La 17a edició del certamen ha registrat rècords d’assistència al carrer, amb una clara aposta per la seva vessant més popular, com diu el seu director, però també ha crescut l’assistència als espectacles de pagament.
L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha valorat avui molt positivament els bons resultats que ha aconseguit la Fira Mediterrània, amb rècords d’assistència al carrer, i que demostren l’encert del canvi de dates. Junyent ha fet aquesta valoració durant la roda de premsa de balanç de la Fira que s’ha fet aquest migdia i que ha comptat també amb la participació del director general de la Cultura Popular, Associacionisme i Acció Cultural de la Generalitat; Lluís Puig; el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Manresa, Joan Calmet; el director artístic de la Fira, David Ibáñez, i la gerent de la Fira, Lídia Hinojo.
Valentí Junyent ha destacat que el fet d’avançar-la un mes ha afavorit l'assistència i la implicació d'espectadors i professionals en aquesta 17a edició de la Fira. L’alcalde ha destacat igualment que la Fira “s’ha notat a la ciutat, als carrers, a les botigues i als restaurants" i ha afegit que l'activitat cultural que genera es tradueix també “en una activitat econòmica que la ciutat necessita".
Per la seva part, David Ibáñez, ha assenyalat que en aquesta edició s’ha apostat per la seva vessant més popular amb 125 funcions gratuïtes i 76 de pagament, el que significa en la seva opinió que " estem apostant per anar al carrer i ensenyar un model de proposta cultural molt concret. És un canvi de model".
Segons han explicat, l'avançament de dates a mitjans d'octubre ha estat positiu per a la Fira Mediterrània i que s’han batut rècords d'assistència al carrer. A l'espera de tancar les xifres definitives, l'ocupació als espectacles de pagament també ha crescut al voltant del 10% en relació a l'any passat. La xifra de professionals s'ha mantingut estable, amb més d'un miler de persones acreditades. En total, s'han pogut veure més de 300 activitats artístiques i s'hauran desplaçat fins a Manresa un total de 107 grups i companyies -68 catalanes, 14 de l'Estat i 25 d'internacionals.
Davant d’aquestes dades tan positives, el director general de Cultura Popular, Lluís Puig, ha assegurat que la Fira mantindrà les noves dates.
L’aposta per una Fira més popular
La Fira Mediterrània de Manresa, doncs, ha tancat la dissetena edició amb bons resultats en la seva primera convocatòria al mes d’octubre, reforçant el seu potencial com a mercat i augmentant el favor del públic.
El certamen d’aquest any ha volgut reflexionar i plantejar-se què és la cultura popular avui en dia, i el resultat ha estat una visió àmplia, renovada i inclusiva que ha tingut en compte videojocs, arts urbanes, circ, nous formats escènics, carrer i tradició festiva. Les activitats artístiques, professionals i de ciutat han mostrat així totes les cares de la cultura popular des de diversos punts de vista.
Per primer cop, una nova línia de programació ha portat a Manresa espectacles que tenen en compte l’alta capacitat de transformació de la cultura, i ha fet partícips de la fira gent gran, nens, joves i persones amb discapacitat, entre d’altres.
En relació al seguiment artístic per part dels professionals, les propostes que van comptar amb més presència de professionals van ser el concert de Kòdul, Txarango i Addictive TV a la sala Stroika (divendres nit), la proposta de Kepa Junkera, Amadeu Rosell i Tururut Bonaigua a la Taverna Estrella DAMM – Cuines del món (divendres a la mitjanit); el recital de Toumani i Sidiki Diabaté al Teatre Conservatori (dissabte 18h); l’espectacle dels Dervitxos Giròvags de Damasc amb l’Ensemble Al-Kindìal Teatre Kursaal (dissabte 21h) i la Nit de Ball Folc a la Taverna (dissabte 21h).
L’èxit d'assistència
En relació a l’èxit d'assistència, un total de disset funcions han exhaurit les seves localitats: els concerts Revetlla Mediterrània de La Troba Kung-Fú i la Unió Musicald’Alaquàs; la nit de divendres a la Sala Stroika amb el triple cartell Kòdul-Txarango-Addcitive TV, Eliseo Parra, que va actuar a El Sielu; i els espectacles Alice deThomas Noone Dance (2 funcions), Arsènic Creació i La nit just abans dels boscos (3 funcions), Tocant les pilotes de la Big Band Basket Beat Barcelona (1 funció), la cia. 2princeses barbudes amb Enciclopèdia baixeta de la nit (2 funcions), N54 produccions i seu Petit Príncep (3 funcions), i el Baboo Experience d’Imaginart (3 funcions).
Més enllà de les xifres d’ocupació podem determinar que els principals èxits artístics d’aquesta edició han estat el concert inaugural amb La Troba Kung-Fú; el funambulista Pierre Déaux; el maridatge entre la modernitat i la tradició per part de Kulbik Dance Company & Cobla Sant Jordi; l’elegància i la saviesa d’Eliseo Parra; la indiscutible qualitat fruit de la trobada entre La Iaia i la Cobla Bisbal Jove; el recital magistral de Toumani Diabaté amb el seu fill Sidiki; la encoratjadora experiència de la Big Band Basket Beat Barcelona; l’espectacularitat que agermana patrimoni i tecnologia musical i audiovisual de Despertaferro Tocatta; a càrrec de Xavi Lloses David Sarsanedes, i l’innegable savoir faire dels veterans Massilia Sound System.
Espais renovats
L’aposta de renovació de la Taverna, ara ubicada al Jardí del Casino com a Taverna Estrella Damm – Cuines del món, ha permès guanyar dos espais nous: el de la Taverna en si, que s’ha ampliat i ha acollit, entre d’altres propostes, l’espectacle inaugural i el que aquest vespre tancarà la Fira amb la Festa de Cloenda, a càrrec de la Cobla Catalana dels Sons Essencials; i la plaça Sant Domènec, dedicada a les propostes de circ i els jocs i la que ha esdevingut un autèntic escenari a l’aire lliure amb propostes per a tota la família, permetent una millor circulació del públic entre el Pg Pere III i la Plana de l’Om / Plaça Major.
Nova web
Enguany la Fira Mediterrània ha renovat el seu web per tal de fer més accessible el contingut de la seva programació, tant a públic com a professionals. El resultat han estat 23.761 visites durant el darrer més, 3.000 més en relació a les xifres del mateix període de l’any passat.