La dissetena edició del Festival se celebrarà entre el 30 d’abril i el 9 de maig al Bages en tres escenaris diferents: Navarcles, Manresa i Sant Fruitós. Hi haurà 5 pel·lícules i 10 curts a concurs. La secció Pantalla Oberta, amb projeccions d’estrena, i diverses activitats paral·leles configuren aquesta edició del CLAM. Ahir es va fer la presentació al Bages Centre amb l'assistència de l'alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia; l'alcalde de Navarcles, Josep Maria Feliu Selga; i l'alcadessa de Sant Fruitós de Bages, Àdria Mazcuñan i Claret.
Hauria de ser la divuitena si la situació pandèmica no ho hagués impedit l’any passat, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, el CLAM, celebrarà una nova edició en un escenari marcat per les limitacions, però amb la força i el convenciment dels organitzadors per tirar endavant un certamen, que ara més que mai pel seu contingut social, es presenta com la pantalla reivindicativa per a la presa de consciencia pel que fa a la situació dels drets humans a casa nostra i al món com a estratègia emancipadora i de transformació social. El CLAM torna apostant pel llenguatge cinematogràfic com a instrument i vehicle d’enriquiment, d’empoderament i de conscienciació.
Deu dies de cinema social de producció i projecció internacional, amb activitats paral·leles, conformen una ambiciosa programació que des de Navarcles, Manresa i Sant Fruitós de Bages, enguany com a seu convidada, projectarà des de l’únic certamen cinematogràfic del Bages i cap a tot el territori, un projecte que vol contribuir a la vertebració cultural del país.
Aquest any, el CLAM participa conjuntament amb diverses associacions i entitats manresanes vinculades al cinema i amb el suport de l’Ajuntament de Manresa, amb la commemoració del 60è aniversari del rodatge de “Plàcido” de Luis G. Berlanga a la capital del Bages, el 125è aniversari de les projeccions pioneres a la ciutat i també del naixement del cinema a París; una programació plena de cinematografia, amb exposicions, debats i altres propostes, que sota el lema “Manresa i acció – vivint en pantalla gran”, convertirà Manresa en capital cinematogràfica durant tot el 2021.
També aquest any, s’ha establert un acord de col·laboració amb l’Alternativa, el Festival Independent de Barcelona, per projectar treballs realitzats al “Laboratori de creació audiovisual d’impacte social” en col·laboració amb la Fundació Arrels i Learning by Helping.
La Proposta del CLAM Jove com a novetat i la inclusió social en el punt de mira
La novetat més destacada d’aquesta edició és la creació d’un espai paral·lel de reivindicació cinematogràfica i cultural, sota la denominació de CLAM Jove. En l’àmbit de la diversitat funcional i els seus col·lectius, es presenta la segona edició del Premi INSERT convocat per la Fundació AMPANS i que posa en valor el treball audiovisual fet per aquestes persones, com a eina d’inclusió i reivindicació.
Altres activitats de caire social dins el Festival, seran una taula rodona sobre la realitat cinematogràfica, el públic, i el futur de la producció audiovisual a la Catalunya Central; o la trobada de professores i professors del Bages per parlar de “Educació i Cinema”, en col·laboració amb la revista digital Aula Mèdia, Educació Mediàtica.
Una programació cinematogràfica internacional de qualitat, amb les plataformes online i les xarxes socials com a noves vies de distribució
Les condicions vigents d’aforament i horaris son la causa de que el festival adopti en aquesta ocasió un format mixt: les seccions oficials a concurs de curtmetratges i llargmetratges, enguany es facin exclusivament en format online mitjançant la plataforma FESTHOME TV, a excepció del film Belles fulles de tardor, del director manresà Enric Roca, que es podrà veure en sala.
La resta de projeccions i activitats seran presencials, amb totes les mesures de seguretat necessàries per garantir en tot moment la seguretat de les persones.
Així, la secció de pantalla oberta i les activitats paral·leles seran en format presencial i alguna també es podrà visualitzar en streaming per aquesta mateixa plataforma i per xarxes socials. Assolida la normalitat, aquesta modalitat passarà a ser complementaria i no substitutòria de les sessions presencials.
La programació cinematogràfica d’aquesta dissetena edició reuneix tots els requisits d’interès social i qualitat cinematogràfica que prioritza el Festival. La Secció Oficial de curtmetratges a concurs exhibirà una desena de treballs, la oficial de llargmetratges a concurs presenta cinc pel·lícules i la de Pantalla Oberta una quinzena de produccions, incloses curts i llargmetratges del CLAM Jove.
15 finalistes al concurs de llargmetratges i curtmetratges
Tots aquests treballs han estat seleccionats d’entre els més de tres-cents inscrits, pel seu nivell cinematogràfic i valors de reivindicació, denuncia i missatge social que promou el CLAM. Aquestes obres són inèdites a les sales de projecció de Catalunya i seran presentades amb rigorosa estrena. Els finalistes lluitaran pel primer premi, pel premi especial del jurat i el premi del públic.
En l’apartat de curtmetratges, el Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, presenta un total de deu treballs; produccions de l’estat espanyol, Polònia i Rússia. Els 10 films finalistes són: Acto reflejo (Espanya), Árbol (Espanya), Beautiful Thing (Polònia), Caligrafia (Espanya), Disappearing Stories (Rússia), El hombre de la casa (Espanya), Grooming (Espanya), Robarte una noche (Espanya), Run Amok (Espanya) i Una vida assegurada (Espanya).
En llargmetratges, seran un total de cinc pel·lícules en caràcter d’estrena les que optaran als premis del jurat i del públic: Chuskit de Priya Ramasubban, un film de la Índia que explica la lluita d’una noia paraplègica perseguint el somni d’anar a l’escola del seu poble, a l’Himàlaia; Malandanza, un documental de l’estat espanyol sobre la vida dels sense sostre; Dante’s Heaven, producció búlgara dirigida per Dimitar Radev que reflexiona sobre els sentiments de la venjança i el perdó, de la mà d’un fill que vol fer justícia per la violenta mort de la seva mare ; Letters of Happiness, una pel·lícula russa de Svetlana Skhonova, tres històries sobre l’amor i l’amistat, la fe en un somni i la connexió intergeneracional; i Belles Fulles de Tardor, un documental del cineasta manresà Enric Roca que retrata l’experiència de dos amics d’avançada edat que malgrat tenir itineraris vitals molt diferents, comparteixen activitats fins que apareix la pandèmia que afectarà intensament al col·lectiu de la gent gran.
Els jurats que en aquesta edició han de decidir a qui s’atorguen els premis del jurat són:
Pels curtmetratges, la directora de cinema Silvia Quer, la periodista i escriptora Gemma Camps, Anna Palomera, vinculada a Cineclub Manresa, el dinamitzador cultural Joan Morros, el crític cinematogràfic i escriptor Manuel Quinto.
Pels llargmetratges, la cineasta Mireia Iniesta, la directora, guionista i productora Èrika Sánchez Marcos, el crític i escriptor Christian Aguilera, el també crític cinematogràfic Jordi Casas i Olga Payan, especialista en conservació de bens culturals.
El primer Premi de llargmetratges està dotat amb mil euros i el de llargmetratges amb cinc-cents euros, a més d’aquests primers premis i en cada una de les dues modalitats, es concediran els premis especials del jurat i els premis del públic.
Pantalla Oberta. Films fora de concurs
Fora de concurs, el Festival presenta la secció Pantalla Oberta, en la qual es projectaran una quinzena de films que encara no s’han entrenat comercialment o que són d’estrena recent, i que són de gran interès cinematogràfic. S’inclouen aquí les propostes de Cineclub Manresa i del Documental del Mes, en col·laboració amb el festival. També incloses a la secció de pantalla oberta hi ha els 3 visionats del Clam Jove, els quals consten d’estrenes i pel·lícules de Culte. Moltes d’aquestes obres han rebut premis importants en d’altres festivals internacionals.
MINAMATA / EL FOTÒGRAFO DE MINAMATA (inauguració)
UK. 2020. Drama.115 min. VOSE
Director: Andrew Levitas
Després dels seus dies com un dels fotoperiodistes més valorats de la segona guerra mundial, W. Eugene Smith, se sent desconnectat de la societat. L’any 1971, la revista Life decideix enviar a Smith a fer un reportatge a la ciutat japonesa Minamata, devastada per un enverinament de mercuri degut a una negligència industrial.
SUPERNOVA (clausura)
UK. 2020. Drama. 93 min. VOSE
Director: Harry Macqueen
El Sam i en Tusker fa 20 anys que són parella. El Sam (Firth) és pianista i en Tusker (Tucci) és escriptor. Fa dos anys que al Tusker li van diagnosticar alzheimer, i des d’aleshores el temps que passen junts és el més important pels dos. Junts decideixen viatjar per tot Anglaterra, visitant a familiars i amics mentre encara sigui possible.
2020: Festival de San Sebastián: Sección oficial largometrajes a concurso.
RADIACIONS - Secció homenatges CLAM
Catalunya. 2012. Drama/Thriller. 75 min. VOC
Director: Judith Colell (premi d’honor)
Trenta anys després d’exiliar-se, el periodista Francesc Lamban torna a la ciutat que el va veure néixer per retrobar-se amb un vell amic, l’advocat Ernest Salesa. La cita té lloc a la platja que va testimoniar la fi de la seva relació i, aquest fet, no és casual: Salesa té entre mans un negoci transcendental i misteriós i ha de convèncer en Lamban per a que en formi part, al preu que sigui. Encara que això comporti remoure els fantasmes del passat i el terrible record d’una amor comú perdut tràgicament.
SUN CHILDREN / HIJOS DEL SOL
Iran. 2020. Drama. 99 min. VOSE
Director: Majid Majidi
L’Ali, un nen de 12 anys, i els seus amics lluiten per sobreviure treballant en un garatge i cometent petits delictes, quan els hi surt l’oportunitat de fer un robatori que promet treure’ls de la misèria. Han de robar un tresor amagat sota terra, però per fer-ho hauran d’inscriure’s a una institució benèfica que es dedica a educar nens que viuen al carrer, que treballen prop d’on hi ha enterrat el tresor.
HINE ANACHNU / HERE WE ARE
Israel, 2020. Drama. 94 min. VOSE
Director: Nir Bergman
L’Aharon és un home que ha dedicat la seva vida a cuidar al seu fill Uri, un noi autista. Viuen junts, apartats del món real, però l’Uri ja és prou adult per ser intern en una residència especialitzada, però de camí cap a la residència l’Aharon decideix escapar-se amb el seu fill i viure a la carretera, convençut que l’Uri no està preparat per a la separació, tot i que potser qui no està preparat és ell.
Col·laboració Cineclub Manresa
EL AÑO DEL DESCUBRIMIENTO
espanya. 2020. Documental. 200 min. VOE
Director: Luis López Carrasco.
Cartagena 1992, un grup de veïns, joves i a l’atur comparteixen somnis insòlits i preocupacions laborals entre esmorzars o cigarretes. Un any que prometia prosperitat arran dels Jocs Olímpics de Barcelona i l’exposició de Sevilla, contrasta amb la crisi industrial que pateixen les fabriques, que es veuen obligades a tancar, deixant a molta gent sense feina.
CAT IN THE WALL / PEQUEÑOS MILAGROS EN PECKHAM STREET
Bulgaria. 2019. Drama. 92 min. VOSE
Director: Vesela Kazakova, Mina Mileva.
En una comunitat de Londres i degut al Brexit, l’augment de la gentrificació fa que l’Irina, una mare soltera intenti, sense èxit, iniciar una revolta contra el sistema.
Col·laboració el documental del mes
HOW TO STEAL A COUNTRY / CÓMO ROBAR UN PAÍS
República de Sud-Àfrica. 2019. Documental. 93 min.
Director: Rehad Desi, Mark J. Kaplan.
Un grup de periodistes d’investigació destapa un cas de corrupció en què està implicat Jacob Zuma, president de Sud-àfrica fins l’any 2018. Dos joves d’una empresa tecnològica troben proves que deixen al descobert el segrest econòmic de l'estat de Sud-àfrica per part d'interessos privats i que s’ha dut a terme amb l'ajut d'alguns polítics. Quan s'obre una investigació judicial, el president Zuma declara que tot són mentides i notícies falses. Davant l'augment de lligams entre els interessos privats i el govern, els periodistes es pregunten si hi ha lloc per a la justícia en la incipient democràcia sud-africana, que tant d'esforç va costar de guanyar.
CLUB DER ROTEN BÄNDER – WIE ALLES BEGANN / EL CLUB DE LAS PULSERAS ROJAS
Alemanya. 2019. Drama. 115 min.
Director: Felix Binder
Preqüela de la popular sèrie de TV, la vida prèvia dels membres de polseres vermelles i com el destí els ha unit.
CERCA DE TI
Itàlia. 2020. Drama. 96 min.
Director: Uberto Pasolini
Basada en fets reals, ens explica l’història d’en John, un home de la neteja que ha dedicat els últims anys a criar al seu fill Michael, ja que la seva mare va morir poc després de donar a llum. Quan en John descobreix que li queden pocs mesos de visa intentarà trobar a una família perfecta per al Michael de 4 anys.
Una proposta CLAM JOVE
PETITE FILLE / UNA NIÑA
França/Dinamarca. 2020. Documental. 85 min.
Director: Uberto Pasolini
La Sasha, de 7 anys, sempre ha sabut que era una nena, tot i néixer atrapada en el cos d’un nen. Degut a la discriminació que ella pateix, la família de la Sasha es veu obligada a lluitar constantment contra la societat que no accepta la realitat de la Sasha.
INSURGENTES
Bolívia. 2012. Drama/Històrica. 83 min. Espanyol.
Director: Jorge Sanjinés
A través de la reconstrucció de moments històrics crucials en la llarga lluita dels indis de Bolívia, “Insurgentes” rescata de l’oblit oficial diversos herois indígenes que van brillar amb llum pròpia en aquesta gesta descomunal que culmina amb l’ascensió d’un indi a la Presidència de Bolívia.
Una proposta CLAM JOVE
HEDWIG AND THE ANGRY INCH
Estats Units. 2001. Musical. 94 min. VOSE
Director: John Cameron Mitchell
Hedwig és una dona trans que es va sometre a una operació de canvi de sexe per poder casar-se amb un soldat americà a l’altre banda del mur de Berlín, però l’operació va sortir malament i va quedar aquesta “pulgada irritada” que dona nom a la pel·lícula. Hedwig decideix crear un grup de rock anomenat “The Angry Inch” i inicia una gira pels Estats Units tocant a locals mig buits.
Una proposta CLAM JOVE
A STORMY NIGHT
Espanya. 2020. Drama. 76 min. VOSC
Director: David Moragas
El Marcos es queda tirat a Nova York una nit de tempesta després de que li cancel·lin el vol, i l’Alan, un amic d’una amiga es veu obligat a acollir-lo a casa seva, ja que no te altre lloc on quedar-se.
Films destacats del Clam
El fotógrafo de Minamata
Johnny Depp sembla recuperar la seva predilecció pels personatges turmentats, tot i que aquesta vegada ho fa amb una esquinçadora història real, poc coneguda per les noves generacions.
Cerca de ti
L’italià Uberto Pasolini ha fet carrera com a productor al Regne Unit. Ara en tasques de director, l’encerta de ple amb aquest drama sobri d’un pare, malalt terminal, en busca de família d’adopció pel seu fill. Premi del Públic de l’últim festival de Cinema de Valladolid.
Hedwig and the angry inch
Inclassificable, escandalós, sorprenent, apassionant... i ens quedem curts amb els adjectius per aquest clàssic modern del cinema independent nord-americà que en definitiva ens parla del procés d’acceptar-se un mateix. Una excel·lent pel·lícula per il·lustrar el tema triat del Clam Jove: la transsexualitat.
Supernova
Una parella adulta homosexual, 20 anys de convivència, un viatge, Alzheimer, història d’amor, comèdia, drama... però sobretot dos actors en estat de gràcia, Stanley Tucci i Colin Firth, quedoten els seus personatges d’una gran humanitat, acompanyats d’un sòlid guió.
Premi Pere Casaldàliga per a l’Associació LLIGAM
Enguany el Premi Pere Casaldàliga, després de la seva sentida pèrdua, pren unes connotacions emotives més especials. S’atorgarà a l’Associació LLIGAM, Fundada l’any 1992 a Barcelona, que treballa per a la reinserció social amb l'objectiu de donar atenció residencial i socioeducativa a dones sense suport familiar o social, i en situació greu o en risc d'exclusió.
Judith Colell, Premi d’Honor 2021
La directora, guionista i productora catalana, cofundadora de l’associació de dones cineastes i de mitjans audiovisuals (CIMA), a més de vicepresidenta interina de la Acadèmia del Cinema Espanyol; rebrà el Premi d’Honor d’aquesta edició.
Sant Fruitós de Bages com a seu convidada recordarà al cineasta Lluís Espinal, nous espais d’exhibició i polítiques per fer un Festival accessible a tothom
Enguany, La seu convidada del Festival serà Sant Fruitós de Bages, on a més de projectar alguns dels títols més destacats de la secció de Pantalla Oberta, es programaran actes en homenatge i memòria del cineasta Lluis Espinal, fill il·lustre d’aquesta població que fou assassinat a Bolívia l’any 1980 per defensar els drets i les llibertats dels més indefensos.
Els espais de projecció augmenten, incorporant als tradicionals de les seus permanents de Manresa i Navarcles, com l’Auditori de la Plana de l’Om i l’Auditori Agustí Soler i Mas, les sales dels cinemes Bages Centre gràcies a la col·laboració amb l’ACEC i l’empresa d’espectacles Padró-Cabot.
Pel que fa a la política de preus i abonaments, el CLAM continua amb la seva filosofia de preus assequibles per facilitar l’accés al certamen als col·lectius més vulnerables, mitjançant un acord amb les regidories de Serveis Socials dels diferents ajuntaments, que coordinarà l’accés d’aquests col·lectius, de forma gratuïta, a les sessions del Festival.
Premi insert a la creació audiovisual de persones amb discapacitat intel·lectual
El Clam presenta el segon Premi Insert, convocat per Ampans, a la creació audiovisual de Persones amb discapacitat intel·lectual. Una trentena de treballs d’associacions i fundacions de tot l’estat espanyol, participen en la convocatòria de la segona edició.
AMPANS n’ha seleccionat mitja dotzena de finalistes d’entre els que el jurat, integrat pel fotògraf Francesc Álvarez, el dissenyador gràfic Marc Martinez, la periodista Lara Bedmar, la fotògrafa i cineasta Isabel Casanova i la periodista, escriptora i presidenta d’Omnium Cultural Bages-Moianès, Anna Vilajosana, que actuarà com a presidenta; decidiran qui ha de rebre el premi dotat econòmicament per impulsar la continuïtat, donar visibilitat a una nova mirada en el cinema, i esperonar a aquestes persones amb DI perquè continuïn amb aquesta meravellosa tasca creativa plena de valors en favor d’una plena inclusió social.
Activitats paral·leles
Com a complement a l’exhibició cinematogràfica, la dissetena edició del CLAM oferirà una proposta d’activitats paral·leles posant la situació dels drets humans a casa nostra, el cinema com a eina educativa i el moment de la industria i l’exhibició a la Catalunya Central, en el centre del debat.
- La taula rodona “Passat, present i futur del cinema a la Catalunya Central” analitzarà l’evolució del cinema com a moviment social i com a indústria cultural, intentant aportar elements de reflexió de cara al futur.
- Presentació del projecte Winnipeg, una pel·lícula d’animació que narra l’aventura del vaixell que Pablo Neruda va llogar, com a cònsol de Xile a França, per salvar més de 2.500 exiliats republicans espanyols de la guerra civil espanyola.
- La seu convidada de Sant Fruitós de Bages, organitza en aquesta població bagenca una sessió especial de cinema indígena de Bolívia en col·laboració amb el consolat bolivià a Barcelona, dins els actes de l’any Lluís Espinal.
- Com a noves experiències socials i educatives en l’àmbit cinematogràfic, presentació de treballs realitzats al Laboratori de Creació Audiovisual d’Impacte Social, promogut per l’Alternativa (Festival de Cinema Independent de Barcelona); també en aquesta sessió es presentarà el projecte “Cinema en curs” per fomentar l’audiovisual entre els alumnes de secundaria amb l’exhibició de treballs realitzats a l’Institut de Sant Vicenç de Castellet; i el projecte de l’organització d’escoles privades FEDAC per treballar el cinema com a eina educativa als centres.
- Jornada de treball amb sessions de debat i taules rodones sota el títol “Educació i cinema”, en col·laboració amb la revista digital Aula Media, Educació Mediàtica.
- Xerrades i debats que el CLAM Jove ha programat abordant la realitat del col·lectiu LGTBIQ+, amb una mirada amplia de la discriminació de gènere i destacant la taula rodona sobre “Transsexualitat: realitat i perspectives”.
- Exposició Infinites, en col·laboració amb el Consell Comarcal del Bages, per divulgar les identitats de gènere i per sensibilitzar la població i entendre la diversitat com un valor positiu i enriquidor.
Un festival que suma
El Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya és possible gràcies a la suma de col·laboradors i patrocinadors: Ajuntaments de Manresa, Navarcles, i Sant Fruitós de Bages, Diputació de Barcelona, Institut Català de les Empreses Culturals, de la Generalitat de Catalunya, Catalunya Film Festivals i la fundació IBADA FESMANA. I de col·laboradors com Cineclub Manresa, AMPANS i Cinemes Bages.