L’Ajuntament de Manresa posa en marxa una campanya de bons que injectarà un milió d’euros al comerç i a la restauració de la ciutat

L’objectiu de la iniciativa és recuperar la demanda als establiments de la ciutat. Els bons permetran obtenir a la ciutadania un descompte directe del 20% per cada 25 euros de compra. També s’estrena el dispositiu Reactiva, que ofereix assessorament gratuït especialitzat a comerços, bars, restaurants, empreses del sector turístic i persones emprenedores afectades per la Covid-19. Ambdues actuacions formen part del Pla Local de Reconstrucció Social i Econòmica de Manresa, en el que fins ara ja s’hi ha destinat més de 5,2 milions d’euros, 1,9 dels quals en polítiques de l’àmbit laboral, de foment de l’ocupació, d’incentius fiscals i de desenvolupament local.

imagen

L’Ajuntament de Manresa ha presentat aquest dilluns al matí dues iniciatives de suport al comerç i a la restauració amb la voluntat d’accelerar la reactivació econòmica d’aquests sectors i de recuperar la demanda als establiments de la ciutat. Es tracta d’una campanya de bons —que permetrà injectar un milió d’euros al teixit econòmic local— i de la iniciativa Reactiva, que ofereix assessorament gratuït especialitzat a comerços, bars, restaurants, empreses turístiques i persones emprenedores afectades per la Covid-19. Les actuacions —que formen part del Pla Local de Reconstrucció Social i Econòmica de Manresa— han estat presentades per l’alcalde, Marc Aloy Guàrdia; la regidora d’Ocupació, Empresa i Coneixement, Cristina Cruz Mas; i la regidora d’Indústria, Comerç i Activitats, Núria Masgrau Fontanet.

 

La campanya de bons s’iniciarà a principis de juny i permetrà als clients obtenir un 20% de descompte directe per cada compra o consumició de 25 euros en establiments de comerç no essencial, bars o restaurants. El sistema funcionarà amb bons de 5 euros, que es podran anar utilitzant d’un en un o agrupats en un màxim de cinc. L’Ajuntament de Manresa aporta el finançament íntegre dels bons —que ascendeix a 200.000 euros— i estima que l’impacte econòmic que suposarà per al comerç de la ciutat —tenint en compte que el client haurà de fer una despesa— serà de com a mínim un milió d’euros.

 

La iniciativa es durà a terme a través d’una aplicació, en la qual s’hauran de donar d’alta tant els comerços, bars i restaurants que es vulguin adherir a la campanya com els clients que es vulguin beneficiar dels descomptes. En aquest sentit, l’Ajuntament iniciarà aquesta setmana contactes amb establiments i associacions comercials i de restauració per tal de fer-los arribar tota la informació, mostrar-los el funcionament de l’aplicació —que és molt intuïtiva i àgil— i d’incentivar que s’hi apuntin. També, properament, es farà una campanya de comunicació per donar a conèixer la proposta a la ciutadania. A banda, l’Oficina de Turisme també disposarà de bons per tal de poder arribar també a la població no digitalitzada.

 

La regidora Núria Masgrau Fontanet —que ha presentat la proposta— ha fet èmfasi en el fet que “es tracta d’una iniciativa que permet donar suport als establiments incentivant la compra dels ciutadans i, a la vegada, donar suport també a les famílies, que es podran beneficiar d’aquests descomptes”. En aquesta línia, Masgrau ha detallat que, durant els primers quinze dies, la campanya es dirigirà en exclusiva a la ciutadania manresana i que després s’obrirà a tot Catalunya amb l’objectiu d’incentivar la presència de clients de la comarca i d’altres indrets.

 

 

Assessorament gratuït especialitzat per sortir de la crisi

 

Durant la roda de premsa d’aquest dilluns, també s’ha presentat la posada en marxa del dispositiu Reactiva. Segons ha detallat la regidora Cristina Cruz Mas, es tracta d’un servei que ofereix assessorament gratuït especialitzat a comerços (especialment el no essencial), bars, restaurants, empreses del sector turístic i persones emprenedores que havien iniciat o tenien ja madurat un pla de negoci i que l’han hagut de repensar a causa de les conseqüències de la crisi provocada per la Covid-19.

 

El programa preveu un acompanyament individualitzat per cada negoci, en el qual es farà un diagnòstic de les necessitats del projecte i es donarà suport en la cerca de finançament i en l’execució del pla. Per a la línia de comerç, s’estudiaran aspectes com la viabilitat de l’establiment, l’optimització de compres i d’horaris, la possibilitat d’incloure nous productes o serveis complementaris o el pas cap al comerç digital. Per a la línia de restauració, l’assessorament és similar, tot i que inclou especificitats del sector, com ara la viabilitat de fer menjar per emportar o la possibilitat d’obtenir nous canals de reserva. Pel que fa a la línia de turisme, el programa es preveu engegar en col·laboració amb Bages Turisme i la Fundació Turisme i Fires de Manresa. Seguiria el mateix plantejament d’assessorament, amb l’objectiu específic, en aquest cas, d’estudiar la possibilitat de reajustar l’oferta turística per aprofitar les oportunitats que genera el creixement del turisme de proximitat.

 

El cost estimat per negoci és d’entre 500 i 1.000 euros, que cobrirà íntegrament l’Ajuntament de Manresa, finançant el dispositiu amb recursos ordinaris i subvencions de la Diputació de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya. En un principi, s’han reservat recursos per poder arribar a entre 30 i 40 negocis, si bé en cas que hi hagi un major nombre de demandes s’augmentarà la partida per tal de poder assessorar tothom que ho sol·liciti.

 

La regidora Cruz ha recordat que des del CEDEM ja es portava a terme un projecte similar d’assessorament —el CEDEM Plus—, remarcant que el Reactiva “és un programa a mida específicament per aquests sectors”.

 

Per a participar en el programa Reactiva cal posar-se en contacte amb el CEDEM a través del correu electrònic cedem@ajmanresa.cat.

 

 

Més de 5,2 milions d’euros

 

L’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, ha explicat durant la compareixença que les dues iniciatives se sumen a les polítiques que s’estan duent a terme en el marc del Pla Local de Recuperació Social i Econòmica de Manresa, que aquest abril va sobrepassar els 5,2 milions d’euros (vegeu el darrer informe en aquest enllaç) i que té com a un dels seus principals objectius la reactivació econòmica de la ciutat.

 

En aquesta línia, l’alcalde ha detallat que, dels 5,2 milions d’euros, 1,9 corresponen a actuacions de l’àmbit laboral, de foment de l’ocupació, d’incentius fiscals i de desenvolupament local, entre les quals destaquen les ajudes directes a empreses i autònoms per fer front als efectes de la Covid (350.000 euros) o la posada en marxa de microcrèdits (200.000 euros). També la contractació de plans d’ocupació (673.202 euros) o la línia d’ajuts per contractar persones aturades per la Covid (83.000 euros). A banda, des de l’Ajuntament s’han creat incentius fiscals per tal d’ajudar a pal·liar les conseqüències de la crisi. Per exemple, s’ha bonificat el 80% la taxa de terrasses i, durant els mesos de tancament més dur, es va aprovar la gratuïtat de la taxa d’escombraries i es va suspendre el cobrament de la taxa de mercats de venda no sedentària i la dels vivers d’empresa, de l’espai coworking i dels espais del Palau Firal.

 

Ara, els 200.000 euros previstos per a la campanya de bons i els 28.000 previstos inicialment per a Reactiva s’afegeixen a aquest apartat del Pla de Reactivació. En el ple d’aquest dijous, s’informarà de l’informe corresponent al mes de maig, en el qual ja quedaran recollits aquests nous 228.000 euros, així com d’altres actuacions que s’han fet aquest darrer mes en altres àmbits del pla.

Documents relacionats

  • imagen