La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Manresa, Olga Sánchez, ha presentat avui el balanç anual del servei de bus durant el 2016, que ha tingut un increment del 5,5% dels usuaris.
Manresa torna a fer un pas endavant més per millorar el servei de bus que s’ofereix a la ciutat, amb el reforç del servei de la línia 1-La Balconada, una iniciativa que té l’objectiu d’afavorir la utilització del transport públic urbà i millorar la connexió amb el sector dels Trullols. A partir d’ara, aquesta línia passarà de tenir una freqüència de 20 minuts a 15 minuts tots els dissabtes i desviarà el seu recorregut per aturar-se a les tres parades del sector dels Trullols (Joan Fuster, Els Trullols-Hipermercat i Mossos d’Esquadra).
Aquesta millora de la línia 1 – La Balconada, combinada amb la línia 8 Perimetral –Estacions, que ja té parada als Trullols, farà que hi ha hagi un total de 6 busos en hora punta, cosa que suposa un bus cada 10 minuts de mitjana.
El detalls d’aquesta nova millora del transport públic urbà han estat presentats aquest migdia per la regidora de Seguretat Ciutadana i Mobilitat de l’Ajuntament de Manresa, Olga Sánchez, qui ha assegurat que el seu objectiu “és ser una nova fórmula per millorar la cobertura de transport a la ciutat, tant per arribar a la zona dels Trullolls com facilitar el transport en bus des d’allà fins a les zones comercials del centre i de la resta de la ciutat”.
En concret, els dissabtes, els vehicles de Bus Manresa de la línia 1 variaran el seu recorregut, un cop al carrer Sant Blai, per tal d’anar cap al carrer de Joan Fuster, i dirigir-se al sector dels Trullols, on ja hi ha tres parades actualment només de la línia 8: Joan Fuster, Els Trullols-Hipermercat (Av. Països Catalans) i Mossos d’Esquadra (carrer Àlvar Aalto). Posteriorment tornaran a fer el recorregut habitual. La parada als Trullols disposa de marquesina amb un panell electrònic per informar sobre el temps de pas.
Per donar a conèixer aquest reforç del servei, BusManresa ha llançat la campanya “Compra en bus a Manresa”, amb publicitat a busos i marquesines i flyers informatius. La iniciativa de fer arribar el bus als Trullols ja s’ha dut a terme amb motiu d’alguns festius d’obertura comercial, i va tenir una molt bona resposta dels usuaris, facilitant una àgil connexió en els desplaçaments des de qualsevol punt de la ciutat als Trullols i a la inversa. Ara es vol consolidar i de cara al futur es podria ampliar aquest servei, si la demanda ho fa necessari.
El bus urbà incrementa un 5,5% els usuaris durant el 2016
A banda de les millores al servei, la regidora de Mobilitat ha fet balanç del servei de bus al 2016, durant el qual s’han transportat 1.836.062 viatgers, “xifra que representa un 5,5% més que l’any anterior”. L’any 2015 ja va començar el canvi de tendència respecte els viatgers del transport públic urbà, amb un increment del 4% anual.
Olga Sánchez ha qualificat aquestes dades de “molt bona notícia que suposa un moment dolç del transport públic”. Per a la regidora, aquest canvi de tendència en positiu “és fruït del treball de moltes persones de ManresaBus i tècnics de Mobilitat que han anat implementant mesures de millora contínua que fan possible la millora de resultats pel que fa al nombre d’usuaris i del grau de satisfacció que manifesten”.
Per línies cal destacar de nou el fort increment de la línia 8 Perimetral - Estacions, que ha arribat als 670.0427 viatgers anuals, amb un 8,6% d’increment. La mitjana diària de viatgers en aquesta línia és de 2.201 els dies feiners, dels 6.544 viatgers diaris que utilitzen el transport públic urbà de la ciutat.
Cal valorar molt positivament que aquest any han pujat totes les línies del servei. La línia 1, un 2.6%, arribant als 471.965 viatgers; la línia 2, un 4,8% arribant als 380.814 viatgers, la línia 3, un 2,5%, amb 110.092 viatgers, la línia 4 un 5,7%, 132.240 viatgers i la línia 5 un 6,1%, amb 40.045 viatgers.
Aquests resultats s’han obtingut sense un increment de quilometratge, però duent a terme actuacions de millora de la velocitat comercial del servei, mitjançant carrils segregats pel bus, ampliació d’amplades de carril, andanes per millorar l’accessibilitat a les parades, millores en interseccions i ajustos semafòrics.
Un dels principals elements de satisfacció dels usuaris és la informació a temps real a les parades, amb 15 panells electrònics i la novetat des de l’octubre del nou aplicatiu per mòbil del bus urbà, que ens informa a temps real quan passarà el proper bus a cada parada.
Un altre element de millora és la incorporació progressiva de busos híbrids a la flota del servei de bus urbà. Actualment ja es disposa de dos autobusos amb propulsió mixta elèctrica i de gasoil, i aquest any es preveu la incorporació de 3 nous vehicles híbrids, que a banda de l’estalvi energètic i econòmic, suposen una millora en la confortabilitat dels usuaris i en els nivells de contaminació ambiental i acústica per a la ciutat.
Durant la Festa Majores va realitzar de nou el servei de bus nocturn gratuït, per tal de fomentar l’ús del bus urbà durant actes on s’incrementa la mobilitat a la ciutat.
Els usuaris del bus, molts satisfets del servei
Pel que fa a l’índex de satisfacció, els resultats obtinguts l’any 2016 de l’enquesta anual realitzada als usuaris del servei és de 78 punts sobre 100, mantenint la tendència de valoracions molt positives del servei dels darrers anys amb puntuacions per sobre dels 70 punts.
Els principals aspectes que valora l’usuari són la presència, amabilitat del conductor, informació i neteja amb puntuacions per sobre dels 80 punts, seguides de la puntualitat, el recorregut, seguretat i comoditat amb puntuacions per sobre dels 75 punts. La resta d’aspectes enquestats estan tots per sobre dels 70 punts (tipus de bitllet, freqüència, i conducció sense brusquedats).
Aquest any els aspectes més destacats pels usuaris que han millorat són la puntualitat, els busos nous, la comoditat i els horaris, que alhora són aspectes ben valorats del servei.
Com a dades significatives que s’extreuen de l’enquesta es destaquen que més d’un 90% dels usuaris són de Manresa, les parades de bus més utilitzades com origen i destí dels desplaçaments són Guimerà i Renfe; i que el motiu principal del desplaçament és per treball i altres motius (oci, compres, ...).
Les valoracions globals són molt positives, s’ha millorat respecte l’any passat, que ja eren bones (73,69), es pot destacar que els enquestats segueixen més les informacions ofertes del servei (panells parades, app, promocions, ...).