Amb la voluntat de donar compliment al compromís del Pacte de Govern d'afrontar decididament la millora de l'espai públic, l’equip de govern de Manresa ha decidit que el 2017 invertirà la quantitat d’un milió d’euros per millorar calçades, voreres i altres elements de mobiliari urbà. Aquesta quantitat significa més d’una quarta part de l’import necessari per fer les actuacions més urgents que s’han detectat a l’Auditoria de l’Espai Urbà. D’altra banda, l’àrea de Territori s’ha reestructurat per crear un equip específic per gestionar tant l'Auditoria de l'espai urbà com el pla de xoc.
Un milió d’euros. Aquesta és la quantitat que l’Ajuntament de Manresa invertirà el 2017 en el pla de xoc per millorar l’espai urbà de la ciutat. Amb aquesta quantitat, es calcula que es podrà dur a terme més d’una quarta part de les accions més prioritàries que marca l’Auditoria de l’Espai Urbà de Manresa, que s’ha realitzat els darrers mesos amb l’objectiu de detectar les actuacions necessàries als barris, i que s’ha dut a terme amb la col·laboració de les entitats veïnals i altres col·lectius de la ciutat.
Aquest migdia s’ha presentat el pla de xoc en una roda de premsa amb la presència de l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i els regidors de Planejament i Projectes Urbans, Marc Aloy; i Qualitat Urbana i Serveis, Jordi Serracanta.
Pel que fa a manteniment general de la via pública (estudi de calçades i voreres, accessibilitat, elements de mobiliari urbà i senyalització), l’auditoria marca que farien falta 3.465.571,36 euros per realitzar les actuacions de reparació més urgents. D’aquests, 1.040.130 corresponen a voreres, i 2.425.441,36 a calçades. El 2017 es realitzarà el pla de xoc amb un milió d’inversió, provinent de recursos propis i d’altres administracions. Per afrontar la globalitat de les actuacions pendents a Manresa (incloent les que no són prioritàries i que caldria realitzar a mitjà termini), l’auditoria marca que serien necessaris 12 milions d’euros més, fins a 15.604.771,73 euros.
Per tal de fer front inicialment a aquests 3,46 milions d’actuacions prioritàries, l’Ajuntament farà aquest 2017, amb molta diferència, la inversió més gran efectuada en l’espai públic de la darrera dècada. Així, en els anys anteriors la inversió havia estat la següent:
2006: 529.711, 94 euros
2007: 370.915,17 euros
2008: 349.427,98 euros
2009: 246.027,16 euros
2010: 388.406,13 euros
2011: 196.171,82 euros
2012: 149.351,53 euros
2013: 76.254,20 euros
2014: 120.732,62 euros
2015: 68.258,15 euros
2016: 106.894,09 euros
L’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha remarcat la “gran significació” que representa dur a terme aquesta inversió, que gairebé dobla la de l’any 2006, l’únic dels últims deu en què s’havia superat el mig milió d’inversió. En conjunt, els diners que s’hi invertiran el 2017 “representen aproximadament la meitat del total de la inversió feta els darrers deu anys, des del 2007”, en paraules de l’alcalde.
Ell mateix ha remarcat que la previsió de despesa va condicionat lògicament a l’aprovació del pressupost municipal, que passarà pel Ple Municipal el mes de desembre, i ha recordat que no tots els diners sortiran del pressupost ordinari de l’Ajuntament, sinó que cal comptar amb les aportacions de la Diputació de Barcelona, a través del Pla xarxa, i la Generalitat, a través del PUOSC.
L’alcalde assegura que “som conscients que hi ha moltes zones de la ciutat amb un elevat nivell de degradació, i sabem que fins ara no s’ha pogut atendre aquesta necessitat correctament. Coneixem la preocupació de la ciutadania, i per aquest motiu en aquest moment creiem que és significatiu afrontar aquesta qüestió, inclosa al pacte de govern, i dedicar-hi recursos. Ens agradaria que aquest pla de xoc tingués continuïtat els propers anys, tot i que en aquest moment no podem concretar-ho”.
Les calçades, voreres i altres elements de l’espai públic concrets que es reformaran es determinaran properament, seguint diversos criteris, tal com ha explicat el regidor de Qualitat Urbana i Serveis Jordi Serracanta: garantir la seguretat vial i de les persones, en funció del seu estat de degradació i també tenint en compte si formen part o no de la xarxa bàsica de carrers (volum de trànsit, etc). També es realitzarà una distribució de les tasques per districtes, de manera que es facin millores a tots els sectors de la ciutat. Serracanta també ha explicat que caldrà estudiar en quin moment concret es fa cada actuació, per tal d’afectar com menys millor el dia a dia de la ciutat.
Serracanta també ha recordat que els darrers mesos ja s’han fet actuacions de reforma en alguns carrers, d’acord amb algunes actuacions urgents que ja marcava l’auditoria, amb una inversió de 103.000 euros, que ha inclòs l’arranjament de carrers com el Xiprer, Bonsuccés, plaça Remei, Bisbe Comas, Muralla Sant Francesc (cruïlla amb Passeig del Riu) o alguns paviments del Centre Històric.
Un nou equip per planificar la via pública
Per afrontar aquesta millora de l'espai públic, l'àrea de Territori de l’Ajuntament de Manresa s'ha reestructurat per tal de crear un equip específic per gestionar tant l'Auditoria de l'espai urbà com el pla de xoc, tal com ha explicat el regidor de Planejament i Projectes Urbans, Marc Aloy. S’ha de tenir en compte que l’auditoria no és un element fix i inamovible, sinó que es va completant amb les aportacions que tant associacions de veïns com ciutadans ens fan arribar sistemàticament a l'Ajuntament.
Així doncs, aquest equip té les següents funcions:
-Planificar i gestionar totes les actuacions que s'afrontin. Aquesta secció serà la responsable de redactar la planificació i els projectes destinats a definir les actuacions de manteniment de la via pública.
-Coordinar les intervencions que dugui a terme l'Ajuntament amb els serveis afectats que hi pugui haver, especialment amb Aigües de Manresa, responsable del subministrament d'aigua i del clavegueram, però també amb les companyies d'electricitat, telefonia i gas.
-Actualitzar i completar l'inventari d'elements de la via pública al sistema informàtic municipal amb la finalitat de tenir la informació actualitzada en cara moment. Aquesta informació permetrà saber, per exemple quins elements de mobiliari han desaparegut o estan fets malbé o quants arbres s'han mort i cal replantar.
-Incorporar a aquest sistema informàtic el seguiment de les actuacions que es duguin a terme (paviments de calçades, ferms de camins, voreres, etc). Aquestes dades mai havien estat incorporades en cap sistema d'informació geogràfica de l'Ajuntament. Això permetrà fer un seguiment constant de l'estat de la via pública i no haver de tornar a encarregar auditories. Aquest sistema, a més, permetrà tenir informatitzades les dades de les actuacions (materials, característiques, dates d'execució) amb la qual cosa permetrà preveure l'envelliment de tots els elements per planificar la seva reposició quan sigui necessària.
L’impuls d’una informació actualitzada
L’ajuntament disposa d’un sistema d’informació geogràfica propi que permet la gestió de dades amb referència geogràfica i que, en els aspectes de manteniment de l’espai urbà, ha d’esdevenir una eina imprescindible a l’hora d’integrar, analitzar, compartir i mostrar informació per, a partir d’aquestes dades, fixar la planificació de les actuacions.
Aquesta eina permet la localització dels diferents elements a la ciutat i els vincula a una informació alfanumèrica que els qualifica i classifica, amb la finalitat de possibilitar el seu manteniment de la manera més adequada i racional, en funció dels diferents condicionants que hi pot haver implicats (grau de deteriorament. intensitat d’utilització...)
Els elements integrables en el sistema d’informació geogràfica comprenen tant els diferents espais urbans (carrers, voreres, espais lliures....) com els objectes de mobiliari urbà que s’hi situen, dels quals els més rellevants són:
Jardineria
-Arbrat (espècie, any plantació, estat, cures...)
-Jardineres
-Parcs infantils
Mobilitat
-Aparcaments
-Senyalització horitzontal
-Senyalització vertical
-Senyalització informativa
Neteja
-Contenidors
Mobiliari
-Bancs
-Fonts
-Papereres
Pilones
Cadascun d’aquests elements va vinculat a una situació geogràfica concreta i a una descripció de les seves característiques pròpies així com a una constatació del seu estat, la qual cosa ha de suposar la fotografia de l’estat dels espais públics, una informació cabdal per assolir el seu correcte manteniment.
Una Auditoria per dignificar l’espai públic
La necessitat de realització de l’auditoria per part del govern municipal neix de la constatació que hi ha mancances i problemàtiques a l’espai públic que cal millorar per dignificar l’entorn més proper dels ciutadans.
El treball d’auditoria es va iniciar amb la tasca de les diferents seccions i departaments de l’Ajuntament de Manresa i, posteriorment, es va complementar amb la col·laboració d’una empresa externa, que va elaborar un minuciós treball de camp. Aquest document recull informació detallada sobre l’estat de les calçades/ferm, voreres, rebaixos, passos de vianants, mobiliari urbà, parcs i jardins, enllumenat i neteja.
Un treball obert a la participació de la ciutat
El treball d’Auditoria de l’Espai Urbà ha estat obert a la participació de les entitats veïnals i diversos col·lectius de la ciutat que coneixen de primera màquines són les mancances del dia a dia i els aspectes de millora que cal abordar i donar solució de forma més immediata.
L’Ajuntament de Manresa, amb la voluntat de recollir la informació d’aquests col·lectius, va posar-se en contacte amb les associacions de veïns de la ciutat a les quals se’ls va passar un model d’enquesta per poder valorar la situació del barri així com demanar les seves propostes de millora per enriquir el document. L’Auditoria també es va obrir a diferents col·lectius de la ciutat (gent gran, escoles, persones amb mobilitat reduïda i altres col·lectius), que hi van aportar la seva opinió.