Venint del passeig, pujar per la carretera del Pont de Vilomara sense fer la volta per Bisbe Comas i Verdaguer. O des de la carretera de Vic, sentit sortida ciutat, poder fer la rotonda i baixar pel Passeig, evitant també la volta. Són alguns dels diversos nous itineraris que des d'aquest matí són possibles, per primera vegada, gràcies a l'obertura parcial al trànsit de la rotonda de la bonavista. Tot i algunes congestions a primera hora, durant la major part del dia el trànsit ha funcionat correctament pel sector.
Tal com s'havia anunciat, després de l'ajornament de dijous passat a causa de la pluja, a primera hora d'aquest matí s'ha obert parcialment al trànsit la rotonda de la Bonavista, i s'ha començat a fer realitat un projecte pendent a la ciutat des de fa més de vuit dècades. Malgrat que l'entorn encara està en obres, i que la rotonda només ha obert un dels dos carrils de circulació, ja es poden fer la majoria d'itineraris que permetrà aquesta nova estructura.
La posada en funcionament de la rotonda ha significat també l'obertura del tros de vial inicial de la carretera del Pont de Vilomara, fins a Jacint Verdaguer. D'aquesta manera, queden connectats definitivament, a través de la rotonda, el passeig de Pere III i la carretera del Pont de Vilomara, dos vials que, malgrat ser en línia recta, havien estat desconnectats històricament. La rotonda també permet fer les entrades i sortides a tots els vials que en surten hi desemboquen (llevat, temporalment, del sentit pujada de la carretera de Santpedor, on ara hi ha un dels trams en obres, fins a Sant Antoni Maria Claret).
A les 3 de la passada matinada han començat els primers treballs per a l'obertura de la rotonda, amb el trasllat de les tanques i disposició de la senyalització provisional per establir la nova regulació del trànsit. A partir de les 5, s'han fet els treballs de pintura de les noves direccions, i abans de les 8 del matí el trànsit ha obert. S'han hagut de fer alguns talls de trànsit en alguns moments del matí per completar les tasques de pintura, i a primera hora hi ha hagut algunes retencions, però en general el trànsit discorre per la nova rotonda amb normalitat, durant aquestes primeres hores. Des de primera hora del matí, agents de la Policia Local són a la rotonda de manera permanent per ajudar els conductors i vianants a adaptar-se a la nova situació, i regular el trànsit.
Segona fase d'obres
A partir d'ara, i durant dos mesos, es portaran a terme les obres corresponents a la segona fase del projecte, que consistiran en la urbanització del carrer Jacint Verdaguer (entre la carretera del Pont i la Carretera de Vic), la cantonada del Passeig de Pere III amb la carretera de Vic i la de la carretera de Santpedor amb la carretera de Vic, una actuació que ja es va iniciar fa uns dies.
Durant aquest temps, el tram de Mn. Jacint Verdaguer entre la carretera del Pont de Vilomara i la carretera de Vic estarà tallat al trànsit tot i que es mantindrà l’accés als garatges particulars. El tram del carrer Mn. Jacint Verdaguer entre ctra. Pont de Vilomara i Bisbe Comas s'ha invertit de sentit (des d'aquest matí, se circula per aquest tram direcció centre de ciutat).
Pel que fa als recorreguts per a vianants, també es manté el pas a tots els comerços i portals d’edificis i es mantindrà el pas de vianants provisional situat davant de la farmàcia Nogueras.
Canvis en la mobilitat al carrer de Bilbao i entorns
A partir d'avui també es posen en marxa els canvis de trànsit al carrer de Bilbao, que s'inverteix de sentit i torna a la situació de fa uns mesos, i el carrer Joan XXIII, que serà de doble sentit de circulació. Els treballs de pintura i de senyalització s'han fet durant el dia i és previst que a partir d'aquesta mateixa tarda-vespre (una estona després de l'hora punta, de sortida de les escoles) es posi en marxa el trànsit amb la nova configuració en aqeust tram.
Aquests canvis arriben després d’haver estudiat a fons els canvis en la mobilitat duts a terme al llarg de les darreres setmanes. L’Ajuntament ha optat per accelerar un de les propostes que ja preveia l’estudi de mobilitat però que, en un primer moment, es va descartar pel seu cost econòmic.
És el cas del carrer Bilbao, que recupera el sentit descendent en tot el seu traçat, mentre que s’estableix doble sentit al carrer Joan XXIII (entre la plaça Sant Jordi i la nova rotonda al sector del Remei). Aquests canvis permetran recuperar una ruta alternativa per anar del centre cap al sector de les Piscines Municipals o la sortida sud de la ciutat sense passar per la Bonavista, bo i mantenint el sentit ascendent de Joan XXIII, que ha donat molt bons resultats per als vehicles que accedeixen al centre històric des del sud.
Per tal de fer possibles aquests nous moviments, s’elimina la zona d’estacionament del carrer Joan XXIII i s’incorpora senyalització horitzontal a la plaça Sant Jordi.
També és previst que s’eliminin les tanques que provisionalment s’havien instal·lat a la carretera del Pont per garantir la seguretat i evitar que els cotxes hi baixin. D’aquesta manera els dos carrils de circulació seran efectius i facilitaran les incorporacions des del carrer Trieta i cap al carrer Viladordis.
Finalment, també s’eliminarà dos girs a l’esquerra. En primer lloc del carrer Bisbe Comas cap a l’avinguda Bertrand i Serra, ja que per anar des la carretera de Vic cap a la carretera del Pont de Vilomara ja es podrà fer directament des de la rotonda. En segon lloc el de la carretera de Vic (sentit entrada de la ciutat) cap al carrer Bilbao, per tal de millorar la seguretat.