Aquest sistema, anomenat MobileID, amplia i millora els sistemes de consulta i gestió de tràmits, els fa més segurs i, a més, facilita la participació en processos participatius de la ciutat.
Manresa fa un pas més en la digitalització de les gestions a través del mòbil. Des d’ara, l’Ajuntament afegeix una alternativa més als sistemes ja existents (eDNI, targeta ID, etc) per poder ampliar els tràmits administratius a través d’una aplicació mòbil. Així ho han explicat aquest matí en una roda de premsa a l’Ajuntmament el quart tinent d’alcalde i regidor delegat d’hisenda i organització, Josep Maria Sala, i Àuria Caus, vuitena tinent d’alcalde i regidora delegada d’Indústria i Comunicació.
Disponible tant per a Google Play com per a l’App Store, MobileID és un sistema “fàcil, segur i legal”, ha explicat Sala. A més, és molt senzilla d’instal·lar i gratuïta. De moment, però, només estarà disponible per a persones físiques. El sistema permetrà realitzar tràmits amb el dispositiu mòbil de forma segura, ja sigui a través del web, de l’app, telefònicament o telemàticament. Tot plegat, gestions habituals que a partir d’ara es podran fer de manera més fàcil, ràpida i mòbil.
El sistema, desenvolupat per FirmaProfesional i impulsat per Localret, va ser utilitzat inicialment per l’Ajuntament de Barcelona. Així doncs, Manresa serà el segon ajuntament de tota Catalunya que s’adhereix a la incitava i que el posa en marxa.
En l’actualitat, els tràmits d’accés a la carpeta ciutadana (padró d’habitants, informació fiscal, estat dels tràmits, etc) i d’altres tràmits en línia (població, tributs, via pública, participació ciutadana, etc) es podien fer a través d’internet i parcialment des del mòbil. A partir d’ara, es podran continuar fent per internet i també a través del mòbil en la seva totalitat gràcies al nou sistema. A més, això permetrà que en el cas de l’accés a la carpeta ciutadana, també es puguin fer consultes telefònicament gràcies a la seguretat que transfereix l’app. Els processos de participació ciutadana es podran fer a través d’internet i també plenament a través del mòbil.
Un impuls als tràmits en línia autenticats
El catàleg de tràmits disponibles mostra que dels 149 tràmits sol·licitables en línia, un 53% es poden fer sense cap tipus d’autenticació, i el 47% restant es poden fer amb autenticació (un 19% a través de certificat digital, i un 28% amb PIN). I és que dels més de 67.000 tràmits presentats durant el 2016, només el 14% es van fer per Internet. Les xifres demostren que durant el 2016, els tràmits en línia sense autenticació van suposar prop del 90% dels casos. Aquesta app, doncs, pretén revertir aquesta situació i potenciar els tràmits en línia autentificats , fent-los més àgils, accessibles i segurs.
Els tràmits en línia s’han anat incrementant una mitjana d’entre 1.000 i 1.500 cada any fins arribar a la xifra de més de 9.000 l’any 2016, i, segons Sala, “amb la facilitat d’aquest nou sistema, s’espera que el creixement serà exponencial i molt ràpid”.
Com funciona l’app?
L’app estarà disponible a les botigues Google Play i App Store. Primer, caldrà registrar-se, i després acreditar-se. Per a registrar-se, s’haurà d’introduir el número de mòbil, informar del codi que s’haurà rebut per sms, introduir les dades personals i escollir el PIN d’accés. La novetat és que només caldrà acreditar-se una vegada, i es podrà fer des de l’Ajuntament o des de casa, si es disposa d’un certificat digital. En definitiva, “serà una eina molt útil i que facilitarà els tràmits en línia”, ha assegurat Caus.
En el cas d’identificar un ciutadà per telèfon, l’app permetrà rebre al mateix moment en què s’està fent la trucada una autentificació que es podrà notificar a l’interlocutor de l’administració pública perquè pugui verificar que la persona que està fent la consulta és la que pertoca.