Avui s'ha signat la donació entre els descendents de Josep M. Rosal i d’Argullol i l'alcalde de Manresa i les pel·lícules seran dipositades a l'Arxiu Comarcal del Bages. Aquestes produccions consisteixen en la filmació “El color de tus ojos” i cinc llaunes més amb pel·lícules de temes diversos.
La família Pich Rosal, descendents del fotògraf i cineasta manresà Josep M. Rosal, ha donat avui a l’Ajuntament de Manresa les pel·lícules que va filmar a la ciutat, les quals seran dipositades a l’Arxiu Comarcal del Bages.
“El color de tus ojos”, de l'any 1.952, va ser rodada a Lloret de Mar, amb guió i actuació de "Nina Martin" que més tard seria l'esposa de l'artista manresà, i va ser estrenada al Coliseum de Barcelona. Les altres llaunes contenen els reportatges “Viviendas del Congreso Eucarístico” (4 bobines) i “Músicas de Montserrat” (1 bobina).
Aquestes pel·lícules passen a formar part del fons Josep M. Rosal i d’Argullol, una part del qual ja va ser donada, el juliol del 2012, a l’Ajuntament i dipositada a l'Arxiu Comarcal del Bages.
Els descendents de l'artista i cineasta manresà Josep M. Rosal i d’Argullol han fet la donació del seu fons documental perquè l’ingressi a l’Arxiu Comarcal del Bages per tal de conservar-lo, fer-lo accessible als investigadors i difondre’l en benefici de tota la ciutadania.
Un cop registrades per l'Arxiu Comarcal del Bages, les pel·lícules es trametran a la Filmoteca de Catalunya, ens especialitzat en aquests documents, ja que el material filmogràfic requereix d'unes condicions especials per a la seva conservació i digitalització. L'Arxiu Comarcal del Bages i la família disposaran d'una còpia digitalitzada del material donat.
El contracte de donació ha estat signat avui al matí pels membres de la família del fotògraf manresà i l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, el qual ha agraït aquest gest que ajudarà a divulgar la memòria de l‘artista i, alhora, la història de la ciutat. L’acte ha comptat també amb la presència del regidor de Cultura, Joan Calmet.
Donacions com aquesta permeten acréixer el patrimoni documental i la història de Manresa, alhora que incentiven la recuperació de la memòria històrica de la ciutat. La tasca de conservació d’aquests fons documentals que fan les persones amb sensibilitat per la història i el patrimoni comú unida a la tasca especialitzada de l’Arxiu, enriqueix enormement la ciutat.
El fotògraf
Josep Maria Rosal i d'Argullol, nascut a Manresa el 1908 i mort a Bogotà el 1983, fou fotògraf i cineasta manresà. Durant la República va publicar fotos en alguns diaris i revistes de Barcelona i el Bages. Col·laborà en diverses publicacions com laRevista semanal ilustrada Mediterráneo de Barcelona, com a reporter gràfic, elDiario de Avisos de Manresa, el Setmanari gràfic d'informació Veu de Manresa, on publicà fotografies sobre esports (futbol i tenis), un reportatge sobre el monestir de Sant Benet de Bages i un altre sobre els diferents carrers de la ciutat, així com sobre els esdeveniments de la vida quotidiana de la ciutat, o bé a la revista La Hormiga de oro, amb la publicació d'unes fotografies sobre els Rasos de Peguera. També va fer fotografies artístiques d'una gran qualitat que es van mostrar en alguna exposició a Manresa, a Sitges i a Barcelona.
A partir de l’any 1940 i fins que va marxar a Colòmbia (1955), va produir, realitzar i dirigir curtmetratges i documentals. Un d'ells, sobre la ciutat de Manresa, la seva història, indústria i altres aspectes, fou estrenat al Kursaal el 26 de febrer de 1942 i després va estar en cartell al Coliseum de Barcelona durant dos mesos i mig. Altres documentals van ser Labrando felicidad (1942) sobre una fàbrica de nines a Barcelona, Papel de hilo (1943) sobre el paper de barba, Montserrat y su génesis, Industria cintera, rodada en Manresa i Bellezas de Ampurias, sobre les restes arqueològiques.
Dedicat especialment al cinema de divulgació científica, amb documentals com ara "La rabia" (1946) o “Epilepsia” (1950), entre d’altres, també va destacar en aquest camp i l'any 1950 fou guardonat a la Biennal de Venècia pel documental "La trasplantación de córnea", rodada a Barcelona a la clínica Barraquer.
De la seva etapa a Colòmbia (Santa Fe de Bogotà), entre els anys 1.955 i 1.959 es coneixen alguns dels seus treballs de col·laboració a diverses revistes, com araShell, Bogotà o Lara. També va fer reportatges fotogràfics per empreses com Ecopetrol (empresa colombiana de petroleos) i va actuar com a fotògraf oficial del Teatro Colón (primer coliseu colombià).
En l’àmbit cinematogràfic, de la seva etapa a Colòmbia es tenen poques referències però se sap que va realitzar i produir pel·lícules científiques com “La pulga”, “Cirugía experimental” o “Cirugía torácica” totes elles supervisades per especialistes. També va filmar documentals de temes diversos com un sobre la catedral de Bogotà, d'altres relacionats amb temes Precolombins, i un sobre Sant Agustí.
Per a més informació sobre la seva obra, es pot veure Història Gràfica de Manresa, La República 1931 - 1936 Volum II, de Joaquim Aloy i Jordi Sardans o bé al web