Els treballs tindran una durada de dos mesos i es faran en dues etapes. La primera no té afectacions per al trànsit. La segona, que afecta el tram des de l’enllaç amb la C-25 cap a Rajadell, comportarà talls en el tram rural del camí.
L’Ajuntament de Manresa ha iniciat aquesta setmana una actuació que té l’objectiu de millorar l’itinerari de vianants i bicicletes al Camí de Rajadell. Es tracta d’un dels projectes guanyadors dels pressupostos participatius 2016, que va ser presentat per l’entitat Meandre. Les obres, que tenen una durada prevista de dos mesos, es duran a terme en dues etapes. La primera no té afectacions per al trànsit. La segona, que afecta el tram des de l’enllaç ambla C-25cap a Rajadell, comportarà talls en el tram rural del camí.
Aquest migdia s’ha fet la presentació de l’actuació i una visita a les obres, amb l’assistència del regidor de Planejament i Projectes Urbans, i Entorn Natural, Marc Aloy; el cap de servei de Paisatge de l’Ajuntament de Manresa, David Closes; el president de Meandre, Ignasi Cebrian, i altres representants de l’entitat, entre altres.
El Camí de Rajadell es diferencia en diferents trams d’acord amb la funcionalitat viària que desenvolupa cadascun dels seus trams. El primer tram, entre la ciutat i l’enllaç amb l’autopista C-25, està situat en uns terrenys de sòl urbanitzable amb un pla parcial aprovat que en el futur serà substituït per les avingudes i passeigs previstos pel planejament. Aquest tram, actualment, suporta de forma provisional un intens trànsit de cotxes i camions entre la ciutat ila C-25. Elsegon tram de camí, el que es desenvolupa de l’enllaç dela C-25cap a l’oest, es troba situat en sòl no urbanitzable i suporta un trànsit rodat propi de l’entorn agrari.
Dos criteris d’actuació diferenciats
Les actuacions previstes seran diferenciades i responen a les dues tipologies funcionals que actualment es produeixen al camí. Una es farà al tram entre l’enllaç ambla C-25i el camí que es dirigeix cap a l’àrea esportiva del Congost; en aquest tram es crearà un espai de pas per als vianants i les bicicletes independent de la traça del camí.
El segon criteri d’actuació es planteja al tram clarament rural del camí; en aquest tram el criteri consisteix en situar diferents elements –discontinus– de pavimentació i mobiliari que li treguin el caràcter de carretera que actualment té. En aquest sentit, a les cruïlles del camí s’hi creen unes zones diferenciades, pensades com a punts d’estada, que consisteixen en l’execució d’un paviment diferenciat, la ubicació d’un banc i d’un arbre, i la retolació del paviment amb textos que recorden el caràcter d’espai compartit del camí entre vianants i vehicles.
Al primer tram del camí, és previst d’executar un camí lateral pavimentat amb tot-u compactat. Les actuacions de pavimentació al segon tram de camí consisteixen en la creació d’unes catifes amb paviment de formigó (llis i tractat a l’àcid) eliminant una porció de l’aglomerat asfàltic existent.
El projecte preveu construir un petit muret de pedra seca al punt d’actuació situat a la cruïlla amb el pont sobrela C-25.Aixímateix, es preveu executar una cuneta de terra al llarg del camí entre l’enllaç ambla C-25i la cruïlla amb el camí cap al Congost. En aquest tram també es preveu instal·lar dos tubs de drenatge que donen continuïtat a la cuneta.
El projecte es completa amb la col·locació dels elements següents: bancs formats per taulons de fusta, pilones-tauló per a barrar el pas dels vehicles i senyals d’orientació geogràfica de la xarxa de camins.
El pressupost del projecte és de 49.700 euros, dels quals 25.000 provenen dels pressupostos participatius.