El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha fet una visita a l'Ajuntament de Manresa, on s'ha reunit amb l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent. Posteriorment ha presidit una trobada amb el Consorci Viari del Bages, despés de la qual ha anunciat l'ampliació de les bonificacions a l'autopista C-16
Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, ha fet una visita a l'Ajuntament de Manresa, aquest matí. L'han rebut l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i membres de la corporació municipal, així com la delegada del Govern a la Catalunya Central, Laura Vilagrà. Rull s'ha reunit amb l'alcalde de Manresa al seu despatx, on ha signat el Llibre d'Honor de la Ciutat, i ha visitat el Saló de Sessions on es van signar les Bases de Manresa.
Rull ha presidit posteriorment, al mateix Ajuntament de Manresa, una reunió del Concsorci Viari del Bages. Posteriorment, en declaracions als periodistes, l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha considerat positiu que, a l'entorn del consorci viari, les reivindicacions del territori a l'entorn de la millora de les infraestructures s'han unificat, ha recordat les inversions del govern de la Generalitat en la millora de la seguretat i ha celebrat les noves mesures per fomentar la utilització de la C-16.
Seguidament, el conseller Rull ha explicat als periodistes que es modificarà el decret de la C-16 per ampliar les bonificacions. L’objectiu és eliminar les restriccions per als vehicles que surten d’aquesta via per Sant Vicenç de Castellet i continuen el seu recorregut cap a Abrera (Baix Llobregat) i Terrassa (Vallès Occidental) per la C-55 i la C-58, respectivament.
Rull ha presidit ha explicat també que el Departament redactarà un Pla de millora del transport públic a la comarca, que inclourà mesures tant en el servei ferroviari com en el d’autobús interurbà.
El 4 de gener van entrar en vigor els nous descomptes a la C-16 en els trams Terrassa-Manresa i Terrassa-Sant Cugat. En el tram Terrassa-Manresa, la tarifa del peatge a la barrera lateral de Sant Vicenç és, en hores punta, gratuïta
per als trànsits interns a l’àrea de Manresa, mentre que a la barrera troncal el descompte és del 50% per als trànsits amb origen o destinació a la comarca del Bages.
El titular de Territori i Sostenibilitat ha explicat que després de dos mesos d’aplicació dels descomptes “no s’ha produït el transvasament de trànsit en la intensitat que s’hauria d’haver produït” i que, per aquest motiu, es modificarà el decret i s’eliminaran definitivament les restriccions de bonificacions per aquells vehicles que vagin cap a la C-55 o la C-58. “Mirarem de simplificar el model, farem una tasca d’explicació pedagògica als usuaris”, ha dit. I ha afegit: “Estem disposats a assumir aquest esforç econòmic [que és de 2,5 milions euros anuals, segons el Departament] per incentivar que molts dels trànsits de la C-55 es derivin a la C-16”.
Aquestes limitacions no s’estaven aplicant per permetre una millor mobilitat mentre duren les obres a la C-55. Rull ha volgut deixar clar que definitivament no s’aplicaran.
El conseller de Territori i Sostenibilitat també ha manifestat que totes les modificacions que es produeixin en aquesta estratègia global de millora de la mobilitat al Bages, “molt limitada per les dificultats financeres de la Generalitat”, es prendran sempre en el marc del consorci. “La Generalitat no prendrà cap decisió unilateral, tot serà parlat i explicat en aquest fòrum”, ha reblat.
“Des del consorci ens han plantejat l’ideal de futur però, ara per ara, ens veiem molt limitats com a Govern per les dificultats econòmiques i volem ser molt pragmàtics”, ha continuat. Per al conseller Rull, hi ha plena coincidència en l’objectiu final, que és aconseguir “un corredor d’altes prestacions, una autopista o una autovia permeables, que permeti accedir a l’entorn metropolità en millors condicions que ara; que no hi hagi uns que paguin més que els altres per fer el mateix. Compartim l’objectiu final però ara no tenim diners. Per tant, hem de prendre mesures per millorar la
seguretat i reduir la congestió”, ha descrit.
Millores en la seguretat i la mobilitat
El decret de descomptes de la C-16 forma part d’una estratègia conjunta de millora de la seguretat i la mobilitat als eixos de la C-55, la C-58 i la mateixa C-16 que inclou, a més, la realització d’obres de millora a la xarxa viària. “La C-16 està infrautilitzada i la C-55 col·lapsada i amb una important concentració d’accidents i la seguretat és un element bàsic”, ha dit el conseller Rull.
Millores als serveis de bus i tren
Per tal de millorar la mobilitat al Bages el conseller Rull també ha detallat que aquest 2016 es redactarà el Pla de millora del transport públic a la comarca i que les mesures s’aplicaran el 2017. Preveurà, entre altres mesures, la posada en marxa de nous serveis de bus exprés, millores en els serveis interurbans d’autobús així com millores al servei ferroviari.
Pel que fa a Rodalies, Rull ha recordat que l’objectiu de la Generalitat és el de tenir el control efectiu de les vies per millorar tots els corredors. Però que mentre no s’aconsegueix aquest traspàs total, l’estratègia a curt termini és la d’eliminar les limitacions temporals de velocitat que imposa Adif i que provoquen que els trens arribin sistemàticament tard. També ha recordat que s’ha demanat a Renfe que prioritzi les actuacions per millorar la fiabilitat a cinc línies, entre elles l’R4.