Durant l’acte, l’alcalde de Manresa i el director del MNAC han signat el conveni de sessió de les obres del pintor barroc a la ciutat, i s’ha presentat la Miscel·lània ‘Manresa, de la Guerra dels Segadors a la Guerra Gran’ un recull de les obres que s’han publicat arran de la commemoració del Tricentenari a la ciutat.
El Museu Comarcal de Manresa ha inaugurat avui el nou espai dedicat a Antoni Viladomat i Manalt, (Barcelona, 1678-1755) gràcies al dipòsit de 12 obres cedides pel Museu Nacional d’Art de Catalunya. L’acte ha estat també la cloenda de la Commemoració del Tricentenari a Manresa, que s’ha celebrat al llarg de l’any amb l’objectiu de recordar els fets històrics i les seves conseqüències per tal de donar-los a conèixer a tota la ciutadania com un patrimoni compartit i contribuir a fomentar la identificació i la cohesió de la comunitat amb un passat comú.
Durant l’acte, l’acalde de Manresa, Valentí Junyent, ha reivindicat la descentralització també a Catalunya, reclamant que cal “gent que cregui en el territori i vulgui descentralitzar, àmbits ara com l’art, arreu d’un país” perquè ha dit, "hi ha ciutats amb infraestructura, personal i talent per fer-ho i és una manera de mostrar i divulgar la cultura a tot el territori".
En aquesta línia s’ha expressat també el director del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), Pepe Serra, per a qui “nacional significa país, i per tant, quan una obra s’exposa al Museu Comarcal de Manresa també s’està exposant al Museu Nacional d’Art de Catalunya.” Ha afegit que Manresa té un projecte molt sòlid entorn de l’art barroc, i quan des del MNAC s’explicava el projecte descentralitzador i la creació recent de la Xarxa de Museus d’art de Catalunya, Manresa va sumar-s’hi ràpidament.
El dipòsit d’aquest important conjunt d’obres d’Antoni Viladomat, un dels pintors barrocs més importants de Catalunya i d’Europa i coetani dels catalans que van viure fa 300 anys, és fruit de la col·laboració entre el MNAC i el Museu Comarcal i és el punt de partida per a realitzar futures activitats conjuntes de difusió del patrimoni entre els dos museus integrats a la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya, posada en funcionament a l’octubre, impulsada pel Museu Nacional.
El director del Museu Comarcal de Manresa, Francesc Vilà, ha explicat que gràcies a aquesta col·laboració, el museu es consolida en l’objectiu de ser un referent de l’art barroc català. Explicar la Catalunya de l’època moderna, aquest espai cronològic que va entre l’estada d’Ignasi de Loiola a la ciutat i la fi del segle XVIII, és un dels objectius principals del programa d’exposició del museu. En aquest sentit, el museu acull una de les millors col·leccions d’escultura policromada catalana de l’època del barroc i actualment treballa per millorar la presència de pintures. Amb el dipòsit d’aquestes obres d’Antoni Viladomat, el museu guanya especial rellevància amb peces pictòriques.
El regidor de Cultura de l'Ajuntament de Manresa, Joan Calmet, per la seva banda, s’ha referit als actes de la Commemoració de la Guerra de Successió, “que han servit per difondre i aprofundir el coneixement del que van suposar aquells fets d’abast internacional i que es van concentrar al nostre país”. Ha dit que són uns fets dels quals la Catalunya actual n’és hereva, i 300 anys després som on som, amb una identitat forta, que segueix lluitant per la llibertat i per tenir presència al món. També ha agraït la sessió de les 12 obres de Viladomat al Museu Comarcal perquè “la cultura és un dels puntals de la cohesió d’una comunitat, una eina per enfrontar-se i resoldre situacions complicades, i en definitiva, un dels eixos fonamentals de l’estat del Benestar juntament amb la sanitat i l’educació.
El diputat portaveu adjunt de la Diputació de Barcelona, Ramon Castellano, ha explicat que des de la Diputació s’ha volgut contribuir als actes de la commemoració del Tricentenari “fent memòria dels principis d’esforç, recerca del benestar, valors individuals i col·lectius i l’esperit de construcció en positiu, d’aquells catalans per tal que els catalans d’avui assumeixin el paper que els toca per afrontar moments adversos i construir una casa comuna.
El coordinador de la miscel·lània i director de l'Arxiu Comarcal del Bages, Marc Torras, ha parlat de l’origen i els objectius de la publicació; un llibre fruit de la recerca que s’ha dut a terme en el marc de la commemoració del Tricentenari. La recerca ha estat un dels eixos de treball fonamentals del programa d'accions per tal d’aprofundir el coneixement d’aquest període històric i impulsar accions en favor de la recerca històrica, la revisió historiogràfica i la difusió del coneixement a l'entorn de la Guerra de Successió i de l’època moderna.
La 12a Miscel·lània d'Estudis Bagencs del Centre d'Estudis del Bages, amb el títol “De la Guerra dels Segadors a la Guerra Gran”, s'ha editat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Manresa, de l'Arxiu Comarcal del Bages i amb una subvenció del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya
En el mes de juliol de 2011 es va fer una jornada d’estudis amb el títol “Estat de la recerca històrica a l’entorn de la Guerra de Successió a Manresa i el Bages” i les aportacions es van publicar en els números 107 i 109 de la Revista Dovella.
Els alumnes del Conservatori Professional de Música de Manresa, han tancat l’acte amb la interpretació de peces de Pla i Vivaldi.
Antoni Viladomat i Manalt (Barcelona, 1678-1755)
És el pintor més important de la primera meitat del segle XVIII a Catalunya: fou l’artista que va conduir la pintura catalana cap a la modernitat, amb la pràctica d’un art basat en la liberalització de l’ofici i la pràctica acadèmica. La seva proposta estètica és acceptada per una societat que es recupera de la Guerra de Successió i es vol reivindicar a través del seu dinamisme econòmic, social i cultural. Viladomat sempre ha estat un artista reconegut, que en vida va tenir una variada clientela i que va pintar quasi tot tipus de temàtica arreu de Catalunya.