779 alumnes de primària participen en el projecte educatiu Lotus Blanc que es basa en la gestió emocional i en valors

Així els alumnes realitzen un treball per desenvolupar aspectes com la pròpia consciència corporal, l’autoconeixement, tècniques de relaxació, mindfulness i ioga, amb l’objectiu final d’assolir el benestar interior, i així, formar ciutadans més solidaris, tolerants i justos. Els centres que participen en el Lotus Blanc són Fedac, la Flama, l’Espill, Puigberenguer, la Salle i Sant Ignasi. I s’emmarca en el projecte de Manresa 2022.


imagen

Organitzat per l’Ajuntament de Manresa, el projecte Lotus és una de les apostes més innovadores de Manresa 2022 en el terreny educatiu. Consta de dues activitats complementàries: el Lotus Blanc i el Lotus Blau. L’objectiu és desenvolupar un procés formatiu basat en l’educació emocional i en valors per tal que els alumnes aprenguin a resoldre conflictes, a reforçar els valors d’autoestima, respecte i solidaritat, pau i sostenibilitat. La finalitat és formar futurs ciutadans més conscients i més compromesos amb l'entorn i amb els altres.

 

La presentació d’aquest projecte s’ha fet avui al migdia a l’Escola Puigberenguer i ha anat a càrrec del regidor de Turisme de l’Ajuntament de Manresa, Joan Calmet; la regidora d’Ensenyament, Mercè Rosich; la formadora d’Aula Aura i coordinadora de l’activitat, Màrcia Cechinni; i la directora de l’Escola Puigberenguer, Montse Cardillach. Prèviament, han pogut seguir un dels tallers del projecte adreçat a treballar les emocions. La sessió d’avui anava dirigida a un grup de 14 alumnes de 3er de primària, a càrrec del professor-dinamitzador Àngel Illa.

 

Calmet ha volgut contextualitzar aquest projecte com una de les multiples accions en marxa que formen part de pla estratègic de Manresa 2022 en la vessant cultural i educativa. Per al regidor, el projecte Lotus va començar l’any passat amb força èxit i el volem continuar perquè pensem que “és una bona eina que ens ha de servir de llegat de transformació personal”.

 

Mercè Rosich també ha posat en valor la feina engegada en les escoles “per treballar l’educació emocional i l’educació en valors”. Per a la regidora “aquest és un projecte innovador perquè alumnat i professorat coneguin la seva espiritualitat en l’àmbit de l’educació primària, ja sigui a través de l’autoconeixement del cos, en la millora de l’atenció i la concentració o aprenent tècniques de relaxament”.

 

Al seu torn, Màrcia Cechinni, ha qualificat el projecte de “global i integrador” que s’adreça a als nens i als seus professors però també a pares i mares. Per a la formadora d’Aula Aura, un dels objectius és “generar entorns més amables” i “plantar llavors de cara al futur”. Finalment, Montse Cadillach ha subratllat també el fet que aquestes sessions “són un projecte global d’escola”, adreçat a alumnat, professorat i pares i mares i que permeten millorar el benestar de tots, combinant tècniques de regulació emocional, ioga i mindfulnees.

 

 

Participació de sis escoles de la ciutat

 

Durant aquest últim semestre de l’any s’ha posat en marxa el Lotus Blanc que està participat per 779 alumnes de primària (253 de primer, 253 de tercer, 273 de cinquè) de les escoles, Fedac,la Flama, l’Espill, Puigberenguer,la Sallei Sant Ignasi, a més de 160 professors dels quals 31 són  tutors de primer, tercer i cinquè.

 

Els alumnes treballen aspectes com: l’apercebiment de la pròpia consciència corporal, l’autobservació, l’autoconeixement, tècniques de ioga, relaxació, respiració (activant, tranquil·litzant, equilibrant), atenció i concentració i visualitzacions.

 

De forma transversal es treballa el mindfulness, o consciència plena, que és la capacitat de portar l’atenció al moment present, sense jutjar, de ser conscient i detectar què passa a dins i a fora, moment a moment.  Quant a les emocions, s’explica com identificar-les i gestionar-les.

 

Quatre sessions de treball per alumne

 

El treball es reparteix en 4 sessions per alumne (en grups de 12 o13 persones) que es duu a terme a les aules i on es desenvolupen els continguts següents adaptats a l’edat de cada nivell:

 

La primera sessió és dedicada al cos. La finalitat és que els alumnes aprenguin a baixar el grau d'activació fisiològica i el nivell d'ansietat amb exercicis de desbloqueig corporal i tècniques de respiració i relaxació, i que millorin la capacitat d'autobservació i autoconeixement.

 

A la segona es treballen tècniques per millorar la capacitat d'atenció i concentració i per afavorir l'aprenentatge, entrenar i disciplinar la ment i potenciar l'estat de presència. S'aprenen respiracions per afavorir la concentració i tècniques de visualització i autoinstruccions per incrementar el nivell d'aprenentatge.

 

L'objectiu de la tercera sessió és reconèixer i escoltar algunes de les emocions bàsiques (alegria, tristesa, por, ràbia, calma i amor) i saber quan cal i com transformar-les. També es treballa l'empatia i la compassió per millorar la convivència i educar per a la pau.

 

A la quarta es fa una sessió de ioga, que integra els continguts apresos en les tres primeres sessions.

 

Les sessions seran impartides per l’associació, sense ànim de lucre, Aula Aura, a través de 5 professors-dinamitzadors.

 

Així mateix es farà una formació a tot el claustre de mestres de les escoles participants (6 hores per escola) i en finalitzar el projecte, està previst de fer una sessió informativa per als pares.

 

En el curs següent, a aquests mateixos alumnes, se’ls proposarà de participar en el Lotus Blau, on sortiran de l’aula per situar-se en un entorn natural. Així, recorreran un tram del Camí Ignasià amb l'ajuda de guies que els aniran proposant activitats relacionades amb les tècniques d’autoconsciència i gestió emocional.

 

Entre setembre i desembre del 2016 es va portar a terme una prova pilot de Lotus Blanc a l’escola Renaixença que va incloure formació per al claustre de l’escola i un total de 18 sessions dirigides als alumnes de p5, 3er i 6è. La valoració final de la prova pilot va ser molt positiva

 

El cost total del projecte és de 11.640 euros dels quals l’Ajuntament en finança la meitat, a través de Manresa 2022,  i l’altra meitat de l’import total es finança per part de cada escola. El cost total que suposa per cada alumne és entre 7 i 10 euros.

 

El projecte Lotus, per estar millor amb un mateix

 

L’objectiu bàsic del projecte Lotus és, bàsicament, estar millor amb un mateix, incrementar el nivell d’autoconsciència i el nivell de pau i el benestar a la vida, i reduir l’estrès i l’ansietat. Això permet crear, a la vegada, un clima més saludable, ètic i compassiu (a l’aula, a l’escola...), i més propici per a l’aprenentatge i el desenvolupament com a persona. Es tracta d’una nova proposta per treballar l’equilibri físic, mental i emocional en la vida.

 

El projecte Lotus es caracteritza principalment per ser vivencial, ja que proporciona eines a través de pràctiques i vivències, per treballar els valors universals, i per ser una proposta laica que enfoca l’espiritualitat des d’una vessant respectuosa i integradora. A més a més, el Lotus té un substrat de tradicions mil·lenàries budistes (‘mindfulness’) i vèdiques (ioga).

 

Dins el projecte estratègic Manresa 2022

 

El projecte Lotus està emmarcat a l’eix Llum del Pla Director del Manresa 2022: cultura, art, educació, espiritualitat i foment de valors, que facin millor a les persones.

 

L’objectiu és múltiple. Per una banda, acostar infants i joves a l’experiència espiritual  de Sant Ignasi durant el seu pelegrinatge de Loiola a Manresa, però des del vessant laic, i fer-los conèixer la història de Manresa, fer-los partícips del projecte Manresa 2022, i potenciar la marca Manresa com una ciutat amb valors de pau, respecte i fraternitat. I per l’altra, augmentar l’autoconeixement i la millora de la gestió emocional dels ciutadans més joves.

 

 

Documents relacionats

  • imagen