La campanya informativa per a la consulta ciutadana sobre el futur del Teatre Conservatori arrenca amb una exposició i una sessió amb experts

L’Auditori de la Plana de l’Om s’omple per escoltar els arguments dels tècnics sobre aspectes urbanístics, patrimonials, funcionals i econòmics de cara a la consulta per decidir el futur de l’edifici del teatre, que es farà els dies 10 i 11 de maig. 

imagen

L’estrena d’una exposició i una sessió informativa amb experts han donat el tret de sortida aquest dimarts a la campanya que ha de servir per garantir que els manresans puguin disposar de la informació suficient a l'hora de votar en la consulta sobre el futur del Teatre Conservatori, que es farà els dies 10 i 11 de maig, coincidint amb la celebració de l'ExpoBages als carrers de Manresa.

L’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha inaugurat l'exposició i ha fet l'obertura de la sessió informativa, que ha comptat amb la participació de diversos experts. El regidor d'Urbanisme i Paisatge, Ramon Bacardit, ha estat l'encarregat d'introduir el debat i la regidora de Participació Ciutadana, Àuria Caus, ha conduït la sessió informativa. 

L'alcalde de Manresa s’ha mostrat satisfet per la organització d’una consulta ciutadana que inclou tota la ciutat recordant el precedent de la votació del Parc Vila-Closes, al barri de la Plaça Catalunya. Ha demanat als manresans “un alt nivell de participació per legitimar la votació, un resultat suficientment representatiu perquè és una decisió important, perquè la ciutat hi guanyi, i per tant cal un ampli consens”. 

En aquest sentit ha volgut deixar molt clar que la votació “no ha de tenir segones lectures, no hi haurà guanyadors ni perdedors sinó que amb el resultat – sigui quin sigui –hi guanyarà la ciutat”. Per això, ha afegit, es vol una consulta “rigorosa, seriosa i de nivell, sense condicionants”. A més, ha recordat que “no es qüestiona la necessitat d’un segon teatre”. 

El regidor d’Urbanisme i Paisatge, Ramon Bacardit, ha posat l’accent en el canvi que suposa la consulta ciutadana per a la planificació urbanística perquè “l’urbanisme ja no és només patrimoni del planificador. Creiem en un model urbanístic que correponsabilitzi la ciutadania, que se senti seva la ciutat”. 

A banda, ha reiterat que amb el referèndum es busca “legitimar al govern que toqui perquè pugui tirar endavant decisions enquistades que afecten punts claus del centre històric de Manresa i que no poden seguir aturades”. 

Pel que fa als experts, la primera a intervenir ha etsat Núria La Plaza, representant de IANUA Arquitetes SCP, l'empresa que ha eaborat l’informe encarregat a l'Agrupació d’Arquitectes per a la Defensa i la Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic (AADIPA) per l'Ajuntament de Manresa sobre el valor patrimonial del Teatre Conservatori. 

Després de fer un repàs històric, ha conclòs que el valor patrimonial de l’edifici en l’actualitat es troba en quatre elements: “La situació de l’edifici com a límit murallat medieval, les estructures adossades del convent dels dominics, la sala italiana del teatre del segle XIX i la façana del Mïami, de tipologia americana del anys 50”.

Seguidament, Mauro Mas, arquitecte director del nou Pla d'Ordenació Urbanística de Manresa (POUM), ha exposat les implicacions de les dues propostes alternatives que es plantegen respectant el grau de protecció patrimonial dels edificis afectats. Mas ha aclarit que “no són projectes, només són idees perquè els ciutadans entenguin les dues opcions”. 

Valentí Oviedo, director de l’Auditori de Barcelona, ha parlat de la necessitat “d’un segon teatre que no arribi a les 500 butaques”, que es consideren el mínim necessari perquè un teatre sigui sostenible econòmicament, per poder “tenir obres amateurs, assajos i altres projectes de petit format”. També ha remarcat la “funció social del teatre en zones com el Barri Vell”. 

Ramon Nieto, l’arquitecte municipal, ha donat a conèixer els costos de rehabilitació del teatre des del punt de vista arquitectònic i tenint en compte “les patologies” estructurals i espacials que presenta l’edifici. 

Alguns dels principals problemes que caldria resoldre en cas de mantenir el Conservatori, segons Nieto, són: l’estructura, que es de fusta i està en mal estat; la coberta; els fonaments; els accessos i els ascensors, serveis i l’escenari així com també la necessitat de recol·locar les entitats, que actualment ocupen l’espai de l’antic claustre, per tal de “rescatar-lo i fer-lo lluir”. 

L’últim dels experts ha estat Xavier Fabré, representant de Dilme i Fabré arquitectes, que ha explicat els costos d’un nou teatre remarcant la necessitat que “hauria de tenir un espai escènic polivalent”. Aquesta proposta passaria per tenir un únic espai a reconvertir en escenari o grades en funció de les necessitats de cada director o funció. 

Mauro Mas ha tornat a intervenir al final de la sessió per mostrar una taula amb el pressupost de cada opció: mantenir el teatre costaria aproximadament -sense tenir en compte l'IVA- 9.536.798 €, mentre que ampliar la Plaça Sant Domènec costaria 6.826.150 €. 

Per acabar, s’ha obert un torn de preguntes per als assistents que ha donat lloc a un debat.  

Una exposició per informar-se i decidir el vot

L'exposició es podrà visitar fins el 9 de maig de dilluns a dissabte de 11.00 a 13.00 i de 17.00 a 20.30 h i forma part de la campanya informativa de cara a la consulta sobre el futur del teatre, que també inclourà visites guiades, un debat públic i la bustiada d’un fulletó informatiu per totes les llars de la ciutat.

L'exposició té com a objectiu oferir als ciutadans la informació necessària per prendre una decisió sobre el seu vot en la consulta, i s'articula també a l'entorn dels eixos urbanístic, patrimonial, funcional i econòmic. També es projecta un vídeo que ofereix una recreació virtual d'un dels possibles aspectes que podria tenir la plaça Sant Domènec sense l'edifici del Conservatori, combinada amb imatges actuals de l'equipament.

A més a més, es permet als visitants plantejar preguntes sobre la consulta que seran respostes al públic en uns plafons que hi ha a la mateixa exposició; i s'ofereix la possibilitat de consultar documents i publicacions relacionades amb l'urbanisme i amb la història del Teatre Conservatori.

Visites guiades, debat i bustiada d’un fulletó informatiu

Aquest cap de setmana es faran unes visites guiades al Teatre Conservatori que permetran descobrir els racons amagats d’aquest edifici. Seran visites gratuïtes i obertes a tothom que s’han programat per al divendres 25 d’abril, de 18.00 a 20 h, i dissabte i diumenge, 26 i 27 d’abril, de 10.00 a 14.00 h. En el cas que fos necessari, està previst repetir aquetes visites guiades algun altre cap de setmana abans del de la consulta.

El dia 6 de maig també es farà un debat públic amb partidaris del 'Sí' i del 'No' en la consulta, on es podran confrontar els arguments a favor d'una o altra opció.

La consulta sobre el futur del Conservatori dels dies 10 i 11 de maig ha estat convocada per sotmetre al debat ciutadà i a la participació dels manresans quin tractament ha de donar el nou Pla d’Ordenació Urbanística de Manresa (POUM), actualment en fase d’elaboració, al futur d’aquest equipament que històricament ha estat qüestionat pels planejaments urbanístics de la ciutat. La pregunta que se sotmetrà a votació és “Creu que el nou Pla General ha de preveure una ampliació de la Plaça Sant Domènec, sense l’edifici del Teatre Conservatori? 

Documents relacionats

  • imagen