Més de 800 alumnes de secundària de Manresa han participat el darrer curs en els tallers de prevenció de relacions abusives

Aquests tallers estan impulsats per la regidoria de la Dona de l’Ajuntament de Manresa, a través del Servei d’Atenció a les Dones Montserrat Roig. El seu objectiu és ser un espai de prevenció i sensibilització de violència contra les dones entre l’alumnat de secundària de la ciutat

imagen

La regidoria de la Dona de l’Ajuntament de Manresa, a través del Servei d’Atenció a les Dones Montserrat Roig, realitza des de ja fa deu anys tallers de prevenció de relacions abusives als centres de secundària de la ciutat, majoritàriament a l’alumnat de 4t d’ESO, i des del 2017 també al de 1r curs de cicles formatius de grau mitjà.


Aquests tallers pretenen ser un espai de prevenció i sensibilització per als adolescents i joves envers la violència contra les dones amb la finalitat de proporcionar eines i recursos a aquest col·lectiu perquè esdevinguin agents actius en la prevenció de les relacions abusives. Es pretén promoure el respecte mutu entre els sexes i la resolució no violenta dels conflictes.

 

Durant el curs 2017-18 es van realitzar un total de 48 tallers, en què van participar 11 centres de secundària i a l’alumnat del Programa de transició al Treball (PTT) del Centre d’Iniciatives per l’Ocupació (CIO) de l’Ajuntament de Manresa, amb un total de 808 joves participants.

 

Les noies tenen major consciència que els nois sobre les relacions abusives

 

Durant la realització d’aquests tallers es va passar un full d’avaluació per tal que l’alumnat pogués aportar la seva opinió sobre el taller, en el qual s’hi va  incorporar també un apartat per valorar la percepció del jovent de les relacions abusives dins la parella.

 

Mitjançant aquestes aportacions de l’alumnat es van extreure algunes conclusions, destacant sobretot la diferència entre els nois i les noies en la percepció sobre el problema.

 

Així, davant la pregunta de si han conegut algun cas de relació abusiva en el seu entorn, més de la meitat de les noies, el 56%, manifesten que sí, mentre que només el 31% dels nois ho afirma. 

 

El 17% de les noies diuen haver patit alguna situació de violència dins la parella, mentre que només un 5% dels nois es manifesta en aquest sentit.

 

En relació al fet del sentir massa control per part de la parella, un 20% de les noies confirmen que ha estat així, i només el 8% dels nois s’hi han trobat.

 

Malgrat que la gelosia cada cop es percep menys com una mostra d’amor,  encara el 16 % de les noies i el 19% dels nois la entenen així.

 

Del resultat de l’enquesta també s’observa una diferència significativa entre l’opinió de si existeix desigualtat entre nois i noies. El 91% de les noies així ho creuen, davant el 79% dels nois.

 

Aquestes diferències indiquen que les noies en general tenen més consciència sobre la problemàtica de les relacions abusives dins la parella, segurament per ser les que més la pateixen en elles mateixes o al seu entorn femení.

 

 

Els joves de Manresa creuen que encara hi ha discriminació de gènere

 

Les conclusions generals que es poden extreure de la realització dels tallers, tant des del full de valoració com de les observacions i comentaris realitzats per l’alumnat durant el tallers, són que els nois i noies de Manresa creuen que a dia d’avui encara existeix discriminació en funció del gènere (en el treball, en les tasques domèstiques, en la publicitat...). Es detecta, però, que una part de  l’alumnat no te massa clar quins són els indicadors i on posar els límits, sobretot en el tema de la gelosia i control, i en alguns casos plantegen idees molt clàssiques i distorsionades sobre la proporcionalitat directa de “a més gelosia més amor”.

 

Encara es troben nois, i també alguna noia, que tenen creences, fruit de la cultura masclista en la qual l’home es creu superior i, les dones tenen un paper subordinat i on les tasques domèstiques són patrimoni exclusiu d’aquestes, per posar-ne algun exemple.

 

Es continuen detectant estereotips de gènere i expressions on el llenguatge és utilitzat de forma discriminatòria,  com: Si ells lliguen, són “els putos amos”; i si ho fan elles són “unes putes”. En l’amor “s’ha de sentir gelosia perquè si no, és una mostra d’amor feble o no és una prova d’amor”, “elles són rebuscades”, “ells no es ratllen” ,“I si ho fan ho superen ràpidament amb la consola”, “que elles ensenyin és provocar”...

 

Tot i així es pot observar que una part important de l’alumnat  està molt conscienciat en el tema i tenen raonaments i creences força realistes, adaptatives i igualitàries.

 

Fent una anàlisi amb més profunditat de les enquestes realitzades es pot constatar que si bé hi ha alguns nois i noies que creuen de manera sana i realista que les diferències entre home i dona no són motiu de discriminació, sinó de respecte i acceptació en la igualtat com a persones, cauen de manera força automàtica en conductes de les quals no s’adonen (sense arribar a l’abús, però sí a ser contradictòries envers el sexisme “inofensiu”). En el taller es parla d’aquestes conductes i s’intenta reflexionar sobre alternatives més justes.

 

La valoració que fa majoritàriament l’alumnat dels tallers és molt positiva, amb una bona acceptació, molt bon nivell d’assistència i d’escolta activa. Mostren interès i consideren útil la informació que se’ls dona per tal de detectar i prevenir una relació de parella abusiva.

 

Documents relacionats

  • imagen