El Centre Històric engega una campanya per explicar que concentra més atractius que cap altre sector de la ciutat

“Al Centre Històric tenim de tot. Qui en dóna més?” és el lema de la campanya que posa en marxa l’Ajuntament de Manresa per posar dades sobre la taula que demostren que cap altre sector de la ciutat pot competir en oferta cultural, d’equipaments i comercial  amb el Centre Històric. La campanya té per objectiu contribuir, amb dades reals, a capgirar una percepció esbiaixada sobre la realitat de la Manresa antiga.


imagen

5.650 veïns i veïnes, 68 carrers i 25 places... Però també 3 teatres, 26 restaurants, 43 botigues de menjar, 60 botigues de roba i 87 establiments d’altres tipus, 25 apartaments turístics, un hospital, un alberg, 21 perruqueries, 9 farmàcies... A banda dels principals elements de patrimoni històric i monumental de la ciutat. Tot això es troba físicament al Centre Històric de Manresa, i totes aquestes dades, entre altres, apareixen a la campanya “Al Centre Històric tenim de tot. Qui en dóna més?”, que posa en marxa l’Ajuntament de Manresa.

 

L’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, juntament amb el Comissionat del Centre Històric de Manresa, Adam Majó, que ha ideat la proposta, n’han fet la presentació aquest migdia a l’Ajuntament.

 

La campanya neix per explicar, tal com ha fet el Comissionat des que va començar a treballar, que aquest àmbit de la ciutat, que consta del Barri Antic, un tram de les Escodines i un tram de Vic-Remei, no tant sols és el més monumental, el més bonic i el més icònic de la ciutat, sinó que és, també, el que disposa d’una oferta cultural, d'equipaments i comercial més extensa i variada. 

 

Amb aquesta campanya, l’Ajuntament vol posar dades sobre la taula que demostrin que cap altre sector de la ciutat pot competir en atractius amb el Centre Històric. Perquè el què sí que es constata és que hi ha una percepció esbiaixada sobre la realitat de la Manresa antiga i que aquesta visió injustament negativa és el principal obstacle a l’hora de solucionar alguns del problemes reals i a l’hora de reforçar el paper central del barri vell a la ciutat i a la comarca.

 

La campanya se centra principalment en l’edició de cartells, que es col·locaran en establiments de la ciutat, en cartelleres municipals (mupis) i altres espais publicitaris i mitjans. La imatge mostra una ruleta i xifra el nombre d’equipaments de tota mena de què disposa el Centre Històric. La voluntat no és fer una radiografia exacta i amb precisió absoluta, però sí fer obrir els ulls sobre la quantitat d’atractius que concentra el Centre Històric, potser sense que els propis manresans en siguin del tot conscients. 

 

El Centre Històric té problemes singulars, i per això l’Ajuntament considera s'han d'abordar de forma singular, però aquests problemes tenen més a veure amb el potencial, amb allò que podria ser i encara no és, que amb la realitat objectiva que és, ara ja, molt potent.

 

En la presentació d’aquest migdia, l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha assegurat que la campanya reforma “l’aposta que ha fet aquest govern pel Centre Històric, ja des de l’anterior mandat, però en l’actual encara més, amb la figura del Comissionat”. Per a l’alcalde, accions d’aquest estil serveixen per posar en valor el Centre Històric, “refermant tot allò que de fet ja s’ha començat a capgirar”. Junyent creu que cal seguir treballant per millorar el barri i la percepció que en tenen els seus propis habitants i també la resta de ciutadans.

 

L’alcalde ha recordat actuacions estratègiques que ja s’han començat a fer o es faran properament, com les obres al Museu Comarcal i l’entorn, i les dels Antics Jutjats per acollir dependències de la Generalitat. També ha esmentat les obres en carrers com Sobrerroca i Joc de la Pilota i entorn, i actuacions de menys abast però importants per a les persones que viuen al barri i que contribueixen a “reforçar el canvi de tendència que es va notant i que ha de tenir encara més força i contundència”.

 

Per la seva banda, el comissionat Adam Majó ha afirmat que “el Centre Històric no és un malalt terminal, com diu algú”, sinó que és una zona que té problemàtiques però alhora és “la més dinàmica i viva de la ciutat”. Majó considera que els problemes del barri són producte justament de la seva història: “el parc d’habitatges, els espais són antics i cal fer un sobreesforç per adaptar-lo a les necessitats del segle XXI, però alhora aquesta història és un signe de distinció i un gran potencial”. Per tant, el Comissionat creu que el Centre Històric és “un diamant en brut, que si el treballem lluirà més”.

 

En aquest context, ha afirmat Majó, la campanya neix per posar en valor que “el Centre Històric és viu, amb una oferta cultural o comercial de gran rellevància. Ho hem explicat amb números, fàcils d’entendre, i que estem convençuts que en alguns casos sorprendran, perquè sovint no som prou conscients de la xifra d’equipaments que concentra el Centre Històric”. El Comissionat ha remarcat el fet que la campanya “no pretén ser una radiografia exacta del que hi ha al barri, que a més és viu i canviant. Si hi ha aportacions seran benvingudes. Hem mirat de ser exhaustius, però poden faltar-hi coses, perquè hi ha molta diversitat”.

 

La pretensió és també, segons ha explicat Majó, és “provocar debat i reflexió”, i també contribuir a “recuperar l’orgull de viure o treballar al rovell de l’ou de la ciutat”.

 

Sessions monogràfiques sobre diverses temàtiques del Centre Històric

 

Paral·lelament a aquesta campanya, el Comissionat del Centre Històric ha començat a organitzar sessions monogràfiques sobre temàtiques diverses vinculades amb aquest sector de la ciutat, obertes a la ciutadania, i amb la participació de tècnics municipals i experts o persones coneixedores dels diversos àmbits.


Les primeres sessions d’aquest cicle seran:

 

-Enllumenat al Centre Històric: Els diversos sistemes d’enllumenat que conviuen al barri, normatives, característiques, percepció dels veïns, propostes de millora... Hi participaran responsables polítics i tècnics municipals de l’àrea de Xarxes i Eficiència Energètica. Tindrà lloc a final de setembre.

 

-Cooperatives d’habitatge. Amb exemples de diverses experiències d’aquest tipus. Tindrà lloc a final d’octubre.

 

D’altra banda, també per al setembre s’està preparant un Itinerari poètic per terrats del Centre Històric, espais de gran valor però lògicament lluny de l’abast de la gent pel fet de ser majoritàriament privats. Igualment, s’està començant a gestar la idea de crear una Fira de Joieria d’Autor al Centre Històric.

 

Comissionat, cinc mesos de feina

 

El nou Comissionat del Centre Històric va prendre possessió del càrrec l’1 de febrer passat. Es tracta d'una figura de nova creació, de lliure designació, prevista en els acords entre els grups polítics que actualment formen el govern municipal. La creació d’aquesta figura era una prioritat de l'equip de govern municipal i responia a la voluntat de fer actuacions adreçades a continuar recuperant el Centre Històric de la ciutat.

 

La feina d’Adam Majó té com a principals eixos de treball l’habitatge, l’activitat econòmica, la situació social i l’espai urbà. Majó ha començat a treballar de manera transversal, en contacte amb totes les àrees, i també en col·laboració amb les entitats i agents que treballen per millorar les condicions del Centre Històric.

 

El Comissionat treballa en projectes en diverses línies i en la roda de premsa d’avui també ha aprofitat per fer balanç de la feina:

 

-Omplir buits. Es tracta de buscar i donar ús a edificis buits, començant pels que estan situats en punts estratègics i que tenen caràcter singular i valor patrimonial. Destaquen en aquest àmbit les obres iniciades al Museu Comarcal, i les que hi ha previst iniciar als Antics Jutjats. El Comissionat ha explicat que “al llarg d’aquest mandat esperem també donar bones notícies per a sectors com la reforma, l’Anònima o la Fonda de Sant Antoni, entre altres”.


-Millores en l’espai públic. Promoure actuacions com enderrocs, creació i esponjament de l’espai públic, etc.  Destaquen l’obertura d’un nou espai públic a la Muralla, la nova plaça que s’està obrint en aquest moment entre els carrers Mel i Urgell, “molt ben rebuda pels veïns”... intervencions “que no llueixen tant però són necessàries” al paviment en sectors com la plaça Gispert, Valldaura o carrer Sant Francesc, i la intervenció en fase d’estudi per obrir el passatge Aiguader, a les Escodines.

 

-Potenciar els itineraris comercials i de passeig del Barri Antic, sobretot als sectors de carrer Sant Miquel, Sobrerroca i Alfons XII. Amb millores a la il·luminació, definició d’itineraris escolars, potenciament de les activitats a la Plaça Major, etc. El Comissionat destaca en aquest sentit l’auge de noves activitats a la plaça i també en l’eix que forma amb el Parc de la Seu, un sector (plaça i parc) en què “totes les activitats que s’han organitzat han tingut un èxit notable”. També ha esmentat les prop de deu obertures d’establiments comercials dels darrers dos mesos al Centre Històric, cosa que demostra una certa revifalla de l’activitat comercial al sector.

 

-Habitatge. Sobretot pisos vells que necessiten rehabilitació, a través de fórmules diverses (masoveria urbana, intervenció pública directa, acords amb propietaris...). En aquesta línia, Adam Majó explica que s’ha percebut cert interès darrerament pe part del sector privat, que es treballa per incentivar la creació de cooperatives d’habitatge, i que s’està estudiant crear ajuts a la rehabilitació, en funció del pressupost disponible.

-Percepció. El Centre Històric té un problema de percepció negativa i el Comissionat treballa per revertir-la de dues maneres: generant notícies positives, i destacant els avantatges de viure o treballar al Centre Històric. La presentació de la campanya d’avui o el concurs de guarniment floral als balcons que va tenir lloc aquesta primavera són exemples d’aquesta línia de treball.

Documents relacionats

  • imagen