El projecte preveu convertir el principal carrer comercial de la ciutat en una via de prioritat per a vianants, amb accés restringit i regulat als vehicles, i contempla dos models que se sotmetran a informació i a la participació de la ciutadania.
La primera sessió informativa serà el 15 de setembre, al teatre Kursaal. Inscriu-t'hi aquí
L’Ajuntament de Manresa ha iniciat el procés per a l’elaboració del projecte que ha de transformar el principal carrer comercial de la ciutat, el carrer Guimerà, en una via de prioritat per a vianants i amb accés limitat als vehicles autoritzats.
L’alta complexitat del carrer pel seu paper com a eix comercial amb més d’una vuitantena d’establiments comercials, 484 veïns, una important densitat de trànsit i el pes fonamental del bus urbà, amb més de 4.000 usuaris diaris, planteja algunes dificultats a l’hora de definir aquest projecte.
Un dels elements a resoldre de cara a la definició d’una proposta definitiva és determinar si es manté o no el pas del bus urbà per aquesta via i, per aquesta raó, el govern municipal ha dissenyat dos models alternatius que contemplen les dues opcions i que sotmetrà a un procés d’informació i participació ciutadana.
La transformació del Guimerà és una compromís que ja es recull tant en el Pla de Mobilitat vigent com l’acord que ERC i JxM van signar per a la formació del govern municipal i s’emmarca dintre dels plans per ampliar l’espai de vianants a l’àrea central de la ciutat i culminarà a finals d’octubre amb l’elecció del model definitiu.
Els objectius i els dos models
Els quatre objectius que es plantegen a l’hora d’elaborar el projecte que ha de convertir el carrer Guimerà en una illa de vianants i que queden recollits en els dos models són:
a) Establir un espai amb prioritat per als vianants amb accés restringit i regulat al vehicle privat dins de l'horari establert.
b) Fomentar la mobilitat sostenible i els itineraris a peu, pacificar el trànsit, reduir els sorolls i millorar el transport públic per aconseguir una mobilitat més sostenible -a peu, en bicicleta, amb Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) o en transport públic- i reduir l’ús del vehicle privat, rebaixant així la contaminació al centre de la ciutat i les emissions de gasos d'efecte hivernacle.
c) Fer compatible amb la competitivitat i eficàcia del transport públic en aquesta àrea central de la ciutat, amb prioritat per als nous busos urbans elèctrics que s'incorporaran a la flota.
d) Reforçar el paper de l'àrea central de la ciutat com a lloc de passeig, de lleure, de compres i com a espai de referència cultural amb els equipaments del Kursaal i del Centre Cultural el Casino.
En els dos models definits la restricció d’accés començaria a l’alçada de la confluència del Passeig Pere III amb el carrer Canyelles, contemplen una reforma total dels dos trams actuals del carrer i es plantegen com alternatives equivalents, amb un impacte molt similar en la majoria d’aspectes, tot i que cadascun té elements més avantatjosos en determinats aspectes com poden ser la millora de l’espai urbà o la funcionalitat del transport públic.
El model que proposa mantenir el bus pel carrer Guimerà, definit com a “model A” (vegeu-ne una imatge virtual orientativa) perquè és una evolució de la situació actual, és el que implica menys canvis per al servei ja que manté la parada actual i en crea una de nova a l’inici del carrer, a prop de Crist Rei. Vegeu plànol itinerari bus d'aquest model.
El “model B” (vegeu-ne una imatge virtual orientativa) que preveu suprimir el pas del bus pel Guimerà, canvia totalment el recorregut de les tres línies que actualment passen pel Guimerà (L1, L2 i L3) a partir de la plaça Espanya ja que aniria pel tram de la dreta del Passeig Pere III, giraria primer a Crist Rei cap a Guimerà fins al carrer del Bruc i allà cap a l’esquerra fins arribar a Saclosa, que invertiria el sentit de circulació, fins al carrer Pompeu Fabra, que també canviaria de sentit, fins a la carretera de Cardona. En aquest model es preveu instal·lar una parada a l’alçada de Crist Rei i també a Pompeu Fabra. Vegeu plànol itinerari bus d'aquest model
El procés d’informació i participació
El detalls dels dos models plantejats i el procés participatiu ja s’ha donat a conèixer tant als representants dels comerciants i dels veïns del carrer Guimerà com als grups municipals. Aquesta tarda també s’han presentat en roda de premsa, amb la presència de l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia; el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López Martí; la regidora d’Indústria, Comerç i Activitats; i de Barris, Acció Comunitària i Civisme, Núria Masgrau Fontanet; i la regidora de Recursos Humans i Govern Obert, Montserrat Clotet Masana.
A més, es presentaran dimarts vinent, 14 de setembre, al Consell de Mobilitat. L’endemà, dia 15, el procés s’obrirà a la ciutadania amb el primer acte públic de presentació a la sala petita del Teatre Kursaal. Per assistir a aquesta sessió caldrà reservar entrada prèviament. Es pot fer a partir de demà, divendres 10 de setembre, en aquest enllaç.
El procés seguirà els dies següents amb reunions dels quatre consells de districte de la ciutat amb el següent calendari:
-16 de setembre a les 19 hores a la sala del Casino: Consell de Districte Centre
-20 de setembre a les 19 hores al Centre Cívic Joan Amades: Consell de Districte Llevant
-21 de setembre a les 19 hores al Casal Cívic Mion: Consell de Districte Ponent
-22 de setembre a les 19 hores a la UManresa: Consell de Districte Nord
Vegeu calendari complet de presentacions
Per complementar totes aquestes sessions, s’ha creat un espai específic a la web de participació municipal www.decidim.manresa.cat, que serà visible a partir del dia 15 de setembre, en la qual la ciutadania podrà conèixer també els detalls dels dos models proposats i manifestar la seva opinió emplenant un formulari en la qual podrà posar de manifest quina valoració dels diferents aspectes recollits en el projecte. Aquest procés de participació estarà oberta fins al 30 de setembre.
La voluntat del govern municipal és recollir aquestes opinions, incorporar-les al procés de decisió juntament amb la resta d’elements que hi intervenen per acabar de valorar l’alternativa definitiva.
Documents relacionats
Model A GuimerÃModel B GuimerÃ
Calendari participació GuimerÃ
Mapa amb bus
Mapa sense bus