L’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i el Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, han signat avui a Manresa un conveni de col·laboració, inèdit fins ara a Catalunya, pel qual es reforcen els serveis que el Síndic ofereix a la ciutadania. L’equip del Síndic farà un mínim de quatre visites anuals a Manresa i un informe anual recollint les queixes i consultes tramitades, agilitarà la tramitació de les queixes i pot dur a terme tasques de mediació. L’equip de govern va desestimar recentment la creació del Síndic Defensor de la Ciutadania local, i es va comprometre a signar el conveni amb el Síndic per intensificar la seva tasca a la ciutat.
El conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Manresa i el Síndic de Greuges de Catalunya tindrà una vigència de quatre anys. El document l’han signat aquest migdia l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i el Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó. També hi ha estat presents el regidor de Recursos Humans i Transparència, Jaume Torras; la regidora de Comunicació i portaveu del govern, Àuria Caus; i el regidor d’Hisenda i Organització, Josep M. Sala.
D’acord amb el text, el Síndic, que té la missió general de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques de la ciutadania, i supervisa l’actuació de les administracions públiques, oferirà a l’Ajuntament de Manresa una visió singularitzada de supervisió. Així es va acordar el juliol passat, quan el govern municipal va desestimar la creació de la figura institucional del Síndic Local, malgrat que havia estat aprovada i ratificada pel Ple Municipal.
El conveni es concreta en diversos acords, entre els quals destaca que el Síndic es compromet a fer un mínim de quatre visites anuals del seu equip itinerant del Servei d’Atenció a les Persones, cadascuna en un districte diferent de la ciutat, i també quan per qüestions d’eficiència es requereixi. Fins ara, l’equip feia només una visita anual a la ciutat. Igualment, el Síndic trametrà a l’Ajuntament un informe anual que reculli la situació de les queixes i consultes que facin referència al municipi.
En el conveni, el Síndic es compromet també a donar la màxima celebritat a la tramitació de les queixes, i per fer-ho s’estableix un procediment basat en una plataforma informàtica d’intercanvi d’informació entre administracions.
Al seu torn, l’Ajuntament editarà material i promourà les diverses vies d’accés al Síndic per donar-lo a conèixer entre la població, i inclourà l’enllaç del Síndic i les vies d’accés al web municipal.
Igualment, d’acord amb el conveni, a petició conjunta dels interessats en alguna queixa i de l’Ajuntament, el Síndic pot proposar iniciar vies de mediació que facilitin una resolució positiva i ràpida de les queixes, sense que això comporti cap minva en les capacitats de supervisió del Síndic sobre el conjunt dels processos administratius de l’Ajuntament. L’acord preveu també la possibilitat que l’equip del Síndic pugui assistir al Ple Municipal per exposar l’informe anual o altres qüestions que es requereixin
Les persones que vulguin presentar una queixa al Síndic ho poden fer:
a) de manera presencial o per correu ordinari a la seu del Síndic
b) per telèfon, trucant al 900 124 124 (gratuït)
c) per correu electrònic a l’adreça sindic@sindic.cat
d) per fax al 933 013 187
e) pel web www.sindic.cat
f) lliurant-la als assessors del Síndic durant alguna de les seves visites al municipi
g) per mitjà dels impresos i sobres de franqueig pagat que estaran a l’abast dels habitants de la població en un lloc visible de les dependències municipals
En declaracions després de la signatura del conveni, l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha mostrat la satisfacció per un conveni que “incrementa la presència del Síndic a la ciutat, i diversifica la presència en els quatre districtes”. Junyent creu que és “una molt bona solució per la ciutat i un pas molt interessant” el desplegament de les tasques del Síndic, més que la creació d’un equip local, que hauria suposat la creació d’una estructura “partint de zero”.
El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha volgut felicitar el govern municipal per haver pres la decisió de signar el conveni, “perquè significa continuar aprofundint en la defensa dels drets. Que una institució encarregui més control de la seva tasca és motiu de satisfacció. No hi ha cap intenció d’escapar dels deures vers els ciutadans, al contrari, i a més es farà amb rigor, de manera més sovintejada i amb estalvi, ja que aquest conveni no costa ni un euro”. A més, hi ha afegit, “això és el que està passant a Europa: la majoria d’estats hi ha convenis d’aquest estil, que combina l’expertesa del defensor parlamentari amb una aproximació als territoris”.
Ribó ha remarcat que el conveni de Manresa és innovador, per la freqüència de les visites, per la possibilitat d’assistir al Ple Municipal “o fer reunions amb comissions, equips o responsables de serveis”. Manresa, ha afirmat Ribó, va en la línia de diverses ciutats mitjanes o grans, “que havent tingut síndic local, ara van per la via del conveni amb el Síndic”. Entre aquestes localitats hi ha Granollers o Tarragona, entre altres. El cas de Manresa, però, “és el primer que innova: hem elevat el llistó, amb més serveis, i el sistema l’anirem ampliant a altres poblacions”.
Desestimació del Síndic Local
El Ple Municipal de l’Ajuntament de Manresa va aprovar el desembre 2014, i va ratificar el novembre del 2015, la creació de la figura institucional Síndic /a Defensor/a de la Ciutadania Local, existent en altres municipis de Catalunya, considerant que seria una bona manera d’acostar la tasca municipal a la ciutadania. La iniciativa també es va incloure en els compromisos de treball del Pacte de Ciutat. Tot i així, el govern municipal va estudiar a fons la viabilitat de la iniciativa i va desestimar a dia d’avui la creació del Síndic Local. Alhora, va mantenir converses amb el Síndic de Greuges de Catalunya, que han desembocat en el conveni que se signa avui.
Entre els arguments per desestimar, de moment, la creació de la figura del Síndic /a Defensor/a de la Ciutadania Local hi ha la massa crítica (l’Oficina del Síndic de Greuges considera adequat crear la figura del el Síndic municipal només en poblacions de més de 100.000 habitants, per una qüestió de necessitats d’independència i d’autonomia) i pel fet que el gruix d’activitat que no justifica l’estructura. Els darrers anys, les visites que el Síndic de Greuges ha fet a Manresa han tingut un resultat de 58 queixes/consultes/visites (2012), 34 (2013), 53 (2014), 24 (2015) i 39 (2016).
S’ha de tenir en compte que un Síndic municipal tindria una estructura mínima formada pel propi síndic, un suport administratiu i un suport jurídic.
El Síndic de Greuges de Catalunya, sense implicació local, és la millor garantia d’independència. S’ha de tenir en compte que el Síndic local ha de ser una persona que desenvolupi cap activitat remunerada al municipi on realitza la tasca.
El Síndic de Greuges de Catalunya té capacitat tècnica, amb lletrats i adjunts especialistes en cada àrea i temàtica. L’estructura de l’Oficina del Síndic, formada per 71 persones en total, dels quals 22 són assessors i 21 són tècnics, té un nivell d’especialització que òbviament no es podria traslladar a escala local.
Una de les motivacions que justifica la creació del Síndic Municipal és augmentar el grau de transparència dels Ajuntaments. En aquesta línia, s’ha de recordar que Manresa, malgrat no tenir Síndic, és una de les úniques cinc ciutats de Catalunya que ha obtingut la puntuació màxima en l’índex de Transparència dels Ajuntaments (ITA), fet públic recentment.