De les persones ateses, el 31% provenen dels seus països d’origen, la resta venen directament d’altres poblacions de Catalunya o de l’estat espanyol. El servei ha atès també 1.800 persones amb més temps de residència per oferir-los informació i resoldre dubtes.
Més de sis-centes persones -en concret 627- de 50 nacionalitats diferents han estat ateses durant l’any 2015 per l’agent d’acollida de l’Ajuntament de Manresa, situat a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC).
Del total de 627 persones, 535 va ser nous empadronaments, 82 com a reempadronament i 3 com altres situacions. Cal recordar que per la legislació d’estrangeria tot estranger que no té permís permanent ha de renovar el padró cada 2 anys. Un total de 197 persones, que representen el 31’41% vénen directament de l’estranger (+1’76% respecte l’any 2014) i la resta provenen de moviment interior: el 83’1% dels quals de la resta de Catalunya.
Per orígens del total de persones ateses, les principals nacionalitat són: Marroc (269 persones, el 42’90%); Romania (54, el 28’61%); Xina (48, el 7’65%); Senegal (29, el 4’62%); Pakistan (26, el 4’14%), Ucraïna (20, el 3’19%) i Hondures (16, el 2’55%); Per gènere, el 52’95% són homes i el 45’93% són dones. Per grups d’edat, els infants representen el 12’28% (77 persones), els joves, el 30’62% (192) i els adults, el 57’09% (358).
Dins els motius d’arribada, el reagrupament familiar suposa 75 casos. D’aquests el reagrupador principal és el marit (25); el pare (16); els fills (14); la mare (13), l’esposa (2), que ens assenyala una gran variabilitat de situacions.
Principals necessitats dels nouvinguts
A banda de l’atenció personalitzada i el traspàs informatiu general, l’agent d’acollida deriva a serveis o recursos, alguns més generals, i altres més específics que es valoren necessaris. L’any 2015 s’han detectat les següents problemàtiques i s’han derivat als següents recursos: Idioma: 458, 73’04%; Relacionades amb la situació legal (estrangeria): 219, 34’92%; Treball: 186, 29’6%; Salut: 544, 86’76%; Educació:74, 11’8%; Serveis Socials: 53, 8’45%; Formació: 36, 5’74%; Suport a tràmits: 13, 2’07%.
Arran de les atencions, les persones han estat derivades a departaments interns o externs de l’Ajuntament: pel que fa als interns les derivacions més destacades al estat les següents: Al CIO (serveis ocupació): 211, 33’65%; Ensenyament: 73, 11’64%; Serveis Socials: 53, 8’45%; i Llicències: 6, 0’95%
Les derivacions externes han estat per motiu de llengua (formació lingüística): 449; Salut (centres d’atenció primària o hospitalària): 786; Delegació Govern: 147; CITE (assessorament en estrangeria): 131, 20’89%; Bages x tothom (punt d’informació): 131; Policia: 86; i Educació (recursos ensenyament infants i joves):6.
L’Agent d’Acollida informa als nouvinguts
L’agent d’acollida és un tècnic municipal que es troba a l'Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC), i que segueix en les seves funcions la Llei i el Decret d’Acollida de Catalunya. Porta a terme el servei d’acolliment de la població nouvinguda arribada a Manresa, i fa funcions d’informació, derivació i suport als nous ciutadans d’origen estranger empadronats a la ciutat, així com els retornats (espanyols emigrants).
El servei es va iniciar el darrer trimestre del 2008 i continua fins avui en dia amb el suport de la Direcció general d’Immigració.
El circuit d’atenció d’acollida suposa que un cop la persona acaba el tràmit d’empadronament, passa a ser atès per l’agent d’acollida municipal, el qual, a banda d’informacions bàsiques de la societat i coneixement de recursos fonamentals adaptat a cada necessitat i realitat, lliura la petita Guia del nou ciutadà (edicions bilingües), el políptic de cursos de català, un plànol-guia de Manresa, etc. Per tal de dur a terme aquesta tasca, és d’importància poder comptar amb el coneixement de diversos idiomes, i en el cas de l’agent d’acollida, a banda del català, castellà, compta amb coneixement de l’àrab (clàssic i dialectal marroquí), el tamazigh (bereber) i el francès.
Altres tasques que duu a terme són: Informar i donar l’hora per les persones que volen fer el reagrupament i necessiten l’informe d’habitatge (el total de sol·licituds de l’any 2015 han estat 181), i les persones que necessiten un informe social per fer l’arrelament, o bé renovar, etc.
Igualment fa una tasca de suport i informació més enllà d’aquestes funcions marcades com agent d’acollida a l’atendre tot un ampli sector de població que se li adreça per temes tant diversos com: complimentar alguna documentació que s’ha de presentar a nivell municipal o extern, consultes sobre serveis municipals, traduir documentació oficial que no s’entén, etc. per aquests motius el total de persones ateses el 2015 han estat de 1.800.
Dins l'OAC se li requereix en diverses ocasions ajudar a traduir davant dificultats d’entesa amb part de la ciutadania immigrada, o bé dubtes dels informadors relacionades amb tràmits d’estrangeria, etc. També des de l’OAE se’l requereix per consultes relacionades sobretot per temes d’activitats (comerços).
Així mateix col·labora en el reforç de certes línies d’intervenció del pla d’Acollida on es precisa el seu suport: Cursos d’acollida de coneixement de la societat i el seu marc jurídic (Mòdul C); revisió de llistat bimensual de nous empadronats de cara a l’enviament de la carta de benvinguda; llistats d’alumnes en edat d’escolaritat obligatòria; traducció de cartes o documents, etc.