La recentment renovada sala d’actes de l’Institut Lluís de Peguera va ser escenari ahir de la presentació d’una mostra dels projectes que es van dur a terme als centres educatius de la ciutat durant el curs passat. Un acte, presidit per l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, que és la inauguració oficial del curs escolar i en què els protagonistes són els propis alumnes i els seus professors.
Un projecte radiofònic RàdioGOTA de l’escola La Sèquia. Un taller de dansa catalana per a infants de l’escola Sant Ignasi. Un recull de contes tradicionals anglosaxons per explicar en veu alta de l’escola FEDAC. Un joc d’electricitat acompanyat d’un projecte de biosostenibilitat de l’Institut Lacetània i l’actuació musical de la Coma Big Band del Conservatori de Música de Manresa són una mostra dels projectes que es van desenvolupar als centres educatius de la ciutat durant el curs passat, i que aquest dimarts han estat presentats, en un acte amb la presència de l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, a la sala d’actes de l’Institut Lluís de Peguera.
Per segon any consecutiu aquest acte surt del consistori -fins ara la inauguració de curs escolar es feia al Saló de Sessions de l’Ajuntament- i se centra en les experiències educatives i vitals dels autèntics protagonistes dels projectes, els alumnes i els seus professors.
Tots els projectes van ser molt ben rebuts pel públic que omplia la sala, i l’acte va esdevenir una reivindicació de la bona feina educativa dels professionals i del treball en equip. També va servir per fer un reconeixement als alumnes de cicles formatius amb millors expedients acadèmics.
L’acte va ser presentat per la regidora d’Ensenyament, Mercè Rosich, i presidit per l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent. També hi va assistir el director de Serveis Territorials, Antoni Massegú, i la directora de l’Institut Lluís de Peguera, Assumpta Pla.
En el torn de parlaments, l’alcalde Valentí Junyent va explicar que l’acte serveix per “posar en valor la gran feina de la comunitat educativa”, i hi va afegir que “l’escola educa, com la família i la societat. Tots plegats som responsables de dotar els infants d’eines suficients per construir el seu propi projecte de vida des de la responsabilitat”. L’alcalde es va mostrar convençut que “l’educació és l’eina principal per construir un país avançat, amb una societat cohesionada i una economia competitiva, i ens ha d’ajudar a aconseguir una societat desenvolupada, rica en oportunitats de creixement personal i col·lectiu”.
L’acte d’ahir, va considerar l’alcalde, va constituir també un “reconeixement merescut a totes les persones que, sense fer gaire soroll, treballeu a les nostres escoles per aplanar camins que assegurin oportunitats iguals per a tothom”. Finalment l’alcalde es va referir també al missatge que hi ha escrit sobre els vitralls de la sala d’actes: “Que la llibertat banyi la llum de totes les coses”.
Al seu torn, el director territorial, Antoni Massegú, també va assegurar que “avui hem pogut comprovar que Manresa és una ciutat innovadora des del punt de vista educatiu, amb professionals que posen l’alumne al centre el procés d’aprenentatge”, i va remarcar l’autonomia que tenen els centres de tirar endavant els projectes que considerin més adients “per al seu projecte educatiu i per a les necessitats dels seus alumnes”.
Els projectes educatius presentats enguany davant la comunitat educativa manresana van ser: RàdioGota de l’Escola la Sèquia, Dansa a l’escola de l’escola Sant Ignasi, Man in the mirror i e-twinning. Human Rights and Traditional Tales de l’escola FEDAC, i Joc d’electricitat i Projecte de biosostenibilitat NATVREMA de l’Institut Lacetània.
1. RàdioGOTA. Escola La Sèquia
Des de fa cinc cursos escolars, l’Escola La Sèquia realitza un programa de ràdio amb els alumnes de 5è i 6è. El programa s’emet per megafonia, però des d’aquest curs, els divendres també es pot visualitzar en directe pel blog de l’escola, i els pares ho poden seguir gràcies a una aplicació a l’’smartphone’.
De dilluns a dijous el programa s’emet a les 9 del matí i té una durada de tres minuts. D’aquesta manera quan els pares acompanyen els fills a classe el poden escoltar, i els divendres s’emet en horari de tarda en l’horari de sortida de l’escola.
De dilluns a dijous es realitza un programa informatiu, on entre d’altres s’informa del menú del dia, activitats i els aniversaris del dia. Els divendres el programa té una durada de deu minuts i s’expliquen activitats per fer al cap de setmana a la ciutat i es comenten altres temes d’interès.
Es tracta d’un treball curricular transversal en el qual es treballa l’expressió oral, l’expressió escrita, la cerca d’informació, etc.
La presentació del projecte va anar a càrrec de cinc alumnes que han simulat un programa dels que a diari fan a l’escola.
2. Dansa a l’escola. Escola Sant Ignasi
Es tracta d’una activitat que es realitza en col·laboració amb l’Agrupació Cultural del Bages. Es va iniciar el curs passat amb la participació de les escoles FEDAC-Manresa, Sant Ignasi i Pare Algué, i que aquest curs 2016-17 es realitzarà a les escoles Pare Algué, Sant Ignasi i Serra Húnter.
Tant el curs passat com en aquest hi participen una seixantena d’infants.
L’activitat, que no suposa cap cost per a les famílies, es realitza en horari extraescolar en el mateix centre educatiu i hi participen nens i nenes de 3r i 4t de primària, una hora a la setmana.
L’activitat és una bona oportunitat per descobrir en el ball una manera de passar-s’ho bé i conèixer amb més profunditat les nostres tradicions. L’activitat té com a objectiu principal oferir als nens un primer contacte amb el món de la sardana i la dansa catalana, tot aprenent els balls manresans de la Bolangera i el Rossinyol.
Els nens que acaben l’activitat, si volen poden continuar fent dansa a l’Agrupació Cultural del Bages, ja que té una escola de dansa per a infants de diferents edats.
L’activitat compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Manresa.
Durant l’acte un grup de deu alumnes de l’Escola Sant Ignasi van fer una ballada de la Bolangera i la Núria Soler, en representació de l’Agrupació, en va fer la presentació.
3. Man in the mirror. Col·legi FEDAC
Projecte treballat amb els alumnes de 6è de primària que es va fer durant el 2n i 3r trimestre, i que va constar en el treball de la cançó ‘Man in the mirror’ de Michael Jackson. L’objectiu va ser incrementar les competències en llengua anglesa d’una manera entretinguda i motivadora per als alumnes, on es va practicar l’expressió escrita, l’oral, vocabulari, pronúncia, etc.
El treball es realitza des de les àrees d’anglès i música, i és per això que, en l’horari escolar, es van posar seguides aquestes dues matèries per poder treballar amb continuïtat.
El treball es va completar amb la realització i gravació d’un videoclip. Així, per aquest proper curs es vol donar continuïtat a l’experiència com a projecte d’emprenedoria, amb la possible comercialització del videoclip.
El projecte el van exposar cinc alumnes que van fer una presentació en anglès i posterior explicació en català.
4. E-twinning. Human Rights and traditional Tales. Col·legi FEDAC
Human Rights and Traditional Tales forma part d’un projecte d’àmbit internacional on alumnes de 4t ESO intercanvien reflexions, dialoguen i analitzen amb llengua anglesa contes tradicionals per trobar-ne els valors ètics per, finalment, reescriure’ls i il·lustrar-los per tal de ser publicats en format digital a mode de recopilatori.
L’exposició del projecte la van fer diversos alumnes, en català i en ‘powerpoint’ en anglès.
El projecte, que va ser ideat per l’escola FEDAC i cinc escoles europees es van adherir i van treballar conjuntament, permet treballar de manera transversal diversos àmbits curriculars com els socials, l’anglès, la religió i l’ètico-cívic.
La presentació va finalitzar amb una cançó per part de vuit alumnes acompanyats d’un professor.
5. Joc d’electricitat. Institut Lacetània
Projecte treballat a l’assignatura de Tecnologia i es tracta d’un premi que van guanyar dins la competició First Lego League.
Es tracta d’un joc basat en el Trivial perquè els alumnes d’ESO puguin aprendre electricitat. Durant el joc els alumnes han de realitzar proves pràctiques i també qüestions teòriques.
La presentació del projecte la van fer fet els alumnes autors del joc, amb un ‘powerpoint’ i amb una mostra del joc van explicar el seu funcionament.
6. Projecte de Biosostenibilitat NATVREMA. Institut Lacetània
Projecte dels alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior d’automatització i robòtica industrial. Principalment s’ha treballat al mòdul de Formació i Orientació Laboral, dins els projectes d’emprenedoria. Amb aquest projecte han guanyat el premi “Talent i Empresa de la comarca” i dels premis d’”Emprenedoria del Pirineu”.
El projecte consisteix en la proposta de creació d’una empresa que té com a finalitat la creació d’energia a partir de qualsevol tipus de matèria orgànica.
Mitjançant un ‘powerpoint’ els dos alumnes autors del treball van presentar el projecte d’empresa i han explicat, per una banda, el vessant més científico-tecnològic, i per altra, altres temes empresarials com la relació amb els clients, socis claus, propostes de valor i estudi de costos i ingressos.
Fi de festa
En acabar la presentació dels projectes, es van reconèixer els millors expedients acadèmics dels alumnes de Cicles Formatius de Grau Mitjà i Superior dels centres de Manresa (Escola Joviat, Institut Guillem Catà, Institut Lacetània i Escola d’Art), per després gaudir de l’actuació musical de la Coma Big Band del Conservatori Municipal de Música, formada per divuit músics.
A l’exterior de la sala es va poder veure una mostra dels treballs realitzats pels alumnes de l’Escola d’Art de Manresa i del projecte Laboràlia.