Contemplar una selecció de peces del fons del Museu Comarcal, acompanyats d’una selecció musical i llegint diverses cites de Sant Ignasi de Loiola. Una nova experiència museísitica, que incorpora la utilització de tauletes electròniques i que té per objectiu oferir al visitant una invitació a viure una experiència similar a la d’Ignasi de Loiola, en els onze mesos que va ser a Manresa, fa gairebé 500 anys. Una proposta única i original, que s’estrena aquest divendres.
El Museu Comarcal de Manresa (MCM) presenta, a partir d’aquest divendres, 17 de juny, una experiència museística vinculada amb l'estada de Sant Ignasi de Loiola a la ciutat de Manresa (1522-1523). Amb el títol “Exercicis Musicals al Museu Comarcal de Manresa. L'experiència transformadora de Sant Ignasi de Loiola a Manresa” es fa possible una experiència en què la contemplació d'una selecció d'obres i peces artístiques del fons del MCM es combina amb l'audició musical i la lectura de diferents cites del propi Sant Ignasi de Loiola.
Produïda pel Museu Comarcal de Manresa i comissariada pel musicòleg Oriol Pérez i Treviño, aquests Exercicis Musicals suposen una invitació a viure una experiència estètica per acostar-se a la naturalesa del munt d'experiències i vivències místiques viscudes pel sant basc a la ciutat de Manresa.
Entre març de 1522 i febrer de 1523 Ignasi de Loiola visqué a Manresa. En aquests mesos consolidà la transformació espiritual iniciada a Loiola i trobà la inspiració que el portaria a elaborar els exercicis espirituals i a fundar l’orde jesuïta. Aquesta vivència espiritual i religiosa mostra prou elements, segons l’explicació que el mateix Ignasi en donaria anys més tard, per poder considerar que va ser alhora una experiència mística.
L’objectiu de la nova proposta del Museu és oferir una tipologia de visita diferent i original i posar en valor la seva capacitat per a generar sensacions i emocions, per produir un coneixement que no ve de l’aplicació del discurs racional, didàctic o informatiu. D’aquesta manera, també es dóna sentit al museu i a les seves possibilitats com a espai d’experiència obert tant al territori que es vol explicar com a les persones que el visiten.
Així doncs, en aquest itinerari escoltarem, veurem i llegirem. Caminarem i pensarem. I no només posarem en joc allò de què el museu disposa sinó que convidarem a qui hi participi, en la mesura que ell vulgui, a posar també en joc sentits, memòria i imaginació. L’objectiu s’haurà acomplert tant si al final del recorregut hom es reconeix en allò que ha viscut com si entén que s’ha posat al seu abast elements per a interpretar críticament una determinada experiència humana.
Guiats per una tauleta electrònica
Els participants disposaran d’una tauleta electrònica (inicialment, el Museu en tindrà sis), que els visitants recolliran en iniciar el recorregut i que els guiarà per les diverses sales. A través de la tauleta, connectada a auriculars, podran activar la música que s’ha pensat per a cadascuna de les deu aturades que es fan al llarg del recorregut. Alhora, al costat de cadascuna de les obres d’art hi ha un plafó, amb una cita de Sant Ignasi i una explicació de per quin motiu s’ha escollit aquella obra.
El recorregut no es fa en absolut per obres contemporànies a Ignasi de Loiola. Es tracta d’un itinerari per peces de diverses èpoques, també amb músiques de diversos etils, èpoques i procedències. Tot plegat amb l’objectiu de generar en l’espectador una experiència similar a la viscuda per Sant Ignasi.
La visita està pensada per a tots els públics i està concebuda per realitzar individualment, si bé també serà possible en grups de fins a 15 persones. La visita s’adreça a un públic que no serà passiu, sinó que ha d’interactuar, triar i actuar. Es proposa un itinerari amb deu aturades, en cadascuna de les quals es pot escoltar una música, però cada visitant pot improvisar el seu propi recorregut. Aturar-se més estona a cada obra d’art proposada, contemplar també les de l’entorn, etc. De fet les obres no s’han ubicat totes en un mateix espai, sinó que estan al mateix lloc que ocupen habitualment al Museu. Simplement s’han marcat i s’hi han col·locat plafons explicatius, però el visitant pot fer-se a mida la visita i, lògicament, aprofitar per contemplar la resta d’obres del Museu.
El cost inicial de l’entrada a la nova experiència serà de 5 euros. Hi ha la possibilitat de fer reserves per grups. Els continguts s’han fet en català, castellà i anglès.
El projecte és una iniciativa del Museu Comarcal de Manresa, amb el suport de la Generalitat de Catalunya (Direcció General del Patrimoni Cultural - Servei de Museus), a través del programa “El Patrimoni Emociona”.
La presentació de la nova experiència s’ha fet aquest matí, al Museu Comarcal. En l’acte, la regidora de Cultura, Anna Crespo, ha manifestat la satisfacció del consistori per l’estrena de la nova experiència, que “apel·la als sentiments i a les emocions”, i que per tant és una proposta innovadora i original, amb potencialitats d’arribar a molts públics. Al seu torn, Joan Calmet, regidor de Turisme i Festes, ha assegurat que és una experiència “frapant, diferent, útil i apropiada”, i ha remarcat que el projecte Manresa 2022, que commemora el 500 aniversari de l’estada de Sant Ignsi a Manresa, “té moltes derivades i ens obre moltes oportunitats. Fins ara havíem parlat més d’algunes actuacions urbanístiques, però òbviament la voluntat és que la proposta tingui recorregut, entri a fons en els continguts i que arribi a les persones”. Els representants de l’equip de govern coincideixen que la nova experiència “parteix d’un plantejament innovador i potent i vol arribar a l’ànima”. Segons Calmet, el projecte parteix de l’estada de Sant Ignasi de Loiola i per tant el component espiritual i religiós “hi és i no s’amaga”, però a partir d’aquí, cada persona pot fer-se seva aquesta experiència i fer-ne una lectura íntima i personal
El director del Museu; Francesc Vilà, ha agraït el suport de la Direcció General de Patrimoni Cultural per l’impuls del projecte, així com de totes les persones que hi ha intervingut, i ha assegurat que el projecte té un públic objectiu inicial clar, les persones que estan interessades en la figura de Sant Ignasi, però la voluntat és arribar a un públic ampli i que pot ser d’abast mundial, i “en aquest sentit comptem amb el suport de la Cova, que rep visitants d’arreu del món”.
Precisament el director de la Fundació La Cova, Lluís Pagès, ha afirmat que “lògicament hi ha un paral·lelisme entre aquests Exercicis Musicals i els Exercicis Espirituals de Sant Ignasi” i ha afirmat que “és emocionant poder transmetre en un museu aquesta vivència, que probablement no es pot fer enlloc més del món. Serà un èxit i una manera per tal que la gent s’apropi a Sant Ignasi i a Manresa.
El gruix de la presentació ha anat a càrrec d’Oriol Pérez, autor del projecte, que ha afirmat que la proposta complementa les accions que s’estan duent a terme sobre la vivència de sant Ignasi a Manresa, però amb la voluntat “d’aprofundir en el cor d’aquesta experiència. Una manera de fer-ho eta a través d’una experiència estètica com la que oferim”. Pérez assegura que és una experiència que “depassa les lògiques mentals i racionals i apel·la a tot allò sensorial”. Pérez hi ha afegit que “no és una exposició sobre Sant Ignasi, sinó que proposa fer una mirada diferent a obres del Museu acompanyats de música i de textos escrits pel sant”.
Del claustre a les sales del Museu
Els Exercicis Musicals comencen en un claustre, que serà preàmbul d’una experiència que portarà els visitants a explorar nous camins de la mà de la música i de la bellesa antiga de les coses. Per fer-ho, l’ideal és deixar fora els neguits i cabòries que potser hauran seguit el visitant fins a les portes del Museu, i oblidar-se de tota indumentària supèrflua tal com va fer Ignasi en arribar a Manresa. Caldrà posar en silenci la ment i amb les músiques, les obres d’art i els textos que es proposen, deixar-se portar per camins diversos de l’ànima. I així deixar que s’obri un espai dins de cadascú i preparar-se per començar a “assaborir les coses internament”.
Idea original i continguts, Oriol Pérez i Treviño.
Disseny gràfic i museogràfic, Jesús Galdon.
Redacció de textos, Jordi Piñero.
Programació App, Xevi Olivé.
Coordinació Francesc Vilà Noguera.
Producció i Muntatge Serveis tècnics MCM.
Aquest projecte forma part del programa “El Patrimoni Emociona” de la Generalitat de Catalunya i ha estat possible gràcies al seu suport.
Itinerari
0 CLAUSTRE
>Obra: Claustre, Antic Col·legi de Sant Ignasi, any 1750.
>Música: contrapunctus I de L’Art de la Fuga BWV 1080, J. S. Bach.
>Text: El que omple i satisfà l’ànima no és saber molt sinó sentir i assaborir les coses internament. (Exercicis Espirituals, 2)
1 COMPOSICIÓ
>Obra: Ullal d’Elephas Antiquus, de fa uns 170.000 anys, trobat al Tossal dels Cigalons (Manresa).
>Música: Kuru de El Thayambaka (Kerala, Sud de l'Índia).
>Text: El primer preàmbul és la composició veient el lloc. (Exercicis Espirituals, 47)
2 CRUCIFIXIÓ
>Obra: Crucifix, anònim, s. XIV, talla de fusta policromada.
>Música: Kyrie de la Messe de Nostre Dame, Guillaume de Machaut.
>Text: Imaginar Crist nostre Senyor al davant i posat en creu, i dialogar amb ell, de com de creador ha vingut a fer-se home i de vida eterna a mort temporal i a morir per mi. (Exercicis Espirituals, 53)
3 CREU
>Obra: Creu de terme de la Culla, Francesc Feliu i Joan Pere, s. XV, escultura en pedra.
>Música: Cantiga de Santa Maria n. 48 , Alfons X “El Savi”.
>Text: Això va durar una bona estona i després anà a agenollar-se davant d’una creu, a la vora, i donà gràcies a Déu. (El pelegrí, 31)
4 CONVERSIÓ
>Obra: Sales d’art del renaixement i el barroc, diversos autors, ss. XVI i XVII, pintura sobre fusta i escultura en fusta daurada i policromada.
>Música: “Der welcher wandert” de La Flauta màgica K.620, W.A. Mozart.
>Text: I com que era molt afeccionat a llegir llibres mundans i falsos que es diuen de cavalleria, en sentir-se bo demanà que li’n donessin per passar l’estona. Amb tot, en aquella casa no en van trobar cap dels que solia llegir i per això li donaren una Vita Christi i un llibre de la vida dels sants en castellà. (El pelegrí, 5)
5 NAIXEMENT
>Obra: Adoració dels pastors, Joan Grau (escultor) i Gabriel Adrià (daurador), entre 1642 - 1646, procedent del retaule del Roser de l’església de Sant Pere Màrtir del convent dels dominics (Manresa).
>Música: Sonata núm. 9 de Les sonates del Rosari, H.I. von Biber.
>Text: Mirar i contemplar el que fan, així com és el caminar i treballar, per tal que el Senyor sigui nat en suma pobresa i, al cap de tants treballs, de fam, de set, d’injúries i afronts, per morir en creu, i tot això per mi. (Exercicis Espirituals, 116)
6 SANT FRANCESC
>Obra: Sant Francesc d’Assís i Santa Clara, anònim, S. XVI, pintura sobre fusta, procedent del Convent de Santa Clara (Manresa), fons Fundació ARS-Garriga Mir.
>Música: Llegenda “Sant Francesc d’Assís predicant als ocells”, Franz Liszt.
>Text: Què passaria si jo fes això que va fer Sant Francesc? (...) Sant Francesc va fer això; jo, doncs, també haig de fer-ho. (El pelegrí,7)
7 MONTSERRAT
>Obra: Montserrat (el camí de la Creu), Josep Mestres i Cabanes, 1948, oli sobre tela.
>Música: Preludi de Parsifal, R. Wagner.
>Text: Seguí el seu camí de Montserrat, pensant com sempre en les gestes que volia realitzar per amor de Déu. (El pelegrí, 17)
8 TRINITAT
>Obra: Trinitat, Antoni Viladomat i Manalt, entre 1700 – 1755, oli sobre tela, Museu Nacional d’Art Catalunya (Antic fons dels museus).
>Música: Magníficat del Vespro della Beata Vergine, Claudio Monteverdi.
>Text: Durant la celebració de la missa, amb moltes llàgrimes i molt plàcides, amb moltes intel·ligències de la Santíssima Trinitat que m’il·lustraven l’enteniment fins a tal punt que em semblava que ni a força d’estudiar no sabria tant; i després, tornant sobre això, em semblava que el fet de sentir o de veure m’havia fet entendre més que si estudiés tota la meva vida. (Diari Espiritual, 52)
9 VISIÓ DE LA STORTA
>Obra: Visió de la Storta (Aparició de Crist a Sant Ignasi a les portes de Roma), Antoni Viladomat i Manalt, entre 1700 – 1755, oli sobre tela, Museu Nacional d’Art de Catalunya (Dipòsit de la Reial Acadèmia de BB AA de Sant Jordi, 1902).
>Música: Wir setzen uns mit Tränen de la Passió segons Sant Mateu, J.S. Bach.
>Text: En tots aquells viatges tenia grans visitacions sobrenaturals, com aquelles que tenia quan era a Manresa. (...)I un dia, quan era en una església a unes milles abans d’arribar a Roma, mentre pregava, sentí un canvi tan fort en la seva ànima i veié tan clarament que Déu Pare el posava amb el Crist, el seu fill, que no gosaria dubtar d’això: que Déu Pare el posava amb el seu fill. (El pelegrí, 95-96)
10 PENTECOSTA
>Obra: Pentecosta, Antoni Viladomat i Manalt, entre 1700 – 1755, oli sobre tela.
>Música: Prayer of the heart, J. Tavener.
>Text: Mentre estava allà, se li van començar a obrir els ulls de l’enteniment; i no és que tingués alguna visió, sinó entenent i coneixent moltes coses, (...) i això amb una il·lustració tant gran, que totes li semblaven coses noves. I no es poden declarar els detalls que va entendre aleshores, encara que van ser molts, sinó que va rebre una gran claredat en l’enteniment. (El Pelegrí, 30)
Conferència i inauguració
La nova experiència museística es presentarà aquest divendres, dia 17 de juny, en un acte amb la presència del regidor de Turisme i Festes, Joan Calmet, i Oriol Pérez Treviño, musicòleg i autor del projecte. Un dia abans, aquest dijous dia 16, el mateix Oriol Pérez pronunciarà la conferència “L’experiència estètica com aproximació a l’experiència transformadora de Sant Ignasi a Manresa”. Serà a la Sala Gran del Museu de Manresa (segona planta), organitzat per l’Associació per al Museu Comarcal de Manresa.