L'Ajuntament presenta el Pla d'Emergències, de Seguretat i Protecció Civil de la Festa Major

Per primer cop es comptabilitzarà els assistents al Parc de l’Agulla pel Castell de Focs. D’altra banda s’inclou l’Alternativa en tots els plans d’emergències, seguretat i protecció civil com a part integrant de la Festa Major de Manresa en tot el seu conjunt.


imagen

El Pla Específic Municipal d’Emergències, Seguretat Ciutadana i Protecció Civil en les àrees de pública concurrència de la Festa Major, inclòs la Festa Major Alternativa, i concretament del Correfoc, així com el Pla d’Autoprotecció del Castell de Focs, han estat presentats aquest matí pel regidor de Turisme i Festes de l’Ajuntament de Manresa, Joan Calmet; el cap de la Policia Local, Jordi Mora; el sotsinspector de la Policia Local, Miquel Martinez; i la tècnica de Protecció Civil; Montse Cambray.

 

El regidor Calmet ha destacat com a novetat important que enguany es comptabilitzarà el públic assistent al Parc de l’Agulla durant l’acte del Castell de Focs. Aquesta dada és un dels grans misteris de la festa manresana i que, finalment, es resoldrà en aquesta edició.

 

Per la seva banda, Montse Cambray ha explicat que des de Protecció Civil de Manresa aquest any s’ha actualitzat el Pla Específic Municipal per Emergències en àrees de pública concurrència de la Festa Major, on s’ha inclòs tots els actes de la Festa Major Alternativa. També s’ha actualitzat el PEM del Correfoc. Igualment, s’ha homologat el Pla d’Autoprotecció del Castell de Focs, que segons la nova normativa (30/2015) constata que, per les característiques d’aquest acte (que són: 1. Actes de foc amb més de 200 kg de matèria reglamentada dels artificis de pirotècnia i 2. Espai delimitat amb més de 20.000 persones), requereix un Pla d’Autoprotecció.

 

Aquest any pel Castell de Focs del dia 28 d’agost s’utilitzaran 204 kg de pirotècnia i durant el Correfoc del dia 29 uns 240 kg.

 

Al llarg de tota la Festa Major hi haurà muntada a la plaça Sant Domènec una caseta d’obra, cedida per l’empresa Cots i Claret, per fer front a les primeres intervencions mèdiques a part de les ambulàncies i equips a peu de la Creu Roja, que hi haurà durant tots els actes segons l’afluència de públic.

 

Per dur a terme la coordinació entre tots els cossos de seguretat, emergències, entitats, etc. s’han fet varies reunions preparatòries per tal que durant els actes de Festa Major vagi tot rodat. Igualment, tots els plans s’han informat als responsables de Protecció Civil dels Serveis Territorials a la Catalunya central i al CECAT.

 

Correfoc

 

Aquest any l’itinerari serà el mateix que es va fer l’any passat: plaça Major, c. Sant Miquel, c. de les Piques, pl. d’en Creus, c. Arbonés, pl. Montserrat, c. Santa Maria, pl. Gispert, c. Vilanova, Plana de l’Om, c. Nou, c. Metge Planes, pl. Pedregar, c. Pedregar, pl. del Carme, c. Cap del Rec i arribada a la pl. Major.

 

A partir de les 14 h, estarà prohibit estacionar i es restringirà el pas de vehicles en tota aquesta zona del nucli antic.

 

Un any més el Centre de Coordinació es muntarà a la plaça Europa. Es comptarà amb la presència de la Creu Roja amb 30 sanitaris a peu situats en el recorregut del Correfoc i senyalitzats amb banderoles, i 2 fixes a l’hospital de campanya, 8 ambulàncies equipades cadascuna d’elles amb 1 DEA i 1 d’elles amb la presència d’un DUI (infermer/a).

 

SEM i Althaia seran presents a l’hospital de campanya amb 1 metgessa, 1 infermera i 1 administrativa, i a la Clínica Sant Josep es disposarà d’1 oftalmòleg present durant tot el Correfoc. També hi participaran els bombers amb 7 persones,1 camió petit i 1 tot terreny, si no hi ha cap emergència.

 

L’ADF aportarà 1 vehicle tot terreny amb 1 voluntari de l’ADF, 1 bomber i 1 sanitari. La Policia Local de Manresa i Mossos d’Esquadra també hi estaran presents.

 

La reunió de coordinació es farà a l’Alberg del Carme abans de començar el Correfoc, a les 20 h.

 

Castell de Focs

 

El Centre de Control Alarma i Comunicacions es muntarà dins el Parc de l’Agulla al costat del Camí dels Ametllers. Al costat s’hi posarà l’hospital de campanya. Per la seva banda, Creu Roja hi serà present amb el corresponent coordinador, 10 sanitaris a peu, 2 ambulàncies Classe B i 1 ambulància Classe C.

 

A més a més, també i haurà 15 voluntaris de Creu Roja als accessos del Parc, que repartiran més de 2.000 polseres identificatives per als menors d’edat, per tal que en cas de pèrdua es puguin localitzar els seus tutors amb rapidesa i seguretat. S’aconsella els tutors dels infants que aquests portin algun tipus d’identificació en cas que no duguin les polseres.

 

Enguany Aigües de Manresa cedeix 1 socorrista aquàtic amb l’embarcació i el corresponent barquer.

 

Durant la descàrrega i muntatge de tota la pirotècnia de l’espectacle, tant a la zona de seguretat com a la de llançament, hi haurà la presència de vigilants de seguretat privada.

 

Per fer front a possibles incendis, es comptarà amb la presència de l’ADF Pla de Bages amb uns 10 voluntaris, 1 camió i 2 tot terrenys equipats amb motobomba.

 

En el Centre de Control Alarma i Comunicacions de Protecció Civil es comptarà amb la presència dels representants de cada grup operatiu que col·laboraran durant tot l’acte: Policia Local de Manresa, Policia Local de Sant Fruitós, Policia Local de Santpedor, Mossos d’Esquadra de Seguretat Ciutadana i de Trànsit, Policia Nacional, Guardia Civil, ADF Pla de Bages, Creu Roja, SEM, i els serveis de Manteniment i Cultura de l’Ajuntament de Manresa.

 

A les 21 h es farà una reunió de coordinació de totes les actuacions al Centre de Control Alarma i Comunicacions.

 

Es reforça la seguretat per garantir el gaudi de la festa

 

Al seu torn, la Policia Local de Manresa es reforça per la Festa Major per tal de garantir la seguretat i el bon funcionament del serveis públics. Als torns habituals de servei s’afegeix una cinquantena  de presències policials addicionals.

 

El dispositiu preveu reforços i solapaments de torns que permetran tenir sota control els moments de més afluència de públic  durant els actes més populars. 

 

Així, el Castell de Focs, el Correfoc i el Ball del Correfoc són els actes que més policies concentraran. Patrulles uniformades i no uniformades tindran assignades diferents tasques que variaran en funció de la naturalesa de l’acte i l’horari. Per aquest motiu es muntaran patrulles coordinades i connectades de Policia Local i Mossos d’Esquadra. A la vegada es controlarà la venda ambulant i no autoritzada d’alcohol amb patrulles no uniformades que vetllaran per tal que no es vengui alcohol a menors.

 

A més a més, es programaran punts de control d’alcoholèmia a les zones properes als actes i s’efectuaran inspeccions de Policia Administrativa en els actes de més concurrència. Es controlarà els horaris de finalització dels actes i hi haurà especial atenció a les actituds incíviques i els il·lícits penals.

 

El dispositiu de Festa Major de la Policia Local de Manresa, es complimenta i es coordina amb el de Mossos d’Esquadra. Ambdós cossos de seguretat disposaran d’una freqüència compartida durant els dies de Festa Major.

 

D’altra banda, al Centre de Coordinació de Protecció Civil que es muntarà pel Castell de Focs i pel Correfoc hi haurà representants de tots els cossos de seguretat, incloent-hi els caps operatius del dispositiu comú de Mossos d’Esquadra i Policia local, que supervisaran  junts el desenvolupament del servei fins a la finalització dels actes

 

Campanya de Prevenció del Consum d’Alcohol i Drogues per la Festa Major

 

Al llarg dels darrers anys la Comissió Tècnica de Drogodependències del Bages ha desenvolupat una sèrie d’actuacions al voltant de  la prevenció de les drogodependències i altres addiccions, majoritàriament adreçades a adolescents i joves.  La Comissió està formada per representants tècnics de diversos departaments municipals i també per membres d’altres institucions o entitats de la ciutat.

 

De l’Ajuntament de Manresa hi participen tècnics de la Unitat de Sanitat (que n’ exerceix la coordinació), de Serveis Socials, de Joventut i de la  Policia Local. També hi participen tècnics d’Althaia ( CAS, CESMIJ ), de Joventut del Consell Comarcal, dels Mossos d’Esquadra, del departament d’Educació de la Generalitat i de l’Agència de Salut Pública de Catalunya.

 

Seguint les directriu de la Comissió Tècnica de Drogodependències i les recomanacions sobre el consum d’alcohol i altres drogues en les festes locals de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, l’Ajuntament de Manresa ha programat les següents actuacions per aquesta Festa Major:

 

Activitats prèvies als dies de Festa Major

 

Conscienciació en la dispensació responsable d’alcohol adreçada als comerços dispensadors d’alcohol  i bars del centre de la ciutat (grans superfícies comercials, queviures oberts 24 h i bars). En els dies previs a la Festa Major s’ha enviat una carta de conscienciació per la dispensació responsable d’alcohol, signada per les regidories de Salut i Comerç, demanant la seva col·laboració en la prevenció del consum en menors. Amb la carta s’ha adjuntat el fulletó “Alcohol per un consum responsable” on es dona consell, i es recorda la normativa vigent en relació a la prevenció, consum, dispensació, promoció i publicitat d’alcohol i les sancions per incompliment segons l’article 15 de la Llei 20/1985.

 

Activitat adreçada al personal dispensador de begudes de les barres als carrers per la Festa Major. Una setmana abans de la Festa Major s’ha realitzat el Curs de formació: “Dispensació responsable d’alcohol”, impartit per formadors de la Unitat de Salut de l’Ajuntament,  la Policia Local i la Creu Roja de Manresa.

 

Activitats durant els dies de Festa Major adreçades als joves

 

Els “Àngels de nit”

 

El projecte “ Àngels de Nit “ pretén sensibilitzar i formar alguns joves com a “agents de salut” que fomentin els hàbits de vida saludable - entre iguals – en els diferents espais d’oci. Són joves voluntaris que volten pels carrers de festa per donar suport i informació als joves que ho desitgin sobre consum de drogues, sexualitat, etc.

 

Aquest projecte s’ha posat en marxa amb la col·laboració dels alumnes dels mòduls de formació professional de dinamitzadors socioculturals del Guillem Catà.

 

Durant els anys 2014 i 2015 es van realitzar un total d’11 sortides a Manresa i comarca, de les quals, una de les intervencions més important es va donar durant la Festa Major del2015 aManresa.

 

Programa SOM.NIT

 

És un projecte d’informació, prevenció i reducció de riscos en el consum de drogues a tot el territori català. Està gestionat per Creu Roja Joventut i compta amb el suport de l’Agència Catalana de Joventut i de l’Agència de Salut Pública de Catalunya.

 

Els dies 27,28 i 29 de la Festa Major s’instal·larà la carpa SOM.NIT a la Plana de l’Om. Es tracta d’un servei de punt d’informació que ofereix informació i pautes útils per reduir els riscos associat al consum d’alcohol i drogues. Aquest servei ofereix als joves interessats: material informatiu sobre drogues i altres temes de salut, preservatius gratuïts i suport i assessorament personal i confidencial, així com aigua i galetes gratuïtes i el servei de la prova de l’alcoholèmia per aquells usuaris que ho sol·licitin.

 

Tanmateix s’oferirà informació del transport públic. Els agents encarregats de desenvolupar les intervencions són voluntaris/àries de Creu Roja Joventut degudament formats per desenvolupar aquesta tasca, anomenats Joves Agents de Salut. Els voluntaris del SOM.NIT  també surten pels carrers i al final de la intervenció emeten un informe sobre els locals que dispensen alcohol, les condicions de seguretat, etc

 

Bus urbà. Actuacions:

 

Servei gratuït de Bus Nocturn:

 

Com en les darreres edicions de la Festa Major, en aquesta també s’oferirà el servei de Bus Nocturn gratuït que connectarà el centre amb la zones de ponent, nord i llevant de la ciutat.

 

El servei de Bus Nocturn s’iniciarà a les 22.15 h (quan acabi el servei regular) i finalitzarà a les 04.00 h, des del divendres 26 fins al dilluns 29 d’agost amb una freqüència de pas per parada de 30 minuts i realitzant el recorregut de les Línies de F6 i F7, excepte dissabte que es tallarà l’accés a la Muralla del Carme (a causa de la celebració de l’acte “Muralla en Festa”) i la parada del centre serà a Valldaura.

 

Durant la resta d’horari es poden utilitzar les diferents línies de bus urbà per anar al centre i gaudir de la Festa Major.

 

Reforç especial el diumenge 28 d’agost:

 

El diumenge de Festa Major, es reforçarà la Línia Festiu (L6 i L7) de Bus Manresa amb un segon bus en servei, de manera que aquesta línia tindrà una freqüència de pas per parada de 30 minuts. La Línia Festiu connecta el centre amb les zones de ponent, nord i llevant de la ciutat.

 

Aquest dia tindrà lloc uns dels actes de la Festa Major que generen més mobilitat com és el Castell de Focs al Parc de l’Agulla. Així, el servei de transport públic urbà farà parada a l’Avinguda dels Dolors – Alcalde Prunés i d’aquí el viatger podrà enllaçar amb l’itinerari habilitat de vianants que portarà al Parc de l’Agulla (tant d’anada com de tornada).

 

Com a novetat aquest any, Bus Manresa realitzarà un servei gratuït amb 2 vehicles que recolliran les persones que ho vulguin a la parada de l’Alcalde Prunés (Avinguda dels Dolors) i els durà al centre de la ciutat a les 22.45 h. Aquest servei s’afegeix al del Bus Nocturn (L6 i L7) amb la finalitat que tots els ciutadans puguin tornar del Parc de l’Agulla amb transport públic

 

Adaptació dels servei BUS MANRESA i Bus Nocturn a les afectacions al trànsit per Festa Major:

 

Com en les darreres edicions de la Festa Major, el dissabte 27 d’agost amb motiu de l’acte “Muralla en Festa” es tallarà la Muralla del Carme entre la Ctra. de Vic i la Ctra. Cardona, de manera que els serveis Bus Manresa (L1, L2, L3 i L4) i Bus Nocturn adaptaran els recorreguts i parades als canvis de trànsit establerts, mantenint l’aproximació del servei al centre de la ciutat.

 

Per a més informació d’horaris i parades dels serveis informats podeu consultar la web www.manresabus.com.

Documents relacionats

  • imagen