L'Ajuntament de Manresa dóna llum verda al procés de pressupostos participatius per al 2017

La primera tinent d’alcalde i regidora de Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Manresa, Mireia Estefanell, ha anunciat que la nova edició incorpora la possibilitat que les persones a títol individual presentin els seus projectes i que es reforçaran les accions per facilitar el vot presencial a tots els barris de la ciutat.


imagen

L’Ajuntament de Manresa, a través de la primera tinent d'alcalde i regidora de Participació, Mireia Estefanell, ha presentat avui les línies principals i el calendari previst d’una nova edició dels pressupostos participatius, que tenen com a objectiu que la ciutadania contribueixi directament en l’elaboració dels pressupostos municipals 2017 i continuar fomentant la seva implicació en els afers de ciutat mitjançant processos més democràtics de participació.

 

Mireia Estefanell ha explicat que l’edició per al 2017 presenta com a principal novetat que els projectes no només podran ser presentats per les entitats de la ciutat sinó que també qualsevol ciutadà o ciutadana a títol individual podrà presentar les seves propostes.  

 

La regidora ha afirmat que, com l’any passat, "el model de pressupostos participatius tindrà un pressupost de 200.000 euros a disposició dels projectes de les entitats i ciutadans". Els projectes aprovats hauran de tenir un cost màxim de 50.000 euros cada un i podran ser destinats a millorar l’espai públic, l’urbanisme, els equipaments de la ciutat, o adreçats a finançar activitats o serveis a les persones.  En aquesta edició també es triaran un mínim de 4 projectes, si bé es podran tirar endavant els següents projectes més votats fins a esgotar la partida prevista de 200.000 euros.

 

Els procés de pressupostos participatius torna a incorporar aquest any també els 120.000 euros en inversions territorials dels Districtes -30.000 per cada un- i continuarà amb els treballs d’explicació del pressupost destinat a cada àmbit en el marc dels Consells Municipals  Territorials i Sectorials, i una sessió oberta a la ciutadania amb s’explicarà el pressupost municipal.

 

La regidora de Participació ha manifestat que la nova edició del pressupostos participatius està dissenyada per consolidar el model de l’any passat i amb la voluntat de millorar i polir aspectes del procés "com ara portar un estand itinerant per fer més fàcil la votació a les persones del barris que tenen dificultats per desplaçar-se al centre de la ciutat o sense tanta experiència a l'hora d'utilitzar els mitjans tecnològics". 

 

Estefanell també ha volgut ressaltar la fase del període d’esmenes per afavorir la millor presentació dels projectes així com la creació d'una comissió de seguiment de les propostes guanyadores formada per entitats, tècnics i persones a títol individual per vetllar per l’execució dels projectes.

 

Un procés que finalitzarà el maig de 2017

 

El procés de pressupostos participatius estableix que entre el 15 de novembre i el  31 gener, perquè les entitats i els ciutadans presentin les seves propostes. Durant el febrer i març es farà la valoració tècnica, s’obrirà un període d’esmenes i s’aprovarà i donarà a conèixer el llistat definitiu de projectes. Finalment, durant l’abril i maig –amb dates encara per confirmar- es presentaran a la ciutadania, s’exposaran i s’obrirà el període de votació.

 

Podran presentar propostes totes les entitats inscrites al Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes i tots els ciutadans majors de 16 anys empadronats a Manresa presentant el formulari  que es trobarà a la web municipal o imprès a l’OAC, o bé mitjançat un correu electrònic a l’adreça participació@ajmanresa.cat. Les propostes de forma presencial es poden presentar a qualsevol registre de l’Ajuntament (OAC, Oficina d’Atenció Ciutadana, CIO, Policia Local o Edifici Infants).

 

Més facilitats per votar de forma directa i estand  itinerant pels barris

 

A banda de la possibilitat que els ciutadans presentin projectes a títol individual, entre les novetats d’aquesta edició hi ha diferents accions que tenen l’objectiu de donar més facilitat als ciutadans per conèixer i votar els projectes.

 

Així, enguany durant tres dissabtes s’exposaran els projectes a la plaça Sant Domènec –l’any passat només es va fer un dissabte-. També està previst fer un estand itinerant que anirà pels diferents barris de la ciutat per informar i facilitar que els ciutadans puguin votar pels projectes que considerin més necessaris o atractius.

 

PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS 2017

 

PRESENTACIÓ

 

L’Any 2014,  l’Ajuntament de Manresa va iniciar un procés innovador i ambiciós en l’àmbit de la participació vinculat al pressupost municipal.

 

OBJECTIU DEL PROCÉS

 

L’objectiu és impulsar la contribució directa de la ciutadania en la destinació d’una part dels recursos públics i promoure que les persones s’impliquin en els afers de la ciutat mitjançant la implementació de processos més democràtics de participació. 

 

VOLUNTAT POLÍTICA

 

  • Continuar l’experiència d’implementació del procés de pressupostos participatius.
  • Avançar en la consolidació d’un model de pressupost participatiu on ciutadania, tècnics i tècniques municipals i responsables polítics s’impliquin i col·laborin, cadascú des de la seva responsabilitat, en l’elaboració d’un pressupost més democràtic i participatiu.

 

MODEL DE PRESSUPOSTOS 
 

  • Entitats i Ciutadania : Propostes de les entitats i dels ciutadans per un total de 200.000 € amb un cost màxim 50.000 € cada un. Els projectes poden ser destinats a millorar l’espai públic, l’Urbanisme, els equipaments de la ciutat, o adreçats a finançar activitats o serveis a les persones.
  • Consells territorials:  S’implicaran als consells de districte en el procés de pressupostos participatius fent una sessió específica. 120.000 € en inversions territorials repartits en 30.000 € per cada districte.
  • Consells sectorials : Es convocarà cada consell sectorial amb l’objectiu d’explicar el pressupost destinat a cada àmbit. Tots els ciutadans estan convidats a tots els consells sectorials (no només els membres formals).

 

CONSELLS I ALTRES ÒRGANS

 

Consells sectorials de:  Cultura, Urbanisme, Escolar, Mobilitat, Esports, Turisme, Dona, Gent gran, Drogodependències, Joventut, Serveis Socials, Infants, Interculturalitat, Solidaritat i Cooperació, i Salut.

Consells territorials de:  Districte Centre, Districte Llevant, Districte Ponent i Districte Nord.

Altres òrgans no formals vinculats a: Comerç, Medi Ambient i Barris.

 

 EL PROCÉS PAS A PAS: CALENDARI DE TREBALL

 

  • Setembre:  Disseny del procés
     
  • Novembre: Constitució Comissió Política i Elaboració Pla de Comunicació
     
  • Novembre i Desembre: Constitució Comissió Tècnica; Presentació i Difusió del procés; Difusió als òrgan de participació (Presentació als Consell Sectorials i Territorials)
     
  • 15 de novembre de 2016  al 31 de gener de 2017:  Elaboració de propostes ciutadanes
     
  • Febrer:  Valoració i elaboració informes de viabilitat  i informe dela Comissió Tècnica.
     
  • Març: Comissió Política: aval informe dela Comissió Tècnica; comunicació a les entitats i ciutadans; període d’esmenes; Comissió política: llistat definitiu de projectes.
     
  • Abril i Maig:  Disseny i producció exposició de projectes; Exposició Biblioteca del Casino; Presentació projectes (Sala Plana de l’om); Exposició plaça sant Domènec; període de votació; estand itinerant de votació i presentació de resultats.

 

 

FASE 1: COMUNICACIÓ DEL PROCÉS I ELABORACIÓ DE PROPOSTES

 

Qui pot presentar propostes?

Totes les entitats inscrites al Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes I tots els ciutadans majors de 16 anys empadronats a Manresa

 

Com es poden presentar les propostes?

Presentant el formulari que trobaran al web municipal o imprès a l’OAC

 

Quan es poden presentar les propostes?

Del 15 de novembre de 2016 al 31 de gener de 2017

 

On es poden presentar les propostes?

A qualsevol registre de l’Ajuntament (OAC, Oficina Atenció Tributària, CIO, Policia Local, Edifici Infants) o bé mitjançant correu electrònic al correu participacio@ajmanresa.cat

 

Dades que s’han fer constar: Nom de l’entitat o ciutadà que fa la proposta, Denominació del projecte, Justificació de la proposta, Descripció de la proposta, Beneficiaris/destinataris, Pressupost desglossat, Cost de manteniment posterior (a considerar),  Costos indirectes (a considerar).  Dades del contacte (nom i cognom, adreça, telèfon, correu electrònic i signatura).

 

 LES PROPOSTES

 

Les propostes presentades han de:

 

  • Tenir una visió de ciutat i, per tant, generar un impacte en el conjunt del territori.

 

  • Donar resposta a una necessitat concreta.

 

  • Fer referència a àmbits i temes de competència municipal i ser coherents amb els valors i plans municipals aprovats.

 

  • Ser realitzables tècnicament i el màxim de viables econòmicament i respectar e marc jurídic i legal existent.

 

  • Les propostes han de tenir principi i final.

 

FASE 2: VALORACIÓ I VIABILITAT DE LES PROPOSTES

 

Qui  valorarà les propostes?

Tècnics especialistes de diferents àrees de l’Ajuntament

 

Com es valoraran les propostes?

Totes les propostes seran estudiades tècnicament. Les entitats que durant el procés d’elaboració de les propostes els sorgeixin dubtes o necessitin aclariments tindran a la seva disposició el suport tècnic municipal trucant al departament de participació ciutadana (938782470) o per correu electrònic aparticipacio@ajmanresa.cat

 

Quan es valoraran les propostes?

Les propostes es valoraran durant el mes de febrer.

 

FASE 3: COMUNICACIÓ, ESMENA DE PROJECTES I LLISTA DE PROPOSTES DEFINITIVES

 

Quan es comunicarà si el projecte és finalista?

Al març s’informarà via telefònica o per correu electrònic de la viabilitat o no del projecte.

  • En cas de ser desestimat s’explicarà el motiu tècnic.
  • En cas de ser acceptat caldrà defensar públicament el projecte.

Hi ha període d’esmenes?

Sí, durant el mes de març es podran refer i presentar els projectes desestimats amb possibilitat de ser esmenats.

Quan es publicarà el llistat de projectes finalistes?

A finals de març


 

FASE 4: EXPOSICIÓ DE LES PROPOSTES
 

Com es farà la difusió de les propostes?

  • Exposició de les diferents propostes ala Bibliotecadel Casino i ala Pl. SantDomènec
  • Presentació en una jornada oberta a tota la ciutadania on les entitats i ciutadans impulsors de cada proposta les explicaran i defensaran.
  • Informació de cada proposta a la pàgina web municipal

Quan es difondran les propostes?

Durant el mes d’abril
 

PRESENTACIÓ DE LES PROPOSTES

 

Com es farà la presentació de les propostes?

Les entitats disposaran de 3 minuts per exposar el seu projecte el qual podran acompanyar d’imatges, vídeos o el material que considerin necessari

 

Quan es presentaran les propostes i on ?

Al mes d’abril en una sessió oberta a la ciutadania a l’Auditori Plana de l’Om


VOTACIÓ DE LES PROPOSTES

 

Qui podrà votar?

Podran votar tots els manresans majors de 16 anys empadronats a la ciutat

 

Com es farà la votació de les propostes?

La votació es podrà fer:

  • Presencialment a través d’un programa d’autentificació
  • Per web i mòbil a través d’un sistema d’identitat digital

 

Quan i on es podran votar les propostes?

Durant el mes de maig

 

  • Presencialment : a l’OAC i en un estand itinerant pels barris
  • On line: a través del web municipal i el mòbil (APP ViuManresa)

 

PRESENTACIÓ DELS RESULTATS

 

Com es presentaran els resultats?

Sessió oberta a la ciutadania, entitats i premsa

 

Quan?

Durant el mes de maig de 2017

 

On?

A l’Ajuntament de Manresa

 

SEGUIMENT DE LES PROPOSTES


Es crearà  una comissió de seguiment formada per les entitats i/o ciutadans de les propostes guanyadores, la regidora de Participació Ciutadana i els regidors de les àrees encarregades d’executar les propostes guanyadores.

 

Projectes escollits en el pressupost participatiu 2016


Ledició de 2016 que va finalitzar l’abril passat va tenir la participació de 2.988 ciutadans que van triar entre 20 projectes seleccionats. Els projectes guanyadors van ser els següents:

 

  • Passera sobre el Cardener a Can Poc Oli
  • Berenar social i casal infantil d'estiu de les Escodines
  • Espai multisensorial
  • Iaia, m'expliques un conte?
  • Adequació del camí de la Riera de Rajadell (2ª fase)

 

Documents relacionats

  • imagen