El Ple de l’Ajuntament aprova el protocol per resoldre de manera pactada amb la Generalitat la integració de les vies de FGC i la transformació de Manresa Alta

El Ple Municipal de l’Ajuntament de Manresa va aprovar ahir al vespre el protocol per resoldre l’encaix de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a la ciutat de Manresa i el pla de Bages i la transformació de tot l’entorn de Manresa Alta, un espai que ara genera una fractura urbana important. Ajuntament, Generalitat i FGC signaran properament un protocol que es recollirà al POUM en què es comprometen a redactar, en un termini de 18 mesos, un document marc, on es concretin les solucions que es considerin més adequades per resoldre definitivament la integració del traçat ferroviari a la ciutat.


imagen

L’Ajuntament de Manresa, el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) signaran un document de col·laboració pel qual es comprometen a elaborar un pla d’infraestructures ferroviàries que ha de concretar la millor solució per a la integració i millora de la línia ferroviària dels FGC al municipi de Manresa i el pla de Bages. Així es va aprovar al Ple Municipal d’ahir al vespre, amb 22 vots favorables (els dels grups de CDC, ERC, PSC, C’s, DM i el regidor Miquel Davins) i l’abstenció dels tres regidors de la CUP.

 

L’aprovació d’aquest document entre administracions s’inclourà al POUM que s’aprovarà, si escau, en un ple extraordinari el proper 30 de març i representarà el compromís de totes les parts per tal que, en el termini de 18 mesos, es redacti un document marc en el qual s’acordi la millor solució per a la integració de la línia a la ciutat de Manresa i la transformació de Manresa Alta. A més, aquest document haurà de valorar el cost econòmic de les intervencions, estudiar el sistema de finançament per executar-les i establir un pla d’etapes per dur-les a terme.

 

El govern municipal considera que aquest acord és un pas endavant per resoldre, definitivament, la integració del traçat ferroviari a la ciutat i la transformació de tot l’entorn de Manresa Alta, un gran espai que ara esdevé una barrera

 

Resoldre una fractura urbana endèmica

 

La línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, a la part central de la ciutat, esdevé una fractura urbana que genera dificultats de comunicació entre ambdós costats de la línia. És el cas del coll d’ampolla de l’avinguda de la Font del Gat, que no pot arribar correctament a connectar-se amb la plaça Onze de Setembre, o la deficient solució del carrer de la Indústria, entre els carrers Sant Antoni Maria Claret i Creu Guixera, on passa soterrat a través d’un túnel que s’inunda cada vegada que plou amb intensitat.

 

A més, una bona part de la zona de Manresa Alta és ocupada com a espai d’emmagatzematge i transferència de mercaderies, i té, també, les funcions d’aparcament de combois. Unes activitats que consumeixen un gran espai i que podrien realitzar-se fora de l’àmbit urbà.

 

Per altra banda, l’estació d’autobusos té una ubicació complexa. És força cèntrica però no disposa d’uns bons accessos a banda que també fa de cotxera i, per tant, també consumeix molt espai.

 

La ciutat és conscient que aquests dèficits s’han de poder resoldre i és per aquest motiu que, els últims 15 anys s’han fet diverses propostes per tal de millorar la integració de la línia de FGC a la ciutat i transformar tot l’entorn de Manresa Alta, un àmbit de 90.500 metres quadrats de superfície. Cap d’aquests projectes, però, s’ha arribat mai a dur a terme i, per tant, la ciutat continua tenint uns dèficits per resoldre.

 

És per aquest motiu que el POUM, aprovat inicialment el mes de març de 2015, contemplava una possible solució a aquestes problemàtiques, que consistia en la reubicació de l’actual estació de Manresa Alta a la plaça de Prat de la Riba, així com enretirar l’estació Manresa Baixador de manera que permetés connectar el carrer de la Font del Gat amb la plaça Onze de Setembre. Però aquestes propostes no van rebre l’informe favorable per part de FGC.

 

El govern municipal continua tenint com a prioritat solucionar l’encaix de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat per tal d’integrar-les a la trama urbana de la ciutat i resoldre aquests dèficits endèmics, com ho han fet altres ciutats com Terrassa, Sabadell, Vic o Balaguer.

 

L’equip de govern entén que el cost d’aquesta operació o la situació  econòmica actual de dur-la a terme a curt termini no són arguments prou forts perquè el POUM no hi pugui reflexionar. I també és conscient que, sense un acord amb la Generalitat i FGC, cap de les propostes que es puguin fer des de l’Ajuntament reeixirà. És per aquet motiu que des de la regidoria de Planejament i Projectes Urbans s’ha treballat intensament des de l’inici de la redacció del document per a l’aprovació provisional del POUM per tal d’arribar un acord que ens permeti integrar la xarxa de FGC a la ciutat.

 

Aquest acord passa perquè, el POUM que es portarà a aprovació en un ple extraordinari el proper 30 de març, prevegi la redacció d’un pla especial d’infraestructures ferroviàries, on es concretaran les solucions que permetin assolir els objectius fixats per a la ciutat.

Aquests objectius són els següents:

 

a) Possibilitar la correcta prolongació del carrer de la Font del Gat fins a la plaça 11 de Setembre

b) Possibilitar la millora del perfil i de la seva integració de l’actual carrer Indústria, entre el carrer de Sant Antoni Maria Claret i el carrer de la Creu Guixera.

c) Possibilitar la millora de l’accessibilitat i integració urbana de l’actual estació d’Autobusos-FGC.

d) No condicionar alternatives futures d’interconnexió FGC-Renfe dins dels diferents models possibles

e) Avaluar els costos derivats de la proposta d’integració urbana.

f) Analitzar l’ operació des del punt de vista de la rendibilitat econòmica i social.

g) Estudiar  l’establiment  d’ un sistema de finançament en base als estudis de costos i de rendibilitat econòmica i socials efectuats.

h) Establir un pla d’etapes per al desenvolupament del planejament i les actuacions que s’acordin.

 

Pel que fa a la integració urbana del ferrocarril en el context del conjunt del Pla de Bages, incloent el transport de mercaderies, els objectius particulars es centren en:

 

a) Estudiar la recuperació de la línia de viatgers de les línies de Sallent i Súria; i de forma més especifica, la possibilitat d’instal·lar un o varis baixadors de viatgers per donar servei a la zona de creixement de La Parada, Parc Tecnològic i Parc de l’Agulla.

b) Eliminar la zona de transferència de mercaderies de potassa actual situada a Manresa Alta, a reubicar en el territori, atesa l’extensa ocupació de sòl i els condicionants de rasants que la plataforma de transferència i emmagatzematge implica.

c) Eliminar la funció d’aparcament de combois de la línia de FGC, amb el gran consum de sòl que això implica dins del nucli urbà.

d) Analitzar les alternatives d’ordenació o emplaçament de la funció d’aparcament d’autobusos actual.

e) Prioritzar les alternatives d’ordenació de l’àmbit amb la voluntat d’assolir els objectius plantejats, adaptant-ne, si cal, les característiques físiques i tecnològiques e la línia del ferrocarril a solucions existents però diferents de les habitualment utilitzades.

Documents relacionats

  • imagen