El Casino inaugura una exposició que mostra l'obra del fotògraf i cineasta manresà Josep Maria Rosal i d'Argullol

La família va donar el material de l’artista a l’Ajuntament de Manresa, que es ha passat a enriquir el patrimoni documental i històric de Manresa. S’exposarà fins al 5 d’octubre al Centre Cultural el Casino.

imagen

L’Espai 7 del Centre Cultural el Casino ha inaugurat avui una exposició amb obres del fotògraf i cineasta manresà Josep Maria Rosa i Argullol, que es podrà visitar fins el dia 5 d’octubre. Es tracta del material, d’un gran valor històric i cultural, que la família va donar a l’Ajuntament de Manresa el juliol de 2012, i que des d’aleshores es conserva a l’Arxiu Comarcal del Bages. 

A la inauguració hi ha assistit l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, el regidor de Cultura, Joan Calmet, el comissari de l’exposició, Joaquim Aloy,, la coordinadora del Centre Cultural el Casino, Maria Camp i Jaume Pich, en representació de la família que va fer la donació del material a la ciutat.

Valentí Junyent ha agraït a la família Pich el gest de donar el fons documental de Josep Maria Rosal a la ciutat i ha remarcat el fet que “la millor forma de compartir tot el material del que disposen els manresans és donar-lo a la ciutat, a l’arxiu, perquè el conservi, en faci divulgació, se’n permeti l’estudi, es posi a l’abast de tots els ciutadans i, es perpetuï la història i el patrimoni de la ciutat”. És important que el material històric i artístic que hi ha als arxius privats dels ciutadans no es perdi, no caigui en l’oblit”.

A més, ha afegit que “la història no ha de quedar com un amera anècdota, s’ha d’analitzar, interpretar i aprendre dels errors comesos en el passat”. En aquest sentit, ha dit, “avui és un dia històric, es fa justícia a l’obra de Rosal, a qui hem d’agrair el que va fer per Manresa i pel País”.

Per la seva banda, Joan Calmet, ha agraït als comissaris de l’exposició i responsables de l’Associació Memòria i Història de Manresa, la feina feta, “no es fàcil triar les 40 fotografies que s’exposen entre les més de 2000 que hi ha en total”. En aquest sentit s’ha mostrat content que la ciutat gaudeixi “de persones tant implicades amb Manresa i amb la memòria històrica”. En referència ala família Pich, a qui ha donat les gràcies pel material donat ha dit que “donacions com aquesta són comparables a obrir un calaix i trobar-hi un tresor”.

Joaquim Aloy, ha parlat de l’obra de Rosal, que ha definit com a “variada, valuosa, extensa, interessant i de gran qualitat”. A més, ha afegit que és “plena de detalls de Manresa que permeten veure els canvis que hi van haver als anys trenta com la construcció de l’Hospital de Sant Joan de Deu, la de les piscines municipals, l’enderroc d’Esglésies com la de Sant Miquel, que tenia just davant de casa, fins a moments històrics com els primers morts a Barcelona durant la Guerra civil”. Aloy ha destacat el fet que “desgraciadament, i per sort de Colòmbia, es va traslladar a Bogotà on es va convertir en una celebritat, molt premiat i conegut” i en canvi, a Manresa, ha passat desapercebut.

Pel que fa a Jaume Pich, ha agraït la sensibilitat de l’Ajuntament i les entitats implicades en la donació del material, i ha subratllat el “doble reconeixement”, que ha dit “se li fa avui: d’una banda perquè es fa al Casino, del qual el seu pare n’era fundador i on ell anava a jugar a tenis, i de l’altra perquè es fa a Manresa”. Ha assenyalat que Rosal “era un Manresà de pro que va haver de marxar de la ciutat on li hagués agradat quedar-se”.

L’exposició, organitzada per l’Ajuntament de Manresa, amb la col·laboració de l’Arxiu Comarcal del Bages, l’Associació Memòria i Història de Manresa, Foto Art Manresa, la Diputació de Barcelona, recull una selecció de la ingent producció fotogràfica d’aquest autor manresà, la major part de la qual és inèdita, Amb l’objectiu d’acostar a la ciutadania la gran obra artística d’aquest autor.

La mostra es podrà visitar de dimarts a diumenge i festius de 18 a 21h. Els comissaris de l’exposició són Joaquim Aloy i Conxita Parcerisas. 

El fons Josep M. Rosal i d’Argullol

El juliol de 2012 els familiars manresans de Josep M. Rosal van donar a l’Ajuntament de Manresa els negatius i fotografies en paper que la família ha conservat des dels anys 50, moment en que l’artista deixa la residencia familiar i marxa cap a Colòmbia.

Les fotografies s’han conservat des d’aleshores a l’Arxiu Comarcal del Bages, on han constituït el fons Josep M. Rosal i d’Argullol, per tal de divulgar l’obra de l’artista en benefici de tota la ciutadania i fent-lo accessible als usuaris i investigadors.

El fons consta d’unes 3.000 imatges, entre negatius en vidre i suport flexible i fotografies en paper, i té un alt valor històric, cultural que enriqueix el patrimoni de la ciutat i constitueix un testimoni excepcional de la Manresa dels anys 1920 a 1940.

El material que restarà exposat al Centre Cultural el Casino fins el 5 d’octubre, permet
veure diversos aspectes de la vida quotidiana de la Manresa de l’època, a l’etapa anterior a la guerra i també durant els anys de la contesa civil. Ofereix imatges d’alguns actes socials, esportius i polítics de la Manresa de l’època de la dictadura de Primo de Rivera i la República, així com també un interessant i extens recull d’instantànies on es pot veure l’enderroc d’edificis religiosos durant els primers mesos de la Guerra Civil. També conté impactants fotografies de les destrosses produïdes a l’església de Betlem de Barcelona, incendiada el juliol de 1936. El fons també aplega imatges d’actes i llocs de diversos municipis i moltes fotografies de caire personal i familiar. 

Pel que fa al material cinematogràfic o audiovisual, en l’exposició es projectaran 3 dels documentals de Josep M. Rosal: “Manresa” (1942); “Montserrat. La verge bruna” (1943) i “Berga se engalana” (sobre la Patum) (1948). 

Josep Maria Rosal i d’Argullol 

Fotògraf i cineasta, Josep Maria Rosal i d'Argullol (Manresa, 1908 – Bogotà, 1983), va iniciar la seva activitat fotogràfica als 16 anys. Abans de la Guerra Civil va col·laborar a la Revista semanal ilustrada Mediterráneo (Barcelona), al Diario de Avisos de Manresa, al setmanari gràfic Veu, de Manresa, i a la revista La Hormiga de oro. També va exhibir fotografies artístiques de gran qualitat en exposicions a Manresa, Sitges i Barcelona. 

Entre 1940 i 1955 va produir, realitzar i dirigir curtmetratges i documentals com Manresa (sobre la història, la indústria i altres aspectes de la capital del Bages), Labrando felicidad (sobre una fàbrica de nines de Barcelona), Papel de hilo (sobre la fabricació de paper de barba), Montserrat y su génesis, Alcoy, Industria cintera(rodada en fàbriques cintaires de Manresa) Bellezas de Ampurias, Berga se engalana (sobre la Patum), El color de tus ojos (rodat a Lloret de Mar), Pantano de Oliana i El arte eucarístico español (sobre l’exposició d’art amb motiu del XXXV Congrés Eucarístic Internacional, celebrat a Barcelona el 1952). 

Rosal es va dedicar especialment al cinema de divulgació mèdica i científica, amb documentals com La rabia, Epilepsia, o La trasplantación de córnea en España, rodat aquest últim a la clínica Barraquer de Barcelona i guardonat a la Biennal de Venècia, l’any 1950. 

El 1955 es va traslladar a viure a Santa Fe de Bogotà. Allà va col·laborar en diverses revistes i va ser el fotògraf oficial del Teatro Colón. En l’àmbit cinematogràfic, va realitzar i produir pel·lícules científiques com La pulga, Cirugía experimental, Cirugía torácica o Catarata 1958. Va filmar, entre altres, documentals sobre l’Amazònia, la catedral de Bogotà, la zona arqueològica de San Agustín i les mòmies precolombines que es conserven en diferents museus de Colòmbia. 

Documents relacionats

  • imagen