2.379 alumnes pertanyents a 8 centres de primària i 2 de secundària participen en el projecte educatiu Lotus que es basa en la gestió emocional i en valors. El curs passat el nombre d’escolars que hi van prendre part va ser de 1.019.
El projecte educatiu Lotus dobla el numero d’alumnes participants en aquest curs 2018-19. Així, el total d’escolars que hi prendran part serà de 2.379. Una xifra molt superior als 1.019 de l’any passat. Aquest increment es deu, principalment, a què els centres participants de l’any passat aporten un major nombre d’alumnes i, a mes a més, s’hi han sumat dues escoles de primària, Bases i Pare Algué, i la secundària de la Salle.
És a dir, en total hi prendran part 1.710 alumnes de primària dels centres Fedac, la Flama, l’Espill, Puigberenguer, la Salle i Sant Ignasi; i 669 alumnes de secundària de l’institut Lluis de Peguera (que és el centre que ja va participar-hi el curs passat en la prova pilot) i la Salle.
El regidor de Turisme i responsable de Manresa 2022 de l’Ajuntament de Manresa, Joan Calmet; la regidora d’Ensenyament, Mercè Rosich; i la formadora d’Aula Aura i coordinadora de l’activitat, Màrcia Cecchini; han presentat aquest matí el projecte Lotus que començava avui a l’escola Pare Algué.
Prèviament, a una de les aules escolars, s’ha dut a terme la primera sessió participada per un grup de 12 alumnes de 5è i la seva professora. La dinamització ha anat a càrrec de Yolanda Català i s’ha basat en una treball d’autobservació en el qual els menuts han aprés a reconèixer les sensacions corporals que detecten en diferents moments (nerviosisme, tranquil·litat, ràbia) i què poden fer per descarregar tensions i aprendre a calmar-se. Perquè és en un estat de calma que podran aprendre millor, ser més creatius, i en definitiva, respondre de forma més adequada en moltes situacions que es presenten a la vida quotidiana.
Calmet ha començat la roda de premsa contextualitzat el projecte Lotus com una de les múltiples accions que formen part del pla estratègic de Manresa 2022 en la vessant cultural i educativa. “És un dels projectes que millor està funcionant com ho palesa l’augment del nombre d’escoles i alumnes participants”, ha manifestat el regidor.
Per la seva banda, Mercè Rosich ha emfatitzat que “per les escoles aquesta formació aporta un valor afegit molt important perquè ensenya els alumnes a gestionar les seves emocions i, en conseqüència, adquireixen habilitat a l’hora de reaccionar davant les situacions de conflicte que es troben en la seva vida quotidiana”.
Finalment, Marcia Cecchini; ha qualificat el projecte de “global i integrador” ja que implica als nens i nenes i als seus professors però també a pares i mares. Per a la formadora d’Aula Aura, “en una societat on els infants viuen desconnectats, només de cara les pantalles, es fa necessari una formació per ensenyar-los a pensar i ha ser crítics. Per aquest motiu es molt important la implicació dels professors que duen a terme un treball essencial de sistematització del resultat de les pràctiques que es realitzen durant el curs i que han d’anar adaptant a les realitats canviants de l’entorn”.
Distribució dels alumnes participants per cursos i per centres
La distribució per cursos dels 2.379 alumnes és la següent:
1er prim |
2n prim |
3r prim |
4t prim |
5è prim |
6è prim |
1r ESO |
2n ESO |
3r ESO |
4t ESO |
|
303 |
258 |
294 |
253 |
323 |
279 |
217 |
122 |
214 |
116 |
Distribució d’alumnes per centres :
Primària |
|||||||
Bases |
Espill |
FEDAC |
Flama |
Pare Algué |
Puigberenguer |
Salle |
Sant Ignasi |
26 |
149 |
307 |
301 |
100 |
343 |
163 |
321 |
Secundària |
|||||||
Peguera |
Salle |
|
|||||
496 |
173 |
|
Un projecte basat en l’autoconeixement
Organitzat per l’Ajuntament de Manresa, el projecte Lotus és una de les apostes més innovadores de Manresa 2022 en el terreny educatiu. Consta de dues activitats complementàries: el Lotus Blanc i el Lotus Blau. L’objectiu és desenvolupar un procés formatiu basat en l’educació emocional i en valors per tal que els alumnes aprenguin a resoldre conflictes, a reforçar els valors d’autoestima, respecte i solidaritat, pau i sostenibilitat. La finalitat és formar futurs ciutadans més conscients i més compromesos amb l'entorn i amb els altres.
Per aquest motiu els alumnes realitzen un treball per desenvolupar aspectes d’autoconeixement, consciència corporal, tècniques de relaxació, d’atenció i concentració, regulació d’emocions, amb eines de psicologia, neurociència, mindfulness i ioga.
Els continguts del projecte Lotus
L’objectiu bàsic del projecte Lotus és, bàsicament, estar millor amb un mateix, incrementar el nivell d’autoconsciència i el nivell de pau i el benestar a la vida, i reduir l’estrès i l’ansietat. Això permet crear, a la vegada, un clima més saludable, ètic i compassiu (a l’aula, a l’escola...), i més propici per a l’aprenentatge i el desenvolupament com a persona. Es tracta d’una nova proposta per treballar l’equilibri físic, mental i emocional en la vida.
El projecte Lotus es caracteritza principalment per ser vivencial, proporciona eines a través de pràctiques i vivències, basades en la psicologia, la neurociència, el mindfulness i el ioga, i per treballar els valors universals i ser una proposta laica que enfoca l’espiritualitat des d’una vessant respectuosa i integradora. A més a més, el Lotus té un substrat de tradicions mil·lenàries budistes (‘mindfulness’) i vèdiques (ioga).
Els alumnes treballen aspectes com: l’apercebiment de la pròpia consciència corporal, l’autobservació, l’autoconeixement, tècniques de ioga, relaxació, respiració (activant, tranquil·litzant, equilibrant), atenció i concentració, gestió de les emocions, etc.
De forma transversal es treballa el mindfulness, o consciència plena, que és la capacitat de portar l’atenció al moment present, sense jutjar, de ser conscient i detectar què passa a dins i a fora, moment a moment. Quant a les emocions, s’explica com identificar-les i gestionar-les.
Lotus blanc
El lotus blanc consisteix en 4 sessions per alumne que es porten a terme a les aules i on es desenvolupen els continguts següents adaptats a l’edat de cada nivell:
La primera sessió és dedicada al cos. La finalitat és que els alumnes aprenguin a baixar el grau d'activació fisiològica i el nivell d'ansietat amb exercicis de desbloqueig corporal i tècniques de respiració i relaxació, i que millorin la capacitat d'autobservació i autoconeixement.
A la segona es treballen tècniques per millorar la capacitat d'atenció i concentració i per afavorir l'aprenentatge, entrenar i disciplinar la ment i potenciar l'estat de presència. S'aprenen respiracions per afavorir la concentració i tècniques de visualització i autoinstruccions per incrementar el nivell d'aprenentatge.
L'objectiu de la tercera sessió és reconèixer i escoltar algunes de les emocions bàsiques (alegria, tristesa, por, ràbia, calma i amor) i saber quan cal i com transformar-les. També es treballa l'empatia i la compassió per millorar la convivència i educar per a la pau.
A la quarta sessió es fa una sessió d’integració dels diferents continguts apresos en les tres primeres sessions, juntament amb una pràctica de ioga.
Els alumnes comencen amb el lotus blanc, quan fan 1er, 3er i 5è de primària i 1er, 3er d’ESO
Lotus blau
En el curs següent, a aquests mateixos alumnes, quan fan 2n, 4t, 6è de primària i 2n i 4t d’ESO, se’ls proposa de fer tres sessions recordatori del lotus blanc amb tot el grup a l’aula i també se’ls proposa de participar en el Lotus Blau, on surten de l’aula per situar-se en un entorn natural. Així, els alumnes de 2n, 4t de primària i 2n d’ESO surten en un lloc natural proper a l’escola durant 3 hores i els alumnes que finalitzen primària, els de 6è, i també els de 4t de secundària, se’ls proposa de recórrer un tram del Camí Ignasià amb l'ajuda d’uns monitors que els aniran proposant activitats relacionades amb les tècniques d’autoconsciència i gestió emocional.
Les sessions són impartides per l’associació, sense ànim de lucre, Aula Aura, a través de 6 professors-dinamitzadors.
La clau també està en els mestres i els pares
El projecte lotus va dirigit tant als infants, als mestres, com a les famílies.
Per tal que totes aquestes eines que els alumnes aprenen a les sessions del projecte lotus es puguin interioritzar, cal pràctica. És important que hi hagi una sistematització per tal d’interioritzar aquestes eines i que puguin ser d’ajuda en situacions de tensió i intensitat emocional.
Per aquesta raó, els claustres de mestres de tots els centres participants en el projecte Lotus fan una formació de 6 hores, en la qual s’expliquen els fonaments teòrics i es treballen de forma pràctica totes les eines apreses i la seva aplicabilitat i sistematització a l’aula. Aproximadament, hi participen uns 250 mestres i professors.
Aquestes pràctiques estan pensades per als nois i noies, per als mestres, per a l’aula, però també per a les famílies, per tal que puguin acompanyar els seus fills. El curs passat, en finalitzar el projecte, es van portar a terme dues sessions informatives per als pares. Aquest any també està previst de fer aquesta sessió informativa dirigida als pares i també una petita formació, de 6 hores, en què s’explicarà el projecte en què participen els fills i es proposaran algunes eines i pràctiques per fer a casa.
Es tracta que a casa els pares també puguin ajudar els seus fills a reconèixer com estan i què necessiten per poder estar millor: més tranquils, més centrats i més conscients.
Cost total
El cost total del projecte per al curs 2018-19 és de 32.500 euros. Això suposa un cost mitjà per cada alumne de 13.6 euros. L’Ajuntament de Manresa té previst d’aportar entre el 30 i 35% del cost total del projecte (el percentatge final dependrà del pressupost aprovat per al 2019), a través de Manresa 2022 i educació.
|
|
|
Històric: Proves pilot prèvies
Entre setembre i desembre del 2016 es va portar a terme una prova pilot de Lotus Blanc a l’escola Renaixença que va incloure formació per al claustre de l’escola i un total de 3 sessions en grups desdoblats, a cada curs, dirigides als alumnes de p5, 3er i 6è.
De Gener a Maig de 2018 l'institut Lluís de Peguera va participar en la prova pilot del projecte Lotus Blanc, adaptat a adolescents, en els cursos de 1er i 3er d'ESO, un total de 240 alumnes.
Pel que fa al lotus blau, es va fer una prova pilot el dia 20 d’octubre de 2016 amb FEDAC, amb els alumnes de segon d’ESO. L’itinerari, d’uns 12 kilòmetres, fou l’últim tram que va fer Sant Ignasi, abans d’arribar a Manresa, l’any 1522 (de Castellgalí, a la Cova de Manresa).
La valoració final de les tres proves pilot que es van fer va ser molt positiva.
Dins el projecte estratègic Manresa 2022
El projecte Lotus està emmarcat a l’eix Llum del Pla Director del Manresa 2022: cultura, art, educació, espiritualitat i foment de valors, que facin millor a les persones.
L’objectiu és múltiple. Per una banda, acostar infants i joves a l’experiència espiritual de Sant Ignasi durant el seu pelegrinatge de Loiola a Manresa, però des del vessant laic, i fer-los conèixer la història de Manresa, fer-los partícips del projecte Manresa 2022, i potenciar la marca Manresa com una ciutat amb valors de pau, respecte i fraternitat. I per l’altra, augmentar l’autoconeixement i la millora de la gestió emocional dels ciutadans més joves.