L’espectacle 'Intersecció de conjunts' clourà demà la primera temporada de "Néixer a Manresa" a l’Espai Memòries

Es tracta d’un espectacle pluridisciplinar de poesia, imatge i música obert a tothom i bastit des de la poesia de Sònia Moya que apropa l’espectador a l’entorn del naixement i la maternitat. 

imagen

Demà, divendres 29 de setembre, a 2/4 de 9 del vespre, tindrà lloc al Museu Comarcal l’espectacle poètic i pluridisciplinari “Intersecció de Conjunts” que clourà la temporada 2017-18 que l’Espai Memòries (Museu Comarcal) ha dedicat a “Néixer a Manresa. 1930 – 1960”.

 

És un espectacle de poesia, música i imatge obert a tothom i que compta amb la participació de diferents artistes com la poetessa Sònia Moya, la cantant Celeste Alías, el guitarrista Pau Ruiz i l’artista plàstic Txema Rico.

 

Inspirat en els poemes del tercer llibre de la poetessa Sònia Moya  (Témenos Edicions, 2017), “Intersecció de Conjunts” neix de la trobada d'aquestes quatre perspectives. Així, els poemes són recitats per Sònia Moya mentre Celeste Alías els dóna color amb la seva veu personalíssima, tant a poemes musicats com Estries i Capvespre, com a la recitació melòdica improvisada a Ben poca cosa o a l'acompanyament amb loops o free de la lectura de la mateixa autora.

 

D'altres poemes reben el coixí del jazz de la mà de Pau Ruiz, que abasta des dels registres més melancòlics a poemes com Paraules al wah-wah més funky a Fatalitat. Tot això il·lustrat per la mirada atenta de Txema Rico, que pinta en directe, projecta aquarel·les a mode de diapositiva i esbossa paisatges sobre un fons d'argila que es desdibuixa amb la música i les paraules dels seus companys d'escenari.

 

L'espectacle, que es divideix en tres parts – embaràs, part i criança –, parla de tot allò que suposa esdevenir pares, des d'una mirada àmplia que va de la tendresa i la intimitat absoluta, a la ironia desenfadada o a la crítica social.

 

Alhora, l’espectacle vol enllaçar amb el que serà la segona part de la temporada, que tindrà continuïtat en el2018 apartir d’una mirada didàctica al fet de la maternitat i el naixement a partir de l’art i la creativitat. Aquesta temporada comptarà amb la participació de professors i alumnes del grau d’educació infantil de la FUB i serà oberta a tota la ciutadania però amb especial atenció al col·lectiu de mestres i educadors.

 

1a part de la temporada:

 

“Néixer a Manresa 1930-1960”és un projecte creat i dissenyat de forma col·laborativa per les persones que han participat als tallers de memòria a l'Espai Memòries durant els mesos de març, abril i maig. Les seves aportacions, tan pel que fa a coneixements i vivències com a materials d'època, han permès construir el relat d’una exposició que ha estat a l’Espai Memòries des del 30 de maig fins ara.

 

En els tallers hi han participat persones provinents d'àmbits diversos com el de la salut, l'assistència social o la recerca històrica, entre les quals hi ha col·laborat activament Maria Cunill, Mireia Isern, Montse Margarit, Dolors Puigdemont, Lurdes Purtí, Montserrat Ribas, Conxita Serena i Núria Serra. Els coordinadors dels tallers i de l’exposició han estat Jordi Bordes, Francesc Comas, Conxita Parcerisas i Pilar Priego.

 

La mostra s’ha configurat en diferents àmbits: Dones, drets i maternitat, Ritus i tradicions, Aspectes mèdics del part, Primer any de vida, Institucions i abandonaments, Llevadores i tocòlegs i una relació de personal d’obstetrícia i pediatria. Cada àmbit s’ha pogut complementar amb l’aportació d’un gran nombre de fotografies, documents, i objectes molt diversos de l’època en què se centra l’exposició i que il·lustren molt bé els aspectes que s’expliquen.

 

L’acostament a aquest entorn del naixement i del part s’ha completat amb dues exposicions més que conviuen en el mateix espai buscant l’ampliació d’interpretacions a la circumstància del néixer:

 

La medicina de les dones. Ginecologia històrica a Catalunya, una visió des del punt de vista mèdic a la història del part, la medicina de les dones i l’evolució de la professió. És una producció del Museu d’Història de la Medicina de Catalunya que consta d'uns plafons informatius amb moltes il·lustracions i d'alguns estris antics com ara una cadira de parts del segle XIX.

 

I la mostra Només la memòria on Dolors Puigdemont presenta una instal·lació que plasma les dues mirades en l’acte de donar llum amb l’expressió d’altres significats més interiors, més diversos i personals.

 

 

 

 

Documents relacionats

  • imagen