En la jornada inicial, celebrada a la FUB2, els alumnes seleccionats han presentat les seves idees provinents dels treballs de fi de grau o fi de màster. La presentació s’ha fet davant alumnes, majoritàriament de la FUB, que ara tenen l’opció de triar-ne algun per desenvolupar-lo i fer-ne un projecte empresarial viable.
La jornada Inicial de la 7a edició del programa “La Universitat Emprèn”, celebrada aquesta tarda a la sala d’actes de la FUB2, ha consistit en la presentació de set projectes realitzats per alumnes de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM), que provenen de treballs de fi de grau o de màsters i que entren a formar part d’un banc de projectes.
Entre el públic hi havia més d’una trentena d’alumnes, dels quals la gran majoria eren de la Fundació Universitària del Bages (FUB) i que ara tenen la opció d’escollir un d’aquests projectes per desenvolupar-lo i convertir-lo en un pla d’empresa viable. Si ho prefereixen, els estudiants també poden portar a terme una idea pròpia.
El termini de presentació per aquesta nova edició serà fins al 10 de juny de 2016. Els projectes que tinguin més potencial de viabilitat per ser portats al mercat laboral seran reconeguts en la jornada final que se celebrarà al proper mes de juliol de 2016.
Els alumnes presenten idees en el camp de les ciències i la tècnica
Les idees que han presentat els seus propis creadors han estat molt diverses. En primer lloc, s’han donat a conèixer els projectes Anàlisi quantitatiu d’olis essencials, de l’estudiant José Luis Martínez; Disseny d’un refugi d’emergència de ràpid muntatge, de Marc Sieiro; i La simulació entre una superfície d’elastòmer i una d’acer, de l’estudiant Pere Massanes.
A continuació, Eva Benzal Montes ha exposat el projecte La influència dels medis de cultiu en la biolixiviació de calcopirita; i Èric Valldaura ha presentat el projecte Automatització d’una EDAR.
Finalment, Daniel Rodríguez Ruiz ha explicat el procés que ha ideat per a la caracterització de biopel·lícules mitjançant la utilització de microsensors, i Daniel Gómez ha posat punt final a l’acte amb la presentació del seu projecte sobre el disseny d’un bioreactor modular.
Els joves que han estat seleccionats reben un premi de 100 € per cadascú.
Tots aquests treballs formen part del banc de projectes dels alumnes de l’EPSEM, que està format per projectes tècnics de final de carrera fets per alumnes de l’EPSEM. Han estat seleccionats pel professorat de la FUB i la mateixa EPSEM pel seu potencial de ser traslladats al mercat. Així, els alumnes dels estudis d’empresa que triïn un d’aquests projectes haurà de treballar-ne la viabilitat mitjançat la l’elaboració d’un pla d’empresa.
El premi al millor pla d’empresa està dotat amb 1.500 euros i el segon amb 750 euros. L’objectiu dels guardons és facilitar la posada en marxa del projecte. A més, els guanyadors podran gaudir d’avantatges i descomptes en els estudis de les universitats participants (FUB, EPSEM i UOC).
Fomentar la cultura emprenedora
El programa “La Universitat Emprèn”, que impulsen l’Ajuntament de Manresa (a través del Centre de Desenvolupament Empresarial, CEDEM) en col·laboració amb la Fundació Universitària del Bages (FUB), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM), té com objectiu el foment de la cultura emprenedora entre els alumnes universitaris.
L’acte de presentació de la jornada inicial s’ha iniciat amb els parlaments de benvinguda de la regidora de Promoció Econòmica i Comerç de l’Ajuntament de Manresa, Àuria Caus, i la directora dels estudis de la UOC a la Catalunya central, Mònica de Llorens.
A continuació, Jordi Llonch, jove emprenedor i fundador de Sharing Academy SL ha explicat la seva experiència en el camp de l’emprenedoria i el seu projecte d’èxit.
Seguidament s’han presentat els treballs del banc de projectes, i finalment s’ha dut a terme un networking, en el qual els estudiants que han presentat els projectes han atès i resolt els dubtes de la resta d’alumnes assistents.
La jornada inicial de “La Universitat Empren” és el tret de sortida a partir del qual els alumnes interessats han de començar a desenvolupar els seus projectes a partir de les idees exposades o de pròpies, per tal que es puguin convertir en plans d’empresa viable.