: el Pla Local d’Habitatge; el Programa d’inspecció de pisos desocupats; el Fons d’habitatge de lloguer destinat a polítiques socials; l’actuació municipal en casos de desnonaments; i les partides destinades a habitatge en el pressupost del 2016.
Pel que fa al Pla Local d’Habitatge, va ser aprovat pel Ple municipal el 23 de juliol, i el 2 de setembre la Diputació de Barcelona va manifestar que n'assumirà el cost de redacció. Al llarg d’aquest novembre és previst que la Diputació ja n’adjudiqui la redacció.
Llobet ha explicat que el Pla d’Habitatge inclourà una part de diagnosi i anàlisi de la situació i un pla d’acció amb objectius, estratègies, calendari i finançament per dur-los terme. Per a Llobet “molta informació d’anàlisi i diagnosi ja la tenim a nivell intern de l’Ajuntament i, per tant no esperarem a la redacció del Pla per començar a actuar en tots aquells elements que estem d’acord entre els grups polítics i els agents de la ciutat”.
El regidor ha remarcat el fet en qualsevol cas “les actuacions s’han de decidir com a ciutat, de forma participada, amb la implicació de tots els sectors implicats en l’àmbit de l’habitatge. No només ha de ser una feina interna, sinó que ha de comptar amb les aportacions de tothom per intentar aconseguir els objectius”.
Programa d’inspecció
Pel que fa al programa d’Inspecció i Intervenció de l’Ajuntament de Manresa sobre els habitatges desocupats en situació anòmala, també es va aprovar al ple de juliol i després de la publicació definitiva al DOGC el 23 d’octubre passat, sense cap al·legació, en aquest moment es comencen a obrir procediments d’intervenció als principals tenedors d’habitatges buits, és a dir, propietaris que disposin de bosses de més de 50 habitatges desocupats, que són principalment entitats financeres. En el marc del que preveu el programa, els propietaris poden rebre sancions si no posen al mercat els habitatges desocupats.
El programa d’inspecció es planteja com a finalitat obtenir que als habitatges “s’hi visqui”, afirma el regidor, amb proporcionalitat a les economies familiars disponibles, recuperant la seva funció social. El document defineix com ‘habitatge desocupat’ aquell que “ho està permanentment, sense causa justificada, durant un termini de més de dos anys”, segons el que estableix la Llei del Dret a l’Habitatge.
Fons d’habitatge de lloguer destinat a polítiques socials
En tercer lloc, Llobet ha explicat quela Generalitat de Catalunya ha signat recentment amb agents socials (sindicats, entitats veïnals, institucions vinculades a l’habitatge, etc.) un acord per a la creació del Fons de lloguer d’habitatges destinats a polítiques socials. Segons ha detallat Llobet, l’Ajuntament de Manresa hi incorporarà també els habitatges de què disposa (els que ja són pisos de lloguer social i els de la societat municipal Forum SA que compleixin les condicions per accedir-hi).
Aquestes condicions que han de complir els habitatges per poder entrar a formar part d’aquest fons són, en primer lloc, que el preu de lloguer sigui, en el cas de Manresa, com a màxim de 274,63 euros, que és l’equivalent al 80% del lloguer mitjà de la ciutat, que en aquests moments és de 343,20 euros.
La segona condició fa referència als beneficiaris: aquest fons d’habitatge de lloguer destinat a polítiques socials tindrà en compte els ingressos en relació a l’índex de renda garantida (IRSC). Així, en funció dels ingressos, les persones beneficiàries pagaran com a màxim el 15, el 20 o el 30% de la renda familiar, mentre que la diferència anirà a càrrec de l’administració.
D’aquesta manera, d’acord amb aquestes condicions establertes per al Fons d’habitatge, per exemple si una família lloga un pis que costa 260 euros mensuals i els seus ingressos són 12 mensualitats de 580 euros (6.960 euros anuals), com que aquesta quantitat correspon a menys del 89% de l’IRSC, l’esforç màxim que haurà de fer aquesta família per pagar el lloguer serà del 15% de la seva renda. Per tant, pagarà 87 euros mensuals de lloguer, i el diferencial fins al cost mensual de 260 (173 euros) els cobrirà l’administració, amb ajuts al lloguer.
Tots els desnonaments s’han resolt de manera favorable
Pel que fa als processos de desnonament, el regidor Antoni Llobet ha explicat que durant els primers mesos de mandat, entre juny i octubre d’aquest any, n’hi ha hagut 15 a Manresa, “dels quals 12, el 80%, han estat de lloguers” i que l’Ajuntament ha donat resposta i ha trobat alternatives en tots els casos. En aquest sentit, Llobet ha manifestat que cal posar en valor “la comunicació molt fluïda entre l’Ajuntament i els jutjats, que ens permet prendre decisions a l’avançada i evitar que les persones es quedin sense habitatge”.
La resposta de l’Ajuntament a aquests casos es dóna a través de serveis socials i consisteix en reubicacions dels afectats en habitatges propis del consistori o d’altres, o bé reubicacions en un projecte de masoveria urbana. L’Ajuntament també disposa de dos habitatges d’emergències (ben aviat es preveu que siguin tres) com a últim recurs. Sigui com sigui, no hi ha cap cas de persona que hagi de ser desnonada que no tingui una resposta immediata per part dels serveis socials del consistori.
Més partides de cara al 2016
Finalment, el regidor ha anunciat que de cara al pressupost del 2016, l’Ajuntament de Manresa incrementarà les partides destinades a habitatge de lloguer social. Aquestes partides aniran destinades a convenis amb arrendadors, rehabilitació i adquisició d’habitatge, així com al reforç de la partida d’ajudes a l’habitatge.
NOVES POLÍTIQUES D'HABITATGE
- Pla Local d’Habitatge
- Programa d’inspecció pisos desocupats
- Fons d’habitatge de lloguer destinat a polítiques socials
- Actuació municipal en desnonaments
- Pressupost 2016
- Pla Local d’Habitatge
- 23 juliol 2015: S’aprova per Ple l’elaboració del Pla Local d’Habitatge
- 2 setembre 2015:La Diputacióde Barcelona manifesta que assumeix el cost de la redacció del Pla Local d’Habitatge.
- Novembre: La Diputació de Barcelona haurà adjudicat la redacció del Pla Local d’Habitatge.
Guió del Pla: Anàlisi i diàgnosi
- Dinàmica demogràfica i residencial
- Oferta i accessibilitat al mercat de l’habitatge
- Problemàtiques i necessitats d’habitatge assequible i social
- La qualitat del parc d’habitatge
- Estat d’execució del sòl residencial
- Iniciatives en màteria d’habitatge
Guió del Pla. El pla d’acció
- Objectius generals i específics
- Estratègies
- Programes i actuacions
- Calendari i finançament
- Gestió del pla
- Mecanismes i instruccions de seguiment i avaluació
- Programa d’inspecció
- 23 de juliol de 2015: S’aprova per Ple el Programa d’Inspecció
- 13 d’agost de 2015: publicació inicial al DOGC
- 23 d’octubre de 2015: publicació definitiva al DOGC
- Novembre de 2015: Resolucions d’abertura del procediment d’intervenció als principals tenedors d’habitatges buits.
- Fons d’habitatges de lloguer destinat a polítiques socials
- La Generalitat signa un acord de lloguer d’habitatges destinats a polítiques socials.
- L’Ajuntament incorporarà habitatges al fons d’habitatge de lloguer destinat a polítiques socials.
Condició 1
- Habitatges que formin part del Fons
- El preu de lloguer de l’habitatge ha de ser com a màxim del 80% del lloguer mitjà de Manresa (274,63 euros).
Condició 2
- Referència sobre l’IRSC (7.967,73 euros anuals)
-Menys de 0,89 IRSC. Fins a 590,94 euros. Esforç del 15%. Lloguer màxim de 88,64 euros.
-Menys de 0,95 IRSC. Fins a 630,78 euros. Esforç del 20%. Lloguer màxim de 126,16 euros.
-Més de 0,95 IRSC. A partir de a 630,78 euros. Esforç del 30%. Lloguer a partir de 189,23 euros.
Exemple:
-Una família lloga un pis que costa 250 €/mes
-La família ingressa 12 mensualitats de 580 €, és a dir: 6.960 euros anuals.
- Menys del 89% de l’IRSC
- Esforç màxim: 15% de la seva renda
- La família pagarà 87 euros mensuals
- El diferencial entre 87 i 260 euros (173 euros) són d’ajut de lloguer.
- Processos de desnonaments
- Entre juny i octubre de 2015: 15 desnonaments
- Tipus desnonaments: 12 lloguers, 2 hipoteques, 1 altres
- Resposta Ajuntament: reubicacions habitatges (propis o del mercat privat)
- Masoveria urbana
- Dos habitatges d’emergències com a últim recurs
- Pressupost 2016
- Creació de partides per a l’increment d’habitatge de lloguer social:
- Convenis amb arrendadors
- Rehabilitació
- Adquisició
- Reforç de la partida d’ajudes a l’habitatge