Amb aquesta actuació es donen per finalitzades les dues primeres fases de les obres de rehabilitació i reforç estructural d’aquesta joia de l’arquitectura medieval de la ciutat de Manresa.
L’Ajuntament de Manresa ha fet avui l’encesa oficial del nou enllumenat ornamental del Pont Nou. L’acte d’estrena suposa –després de vuit mesos de treballs– la finalització de les dues primeres fases del projecte de rehabilitació d’aquesta joia de l’arquitectura medieval de la ciutat de Manresa.
L’enllumenat ornamental, que complementa l’enllumenat públic, permetrà visualitzar des de diversos punts del seu entorn la bellesa d’ambdues cares del Pont Nou i ressaltarà la zona per on passen els vianants. El nou enllumenat ornamental funcionarà en els mateixos horaris que els de la Cova, el Pont Vell i la Seu: es posa en marxa quan es fa fosc i s’apaga a les 10 del vespre, de dilluns a dijous, i a les 11, divendres, dissabte i diumenge.
L’acte d’estrena de l’enllumenat ha anat a càrrec de l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i del regidor d’Espai Urbà i Entorn Natural de l’Ajuntament de Manresa, Jordi Serracanta. Acompanyats d’altres regidors i tècnics, així com personal de les empreses que han eralitzat l'obra, han fet un recorregut per l’entorn per tal de veure des de les diferents perspectives el resultat de l’aquesta actuació.
En els parlaments, l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha agraït a "tota la gent que ha fet possible la inauguració d'avui", que "dignificarà l'entrada per aquest punt de la ciutat, que ja s'ha posat en valor també amb el parc del Cardener". Junyent ha remarcat la rellevància del pont medieval, obra de l'arquitecte Berenguer de Montagut, i ha tingut un record per l'anterior regidor d'Urbanisme, Ramon Bacardit, que va iniciar aquesta obra. El regidor Jordi Serracanta ha afirmat que "avui és un dia feliç perquè culminen aquestes dues primeres fases i aquesta il·luminació ornamental proporciona una imatge de postal d'aquesta entrada a Manresa".
Enllumenat ornamental
La peculiaritat principal de l’enllumenat ornamental del Pont Nou és que els projectors s’han instal·lat a terra a dins d’unes gàbies metàl·liques amb reixa frontal dissenyades especialment per aquest projecte. Una part s’ha instal·lat des del costat del Congost i una altra part des del costat de la carretera de Cardona.
Des de cada costat s’ha fet l’enllumenat a les zones més visibles del pont. Des del costat Congost l’enllumenat ornamental és per les primeres voltes de la façana sud, més properes a aquest costat del pont. Des del costat Ctra. Cardona l’enllumenat s’ha fet pels cinc primers pilars i voltes de la façana nord, més visibles des d’aquest costat.
En els dos casos s’ha utilitzat el mateix projector de leds de 110 W de llum blanca. En total s’han instal·lat set projectors leds, dos des del costat Congost i cinc des del costat Ctra. Cardona.
Aquest enllumenat funcionarà amb rellotge independent de l’enllumenat públic, de manera que cada dia s’encendrà quan es faci de nit i s’apagarà a les 10 o a les 11 de la nit. La potència d’aquest enllumenat ornamental de la façana sud serà de 7x110W= 770 W.
Enllumenat públic
La peculiaritat principal de l’enllumenat públic situat al pont és que els punts de llum són a terra, en la seva major part encastats, amb un tros que sobresurt, ja que no es podien posar a les parets laterals del pont (baranes), per la qual cosa es tracta un tipus d’instal·lació específica per aquest pont.
L’enllumenat públic del pont s’ha realitzat amb la instal·lació de balises circulars de leds de llum àmbar de 5 W de potència, de 146 mm de diàmetre en la part vista i 114 mm de diàmetre en la part encastada. La part vista de les balises és de forma arrodonida i té una alçada màxima de sortint de 40 mm. La part encastada té 122 mm de fondària. Aquestes balises s’han instal·lat als dos laterals del vial del pont per a vianants.
S’han instal·lat aproximadament a 0,75 m de la barana del pont (en ambdós costats), i alineades a 2’4 m de separació entre elles. En total s’han instal·lat 104 balises (52 balises per costat) per tota la llargada del pont amb la instal·lació al portell. Properament, es preveu la instal·lació d’alguns protectors negres de forma ordenada en algunes d’aquestes balises per evitar problemes d’enlluernament.
Aquest enllumenat funcionarà amb el rellotge astronòmic del quatre elèctric d’enllumenat públic que hi ha al C/ Martí i Pol, per tant s’encén abans de fer-se fosc i s’apaga en fer-se de dia, i per tant funcionarà durant tot l’horari nocturn.
Amb la instal·lació de 104 balises led de 5 W, la potència total d’aquest enllumenat és de 520 W.
Vuit mesos d’obres per recuperar un símbol de la ciutat
Manresa va iniciar el maig de l’any passat les obres de rehabilitació d’un dels ponts medievals millor conservats de Catalunya, construït a principis del segle XIV –entre 1318 i 1323– sota la direcció de l'arquitecte barceloní Berenguer de Montagut, que també va projectar a Manresa les esglésies de la Seu i del Carme.
Els treballs han tingut l’objectiu de solucionar les importants afectacions i patologies estructurals que hi presentava el pont i que havien posat en perill el futur del que es considera una de les joies de l’arquitectura de la ciutat i que des del 2013 havia estat declarat com a Bé Cultural d’Interès Nacional.
Les obres de rehabilitació i reforç estructural del Pont Nou es van dividir en tres fases. Les dues primeres tenien un pressupost de 600.121,78 euros, finançats principalment per Pla Únic de d’Obres i Serveis de la Generalitat de Catalunya (PUOSC) i la Xarxa de la Diputació de Barcelona. La primera fase tenia l’objectiu de reparar i protegir la base de les piles; la segona anava i adreçada a la nova pavimentació, enllumenat públic i xarxes de serveis. Aquesta segona fase s’ha completat amb altres millores com ha estat l’enllumenat ornamental. Finalment, la tercera fase, encara pendent de contractar, anirà adreçada a la reparació de fissures i esquerdes.
El cost total dels treballs al Pont Nou quan finalitzi la tercera i darrera fase haurà estat de 1.156.033,59 euros (Iva Inclòs).
Deteriorat per causes naturals i per les guerres
Des de seva construcció al segle XIV, el Pont Nou va representar una millora important per a les comunicacions dela Catalunya central, quan Manresa era un punt de creuament entre els camins de Berga, Solsona, Cervera i Martorell.
Des de l’inici de la seva construcció, aquesta infraestructura ha sofert diversos episodis de reconstrucció, demolicions i reparacions. Les primeres actuacions documentades daten ja del segle XVII, a les que segueixen tot un seguit de reparacions tant per causes naturals (principalment avingudes del Cardener), com causades per l’home durant les diverses guerres que ha sofert.
Durant el segle XX concretament l’any 1957 i 1962, s’hi van fer algunes intervencions per resoldre afectacions. Els darrers anys, diferents estudis i informes realitzats han evidenciat que el Pont Nou presenta punts de debilitat estructural que es concentren a la base de les piles, amb excessiva càrrega que es transmet al terreny de fonamentació; presencia de fissures generalitzades en els paraments del pont; i la possibilitat que algunes voltes puguin sofrir increments de les dimensiones de les fissures per efecte de càrregues concentrades.
Davant aquests problemes i tenint en compte les conclusions dels informes, el l juny del 2001 es tanca el pont al trànsit rodat, i des de aleshores s’han fet una sèrie de treballs d’anàlisis de l’estabilitat del pont. L’abril de 2011, l’Ajuntament de Manresa va encarregar un informe per tal d’avaluar l’estat de conservació i determinar les futures actuacions a realitzar. Finalment, a principis de 2013, s’encarrega el projecte per a dissenyar les actuacions de reparació de les diverses patologies detectades en informes anteriors.