Manresa obté el sòl necessari per tirar endavant el projecte de construcció de la nova plaça de la Bonavista

L’Ajuntament de Manresa ja disposa del sòl necessari per desenvolupar una de les operacions clau d’aquest mandat i de l’urbanisme manresà: la plaça de la Bonavista. La setmana passada es va signar l’acord d’adquisició de la finca que quedava pendent per permetre la construcció en aquest sector d’una rotonda amb la seva geometria definitiva. Amb una inversió d’1,58 milions d’euros, és previst que les obres es portin a terme durant el 2017. 


imagen

La nova la plaça de la Bonavista, amb una inversió d’1,58 milions d’euros, és el projecte urbanístic més important d’aquest mandat municipal. La inversió servirà per ordenar un punt central de la ciutat, millorar la mobilitat al sector i obtenir més espai per als vianants. La setmana passada es va resoldre l’últim aspecte que quedava pendent: l’adquisició de la darrera finca, amb la qual cosa el consistori ja disposa de tot el sòl que permetrà executar la plaça amb la seva geometria definitiva. Es previst que les obres es facin al llarg del 2017.

 

Aquesta tarda s’ha fet la presentació de l’acord per a l’adquisició de la finca, en una roda de premsa a l’Ajuntament de Manresa, amb l’alcalde Valentí Junyent i el regidor de Planejament i Projectes Urbans, Marc Aloy.

 

L’Ajuntament ja ha signat amb la propietat l’acord de compravenda d’aquesta finca, situada a la carretera de Vic número 102. La compra té un cost de 594.987,54 euros, que s’abonaran amb diversos pagaments: una paga i senyal de 15.000 euros abans d’acabar aquest any, i tres pagaments els anys 2017, 2018 i 2019. Això vol dir que la compra de la finca quedarà totalment liquidada dins d’aquest mandat i no suposarà cap càrrega per a propers governs municipals.

 

L’adquisició d’aquesta finca permetrà executar la plaça amb la geometria definitiva i afrontar finalment una qüestió urbanística que perdura des de fa dècades. El projecte substituirà el que es va aprovar en el mandat municipal anterior i presenta diversos avantatges, com ara la millor funcionalitat i més capacitat de la rotonda, ja que en tenir l’anella més ampla (10 metres, 2 més que el projecte anterior) permet habilitar 2 carrils reals per al trànsit.

 

Podeu consultar plànols de la gemoetria de la nova rotonda en aquest enllaç. A partir d'ara s'elaborarà el projecte executiu. 

 

El nou projecte es preveu que englobi el conjunt de l’espai entre el Passeig de Pere III, la carretera de Vic i el carrer Mossèn Jacint Verdaguer, i el diàmetre total de la rotonda serà de 46 metres. Respecte la solució anterior, el projecte preveu una millora notable de la continuïtat i de les amplades de les voreres per als vianants, especialment al xamfrà de la carretera de Vic amb la carretera de Santpedor. Així mateix, la rotonda podrà ser centrada, i per tant permetrà unes connexions molt més clares amb tots els carrers de l’entorn.

 

La plaça de la Bonavista és un dels projectes històrics i estratègics per a la ciutat de Manresa. Nexe d’unió entre el Passeig i la Fàbrica Nova, és la peça que farà de ròtula en un sector clau de la ciutat, a la confluència entre Passeig, carretera de Vic, carretera de Santpedor i carretera del Pont de Vilomara. En el projecte que s’havia aprovat anteriorment, el maig de de 2015, es va dissenyar una rotonda ajustada a l’espai disponible i no preveia l’adquisició de les finques afectades. Posteriorment es va considerar que valia la pena fer les adquisicions per tal de construir una rotonda definitiva i amb les dimensions pròpies d’una infraestructura que ha de suportar un trànsit tan elevat.

 

Conveni amb la Diputació

 

L’any 2015, l’Ajuntament i la Diputació van pactar el traspàs a la ciutat de la carretera de Santpedor, entre la Bonavista i el parc de l’Agulla. El traspàs anava acompanyat d’un finançament d’1,58 milions d’euros, el cost estimat de la reurbanització de tota la travessia traspassada. Ja aleshores es va acordar que aquests diners s’utilitzarien per fer una rotonda a la Bonavista i 100 metres de vorera de la carretera de Santpedor. El conveni signat amb la Diputació estableix que les obres s’han d’acabar el desembre del 2017 i aquesta és la previsió amb què treballa l’Ajuntament.

 

Pla de millora urbana i construcció d’un edifici singular

 

Paral·lelament al projecte d’urbanització de la rotonda, l’Ajuntament ja està treballant en trobar les complicitats necessàries per tirar endavant el pla de millora urbana del sector, inclòs al Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) aprovat inicialment i que inclouria la construcció d’un edifici singular al solar annex a la rotonda. L’operació serviria per recol·locar el sostre de les finques afectades i el nou edifici ajudaria a tancar la plaça.

 

Aquest pla de millora urbana ha de permetre recuperar una part de la inversió feta en l’adquisició del conjunt de finques de la Bonavista des dels anys 90.

 

L’Ajuntament considera que el balanç econòmic final de l’operació serà favorable. L’adquisició de finques comporta un retorn econòmic per al consistori en el desenvolupament futur dels aprofitaments urbanístics fixats pel planejament.

 

En la roda de premsa de presentació, l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha remarcat que el projecte es farà realitat finalment “gràcies a la feina d’equips de govern que ens han precedit”, als quals “no seria just no agrair-los la tasca”. De fet, el projecte arrenca des dels anys 30 del segle passat, i més recentment, a partir dels anys 90, els successius equips de governs han treballat per l’adquisició de fins a 11 finques al sector. En el mandat anterior, “es va assolir l’acord amb la Diputació que ha permès finalment arribar on soma ara”, ha explicat l’alcalde, qui hi ha afegit que “es tracta d’una obra molt important, de consens, que és un pas endavant en la mobilitat i que estructura una part significativa de la ciutat”.

 

Junyent també ha destacat el fet que el pagament de la finca es realitzarà íntegrament dins d’aquest mandat, i per tant no hi haurà en cap cas rèmores econòmiques per a futurs governs. En aquest sentit, ha remarcat la feina tant de polítics com de tècnics municipals i ha agraït la col·laboració i implicació de la família propietària de la finca, que s’ha avingut a acordar un cobrament a terminis.

 

Al seu torn, el regidor de Planejament i Projectes Urbans, Marc Aloy, ha remarcat els tres grans objectius de la urbanització de la rotonda: “ordenar un punt central de la ciutat, millorar la mobilitat d’un sector estratègic i obtenir més espai per a visitants”. Aloy  ha destacat la funcionalitat de la nova rotonda, amb més amplada de calçada que el projecte precedent, que permetrà que hi hagi dos carrils de circulació reals, i el fet que millorarà les connexions amb els vials de l’entorn. Aloy ha recordat que és un projecte “històric i estratègic” i també s’ha referit al pla de millora urbana que està en projecte, amb un edifici que podria tenir diversos usos. Un pla de millora que serà “la solució òptima” per urbanitzar el sector en aquests moments “de dificultats econòmiques”.

  

Antecedents. Un projecte històric

 

La urbanització de la Bonavista és un projecte històric de la ciutat de Manresa però que fins ara no s’ha pogut desencallar. En nombrosos documents, ja des del primer terç del segle XX, apareixia el projecte:

 

Pla de Reforma i Eixample de Manresa (1933). Josep Firmat i Ferran Tarragó dibuixen la prolongació de la carretera del Pont de Vilomara fins a la intersecció amb la carretera de Vic, per tal de connectar-la amb el Passeig. Hi ha la primera afectació de finques.

 

Proposta de 1958. La Comissió Provincial d’Urbanisme, sota la direcció de l’arquitecte Manuel Baldrich, redacta una nova proposta de planejament urbanístic que parteix, sobretot, de la configuració del sistema viari i d’un creixement nuclear dels barris amb la previsió que cadascun d’ells tingui una plaça. La proposta preveu reconvertir les dues illes de cases de la Bonavista en zones verdes creant un nou centre de la ciutat. Totes les finques quedarien afectades.

 

Pla General d’Ordenació 1964. Es mantenen les afectacions de les finques.

 

Pla General de 1981. El primer planejament des de la recuperació de la democràcia planteja una gran rotonda a la Bonavista per tal de facilitat la mobilitat entre les carretera de Vic, Santpedor i Pont de Vilomara, i el Passeig. Totes les finques queden afectades.

 

Pla General de 1997. Manté l’afectació de totes les finques. Preveu una plaça-rotonda de 60 metres de diàmetre.

 

POUM 2015 (Aprovació inicial, març 2015). Manté tot l’espai lliure actual com a sistema viari però planteja un Pla de Millora Urbana per recol·locar el sostre de les finques afectades en un nou edifici singular, que ajudi a tancar la plaça, permeti evitar més expropiacions i ajudi a recuperar part de la inversió en expropiacions.

Documents relacionats

Plànols projecte rotonda Bonavista
  • imagen